• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůFeminismus: ideologie směřující k totalitarismu (1 ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Feminismus: ideologie směřující k totalitarismu (12)

30. ledna 2014

Jindřich Brož

Feministická teologie

Jak jsme si již uvedli, feminismus se snaží popsat a ovládnout všechny aspekty a činnosti lidského společenství. Ani náboženství před ním nebylo ušetřeno. I ono je totiž podle feministek pokřiveno patriarchálním pohledem na svět. Feministky mají pocit, že do popředí je vyzdvihována pouze “mužská” stránka Boha a jeho “ženská” stránka že byla potlačena nebo jí nebylo dovoleno se projevit.

V důsledku toho, že církevní struktury jsou převážně mužské a hierarchické, nebylo ženám dovoleno studovat, ani mít moc a autoritu. Jediným místem, kde mohly dosáhnout úspěchu a úcty, byly misie a kláštery. To alespoň tvrdí feministky. Opomíjejí však fakt, že kláštery byly velmi autonomní celky, které vládly značnou mocí; nelze předpokládat, že matky představené neměly žádnou církevní ani světskou moc.

Feministky dále církvi kupříkladu vytýkají, že některé liturgické a církevní texty obsahují výhradně mužské výrazové prvky a obrazy (“Kdož sú Boží bojovníci”, “Již vstaňme, bratři, vstaňme již” apod.). Myslím, že toto žádný komentář nepotřebuje. Daleko důležitější jsou snahy radikálních feministek přetvořit církev a náboženství na základě nového, “spravedlivějšího” modelu.

Jistá skupina feministek církev zavrhla jako beznadějně patriarchální a tvrdí, že nabízí málo pomoci a naděje ženám, jež chtějí svůj život změnit na základě feministického učení. To, že nabízí málo pomoci a naděje feministkám, je pochopitelné. Církev může nabízet pomoc a naději pouze lidem, kteří chtějí svůj život změnit na základě křesťanských idejí a nevidím jediný důvod, proč by tuto pomoc a naději měla nabízet lidem chtějícím svůj život změnit například podle zásad komunismu (což je srovnatelné). Jiná část feministek chce zůstat uvnitř církevních struktur, ale protože se církevní vidění světa neshoduje s jejich, usilují o to, aby byl náhled na bibli a křesťanskou tradici přehodnocen, případně přijat nový. Věří, že bible jim jako ženám může nabídnout i (sic!) mnoho pozitivního a že je v ní předpovězena i spásotvorná smrt patriarchátu. Pokud je citace myšlenky přesná, musíme si všimnou onoho problematického i: feministky předpokládají, že bible přináší ženám, a tedy i celému lidstvu něco negativního, to že se však dá úspěšně korigovat feministickým pohledem na svět a jeho projekcí do křesťanství a bible. To je útok na bibli a na celý z ní vycházející princip křesťanství.

Zajímavou myšlenkou je i předpovězený zánik patriarchátu. Feministky vycházejí ze zvláštní konstrukce: v bibli je Bůh chápán jako osvoboditel z nevolnictví, a tak je pozitivním vzorem i pro ženy (?). Proroci Ozeáš a Ámos přinášejí zvěst, která převrací stávající řád, a tak útočí na hierarchii a zároveň na patriarchát. Co tím chtějí feministky říci? Předpokládají, že rozvrstvení společnosti je důsledkem patriarchální nadvlády nebo snad že muž je ze své podstaty tvůrcem a propagátorem nevolnictví? Domnívají se, že společnost založená na matriarchálním modelu by vznikala bez fáze nevolnictví a hierarchické rozvrstvení společnosti by neexistovalo? Jejich předpoklady a vývody nejsou pravdivé. Proč? Stačí se rozhlédnout kolem sebe, podívat se do historie a trochu se zamyslit. Odpověď přijde sama.

Dalším jevem feministické teologie je polemika, zda je Bůh muž či žena. Feministky se pokusily chápat Boha nikoli jako Otce, nýbrž jako Matku: ženské vidění bylo z našeho chápání vesmíru vyloučeno; je tedy těžké je následně přijmout, a tak je Hospodin přirozeně chápán jako muž. Vyčítají také, že božské Osoby novozákonní trojice jsou mužské a Maria že sice je v katolické tradici významnou postavou, jenže je vlastně jen (dle psycholožek) projekcí mužů. Mají pocit, že chápání Boha jako muže není správné a nezakládá se na pravdě, neboť ve Starém zákoně jsou pasáže, v nichž je Bůh znázorňován jako matka či rodička, když si pisatel přeje znázornit lásku k Boha k lidem. Ony však nechápou, že právě proto není Bůh muž nebo žena. Bůh je i mužem i ženou. Obsahuje v sobě oba principy. V důsledku toho pak ani křesťanství nerozlišuje mezi mužem a ženou, nýbrž mezi dobrým a špatným člověkem.

