HLAVNÍ STRANA
Hodina změny - diskuse o potřebných změnách
INFORMACE
ČLÁNKY
DISKUSE
ODKAZY
rodič.eu


Má věkové pořadí dětí v rodině vliv na utváření osobnosti člověka?

Stridava.cz


Uplynulý víkend jsem strávil se svými dětmi. Dcerám je dnes 6 a 10 let, a ačkoliv vždy vyrůstaly a vyrůstají spolu ve stejném prostředí, jejich osobnost je naprosto odlišná.

Starší dcera Natálie je mírná, milující, ale bojácná a nedokáže být sama se sebou, vyžaduje si nepřetržitou pozornost, nevydrží chvíli v klidu, neumí se soustředit na jednu činnost a ostatní přítomné provokuje k interakci.

Mladší dcera Nelly je naopak živá, odvážná, samostatná, dokáže se sama zabavit, umí být dobrý pozorovatel, dokáže se koncentrovat. Při provokaci, vyrušení, nebo i drobném napadení rychle a dost agresivně hájí svoji pozici.

Bez ohledu na to, že jsou dcery vychovávány stejně, bez ohledu na hodnoty v rodině maminky nebo hodnoty v rodině tatínka, každá z dcer je jiná.

Pochopit odlišný vývoj osobností každé z nich mi pomohla časová regrese a návrat až téměř k prenatálnímu stádiu obou dětí. První dítě bylo, asi jako u každého, přijato na svět s velkým očekáváním, s velkými ovacemi a podle mého názoru až příliš velkou starostlivostí. Každý týden jsme sledovali baby kalendář, co má miminko zvládat, porovnávali se skutečností, snažili se, aby co nejdříve mluvilo, chodilo, čůralo na nočník a podobně. Jednoduše zbytečná starost o něco, co přinese přirozený vývoj. Kdo to zná, dá mi za pravdu, že podobnou ztrátou času se u druhého a dalšího dítěte již rodič nezabývá.

To ale neznamená, že bychom druhou dceru méně milovali, nebo jí věnovali menší díl pozornosti. Pozornost byla mezi obě dcery rozdělena vyrovnaně a i starší Natálie milovala tu mladší Nelly od prvního dne. Pomáhala vozit kočárek, krmit, hrát si. Měla ji jako panenku a starala se o ni, jak nejlépe dovedla. Do té doby, než Nelly začala mluvit a samostatně se rozhodovat. To bylo někdy kolem třetího roku. Vše se začalo rychle měnit.

Dříve odpovědná milující starší Natálie začala mladší dceru ponižovat, shazovat ji před okolím, povyšovat se nad ní a nepřetržitě ji upozorňovat, že ona je ta starší, chytřejší, ta co umí číst a počítat a mladší je hloupá a nic neumí. Žárlila. Už tu nebyla jediná, kolem které se oba rodiče točili, už neměla tu malinkou Nellynku jako hračku na hraní.

Mladší Nelly se vždy vše rychle naučila podle starší Natálie. To už Natálii vadilo čím dál více, a Nelly vadilo, čím dál více, když ji sestra upozornilo, že je malá. Nelly už malá není. Rozdíl mezi školákem a předškolákem je výrazný, ale jakmile Nelly začala chodit do školy, vše dohnala. Umí číst, počítat, vyvinula si dostatečné sebevědomí, i tím, že musela vždy obhájit své schopnosti ve srovnání se starší Natálií.

Dnes jsou na první pohled milující se sestry velké rivalky. Stejná výchova, stejné prostředí, ale odlišné osobnosti, vytvořené pořadím narození.


Převzato z webu STRIDAVA.CZ


21.11.2017

Diskuse k článku (max. 650 znaků):


Navštivte také naši hlavní DISKUSI.


Dětská revoluce: CHYBÍ MI TÁTA!


PŘIDAT DO OBLÍBENÝCH
INFO@STRIDAVKA.CZ