Ing. Tomáš Holek
Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier ml. (ČSSD) a skupina poslanců chtějí v květnu předložit novelu, podle níž by partneři, kteří žijí v registrovaném partnerstvím, mohli osvojit potomka svého protějšku.
O adopci homosexuálními páry hovoří Dienstbier od počátku svého působení na pozici ministra pro lidská práva a považuje to za jednu ze svých programových priorit. O právech dětí na oba rodiče i po rozvodu tento tzv. ministr pro lidská práva nehovoří vůbec. O rovnoprávnosti obou rodičů také ne.
Necítím se býti homofobem a respektuji, že i část lidské populace s homosexuální úchylkou má svá lidská práva, jako jakákoli jiná lidská bytost. Odsuzuji stav, kdy samotná homosexualita byla v řadě zemí ještě nedávno trestná. Je známý příběh britského matematika, kybernetika a rozluštitele kódu Enigmy Alana Turinga, který byl v padesátých letech minulého století za svou homosexualitu odsouzen. Je přirozené, že tito lidé, pokud mají vztah, chtějí žít spolu a že vývoj šel k registrovanému partnerství, aby toto soužití bylo ošetřeno i právně. Ale také je správně, že toto registrované partnerství není na úrovni sňatku, a je to jen určité právní ošetření nestandardního stavu. Chápu snahu o legalizaci adopce dítěte registrovaným partnerem rodičem dítěte v situaci, kdy jeho druhý rodič již nežije nebo o jeho výchovu nejeví žádný zájem a k adopci dá souhlas. Takové dítě již stejně žije se svým jedním rodiče a jeho partnerem v jedné domácnosti. Zřejmě má smysl toto soužití ošetřit i právně, tak jako soužití dvou partnerů je ošetřeno registrovaným partnerství. A tak jako registrované partnerství logicky není na úrovní sňatku, tak i adopce registrovaným partnerem by neměla být plnohodnotná, jako adopce do náhradní rodiny. Základem rodiny je muž a žena a jejich vztah, z něhož dochází ke zplození potomků. To je dáno v základní rovině biologicky, kdy dítě může zplodit jen muž a žena. Je tu také filosofická rovina – vše v tomto světě vytvářejí dvě doplňující se síly jin a jang, mužský a ženský princip. Je tu i psychologický aspekt, že dítě k svému zdravému psychickému rozvoji potřebuje vzor muže i ženy, tedy otce a matky.
Je na místě, že dítě, které ztratilo své rodiče jejich úmrtím nebo jeho rodiče o jeho výchovu nejeví zájem, může být adoptováno do náhradní rodiny. A když se říká do náhradní rodiny, tak to znamená, že bude mít náhradního tátu, náhradní mámu a třeba i náhradní sourozence. Je nesmysl, aby takové dítě bylo adoptováno dvěma registrovanými partnery, kteří prostě z výše uvedených důvodů rodinou nejsou. Chápu touhu po dítěti u homosexuálů. Mám kamaráda homosexuála, který hledá stabilního partnera a chtěl by s ním vychovávat dítě získané třeba adopcí. Je však třeba si uvědomit, že člověk prostě nemůže mít vše jen proto, že to chce. Dva registrovaní homosexuální partneři sice tvoří partnerskou dvojici, ale netvoří rodinu a proto logicky nemohou adoptovat cizí dítě.
Ministr Jiří Dienstbier, dle svých slov, do budoucna hodlá prosadit i to, aby homosexuální páry mohly adoptovat „cizí“ děti, tedy, aby tyto dvojice mohly osvojit i dítě z dětského domova. Adopci homosexuálními páry považuje tento ministr za jednu ze svých programových priorit. Porušování práv jiných skupin obyvatel, např. otců, nejenže není jeho prioritou, ale dokonce ho nezajímá. Musíme si tedy klást otázku, proč tohoto člověka udělali ministrem pro lidská práva a nezřídili mu raději nějaký úřad pro prosazování zájmů homosexuálů?
Kdo jiný než ministr pro lidská práva by se měl zabývat ochranou rodinných vazeb rodičů a dětí. Kdo jiný než ministr pro lidská práva by se měl zabývat diskriminováním otců u opatrovnických soudů? Kdo jiný než ministr pro lidská práva by měl prosazovat péči obou rodičů po rozvodu? Nic z toho však našeho ministra pro lidská práva nezajímá. Ministr pro lidská práva porušování lidských práv ignoruje a místo toho za svou prioritu vyhlašuje jednu určitou marginální problematiku. Na blogu europoslance pana Tomáše Zdechovského jsem našel dva velmi výstižné články o diskriminaci otců v naší zemi, nazvané „ČESKÉ SOUDY BEZPRECEDENTNĚ NADRŽUJÍ V PÉČI O DĚTI ŽENÁM“ a „VÝŽIVNÉ NESMÍ BÝT NÁSTROJ PRO LIKVIDACI JEDNOHO Z RODIČŮ!„. Pan Tomáš Zdechovský je europoslancem a nikoli poslancem české poslanecké sněmovny nebo dokonce členem české vlády, takže těžko se může zasadit o nějaké pozitivní změny v této oblasti. Kdo jiný by se tímto tématem měl zabývat, než ministr pro lidská práva? Ovšem Jiří Dientsbier ml. je ministrem pro lidská práva „na baterky“, který se zabývá jen problémy, které jsou pro něj prioritní a ne problémy, kterými by se měl zabývat z titulu své funkce.
Kauza porušování lidských práv Mgr. Tomáše Jadlovského, Ph.D. je naší vládě, jednotlivým ministrům i předsedovi vlády Sobotkovi známá. Soudy v Praze nejen že neřešily únos jeho syna Mirka Jadlovského do Španělska a dokonce Obvodní soud pro Prahu 5 předal řešení únosu jeho syna a určení péče o něj do Španělska, a to přesto, že předtím Nejvyšší soud ČR určil jako místně příslušný soud právě soud v Praze! Nakonec španělská justiční mafie, která vůbec nebyla oprávněna tento případ řešit (a to nejen dle názoru našeho Nejvyššího soudu ČR, ale i podle unijních pravidel EU), na pana Jadlovského vydala mezinárodní zatykač za to, že odvezl svého syna ze Španělska, kde pobýval neoprávněně, a to v rozporu s mezinárodním právem. Nyní pan Tomáš Jadlovský je nucen pobývat v Arménii, protože česká vláda, která o případu Jadlovského dobře ví, dosud nebyla schopna říct, že ČR španělský zatykač na pana Jadlovského respektovat nebude, protože byl vydán protiprávně. Tento případ porušování práv pana Tomáše Jadlovského, je exemplárním případem porušování lidských práv. A tzv. ministr pro lidská práva k tomu mlčí.
Ochrana lidských práv otců a tedy i dětí není a opravdu není prioritou ministra Dienstbiera. Zato práva „otců“, kteří žádnými otci nejsou, pana Dienstbiera hodně trápí. Mne zase trápí, že moje země, Česká republika má takového ministra pro lidská práva, jako je Jiří Dienstbier ml.
PS: Ještě mne dodatečně napadlo, že adopce dětí homosexuálními páry by konečně vedla naše opatrovnické soudy ke střídavé péči a uznávání rovnoprávnosti obou rodičů. Nyní téměř automaticky svěřují dítě do péče matce, když matka nesouhlasí se střídavou péči nebo péči otce. Co by soudy dělaly v případě rozvodu homosexuálního páru, když jejich jednoduché pravidlo, že dítě se svěřuje do péče matky, by aplikovat nešlo? Dávali by dítě do péče náhradnímu „rodiči A“ nebo do péče náhradnímu „rodiči B“? Možná by už konečně uznali rovnost obou rodičů, resp. obou náhradních rodičů a právo dítěte na oba rodiče, resp. oba náhradní rodiče a začali by dávat střídavou péči jako standardní porozvodové uspořádání.
Převzato z HOLEK.BLOG.IDNES.CZ
22. 3. 2016 at 16:37
Jejda to jsou kraviny a objevy. Zkrátka děti se rodí muži a ženě. Jinak to nejde. A předpoklad je určitě láska a zalíbení, vzájemná přitažlivost. Když Femina přitahují chlapi nic proti tomu ale z „hovna bič neupleteš“ ale …….. např. justice tam jde vše a to je cesta pro bukvy. Žádejte soud o dítě, jistě vám nějaké přiklepne.
22. 3. 2016 at 17:21
JTR: Děti se vyrábějí z biologického materiálu muže a biologického materiálu ženy a dozrávají v ženské děloze. K tomuto procesu může dojít nejen bez lásky (účelová soulož), ale i bez vzájemného kontaktu (v laboratoři).
22. 3. 2016 at 18:38
Zase dalsi homofobni Ciferníkovna. Ales Ing Cifernik se proste zblaznil
22. 3. 2016 at 19:06
otec: souhlas. soucítím s paní hanou hodinovou.
22. 3. 2016 at 20:39
Clanek vyborny a pravdivy
23. 3. 2016 at 8:44
Já to vidím trochu jinak než autor:

1) Souhlasím s názorem, že ministr Dienstbier by se měl zabývat porušováním rovnosti u opatrovnických soudů a nedělá to
2) Myslím si, že v případě homosexuálů jde o obdobnou diskriminaci jako u rozvedených otců
3) Apelovat na historickou úlohu rodiny mi připadá zhruba stejně účinné jako argumentovat nadřazeným postavením muže v rodinném právu za Rakouska-Uherska
23. 3. 2016 at 11:18
ota377: nemohu souhlasit s body 2, 3.
ad 2) Pokud má otec homosexuál problém získat své dítě do své péče nebo do střídavé péče protože je „jen“ otec, tak je to stejná diskriminace jako u ostatních otců. Pokud má problém získat své dítě do péče nebo do střídavé péče protože je homosexuál, tak je to diskriminace homosexuálu. Ale článek je o něčem jiném – o adopci cizích dětí homosexuálními páry což není téma rozvodem otců.
ad 3) V článku se přece nejedná o apel na nějakou „historickou“ úlohu rodiny, ale článek poukazuje na to co je rodina a to je soužití muže a ženy, z jejich vztahů se rodí děti. To je podmíněno biologicky a nikoli historicky a platí to dodnes. Soužití dvou homosexuálů je (registrované) partnerství, ale není to rodina, která by mohla adoptovat děti.
23. 3. 2016 at 11:27
ota377:Samozřejmě máte právo na jiný názor než má autor. Ale jsem rád, že se shodneme na tom hlavním, o čem ten článek je: na tom, že ministr pro lidská práva nedělá svou práci, když ignoruje porušování lidských práv otců a zajímá ho jen porušování práv jen některých skupin lidí a na ostatní kašle. Takto se ministr pro lidská práva nemůže chovat a proto je to špatný ministr.
23. 3. 2016 at 14:16
Tomáš Holek: Víte o tom, že adopce homosexuálními páry u nás de facto legální je? Kdo zabrání svobodnému osvojiteli v tom, aby nezačal svého osvojence vychovávat s osobou stejného pohlaví. Neústavní § 13 Zákona o registrovaném partnerství se v tomto míjí účinkem a nejen to dokonce ukazuje pokrytectví českého státu, který na jednu stranu odmítá adopci registrovaným homosexuálem, ale nevadí mu adopce svobodného homosexuála. Pokud máte ale pocit, že nedělá co je třeba v oblasti práv otců, tak ho také musíte oslovit, ale neměli byste marginalizovat jinou stejně diskriminovanou skupinu.
24. 3. 2016 at 16:11
2fermin -podival jsem se na ten par 13… a to je fakt mazec, tohle stvorit. Zatimco tady primo partnerum osvojeni zakon zapovida, pokud osvoji dite pred vznikem partnerstvi, problem neni. Zde jde navic inad ramec manzelstvi – pokud ma rodic dite z predchoziho vztahu, druhy z manzelu nema povinnost ho vychovavat, zivit, atd. U reg partnerstvi ano. To je schizofrenie :). Zrejme se nekteri homofobni poslanci bali ze si par touzici vychovat dite bude budovat z osvojenych deti harem. Jezismarja.