Moderní feministky také zastávají názor, že ženské pojetí Boha spojené s ekologií, mateřskou péčí a soucitem s utlačovanými jsou aspekty, které by měly být vneseny do moderní teologie. Mateřská péče a soucit s utlačovanými však nejsou jevy, jež by v křesťanství chyběly. Tvrdit, že v něm nejsou nebo že jsou opomíjeny, svědčí o totální neznalosti. Ekologie je již něco jiného. Ekologická ideologie se stala lákadlem pro mnoho demografických skupin obyvatelstva a propagování ekologie je jistou zárukou pozornosti a medializace. Je také zajímavé, že si ženy-feministky udělaly na ekologii monopol. Jako by muži byli zdrojem všech přírodních katastrof a přitom nehodlali se stavem životního prostředí cokoli dělat.

Ve výčtu různých “důkazů”, které podporují feministické tvrzení, že chápání bible a křesťanství je pokřiveno patriarchálním náhledem na svět, by se dalo ještě dlouho pokračovat. Je to však zbytečné. Z těchto příkladů vidíme, že se feministky snaží najít “důkazy” potvrzující jejich teorii, kdekoli je to jen trochu možné. Nedaří se jim však nabídnout skutečnou validitu, neboť k tomu, aby pravdu obrátily na svou stranu, využívají pouze přirovnání nebo nepatrné náznaky. Nejde jim totiž o nalezení pravdy, nýbrž o moc. Kdyby hledaly pravdu, mohly by si v současné svobodné době založit sektu, která by byla založena na principech feministické teologie.

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie (4. část)

Petr Fučík, Michaela Šolcová – Diskuse a závěr Tato přehledová studie přinesla odpovědi n ...

Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie (3. část)

Petr Fučík, Michaela Šolcová – Okolnosti modifikující výsledky dětí v porozvodových uspoř ...

Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie (2. část)

Petr Fučík, Michaela Šolcová – České studie k tématu vlivu střídavé péče na děti Studie, ...

Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání jejích důsledků pro děti – přehledová studie (1. část)

Petr Fučík, Michaela Šolcová – ABSTRACT – Long-term cultural trends of increasing f ...

5 Responses to “Feminismus: ideologie směřující k totalitarismu (12)”

  1. Odpovědět
    Jiri
    30. 1. 2014 at 1:54

    škoda slov,feministky jsou ZLO smajlík 8

  2. Odpovědět
    stykač
    30. 1. 2014 at 14:56

    fášos, nic jiného.

  3. Odpovědět
    Hagan
    31. 1. 2014 at 12:32

    No možná Ježíš byla ženská. A jelikož je všude zobrazován s plachetkou kolem beder se zakrytým klínem, tak pán Bůh ví, ja kto bylo. A že neměl prsa, no takových ženských je. A možná čím menší prsa a kratší vlasy tím větší feministka. smajlík 1

  4. Odpovědět
    nikdoinic
    11. 1. 2019 at 8:11

    Obraz Boha a podobenství Boha a neb podoba Boha je člověk, muž a žena, lze se to dočíst v knize Genezis 1/26,27.
    .

  5. Odpovědět
    Lubomír Balvín
    11. 1. 2019 at 11:37

    Feminizmus nesměřuje k totalitě. On už totalitou několik generací je. Následky feministického ultra-fašizmu jsou podstaně destruktivnější, než následky Německého nacistického fašizmu : Degenerace duševní, morální, genetická, reprodukční a genocída obyvatel a národa.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání je ...

    10. ledna 2023

    Aktuální otázka

    24. února 2022
  • Žblebt roku 2022: Martin Ludvík

    2. února 2023

    Proč by nesporné rozvody neměly řešit soudy

    1. února 2023

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Expřítelkyně „tak trochu lhala“ a zničila mu život ...

    30. ledna 2023

Kalendář příspěvků

Únor 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
« Led    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Daniel Sedlák: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Tomáš Jadlovský: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Daniel Sedlák: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • tulen2: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Střídavka: Proč by nesporné rozvody neměly řešit soudy

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (361)
  • Odborné články (327)
  • Vaše zkušenosti (206)
  • Fungování institucí (172)
  • Zahraniční zkušenosti (124)
  • Zákony, judikáty, vzory (144)
  • Výchova dětí (301)
  • Akce a aktivity (161)
  • Starší nezařazené (1 382)
  • Ostatní (17)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu