Ing. Martin Prášek
Roky zde působí soutěž proti sexizmu v reklamě „O sexistické prasátečko“. Pokusil jsem se do ní nominovat jeden protimužsky sexistický projekt. Ale tvrdě jsem narazil. Onen projekt totiž pomáhá ženám. A proto má sexizmus povolen.
Následující text je pokračováním a vlastně v podstatě nezávislým druhým dílem mého povzdechu „KTERAK SE HRYZNOUT DO VLASTNÍHO OCASU A NESEHNOUT SE PŘI TOM“ – o tom, že ani subjekt pořádající soutěž proti sexizmu se sám sexizmu nevyhnul.
Již mnoho let v mediálním, reklamním a virtuálním prostoru funguje patrně nejvíce sexistický projekt, který si umím představit – AVON PROTI DOMÁCÍMU NÁSILÍ. Nejde o to, že pomáhají ženám, ale genderově předpojatý, a priori protimužský způsob, jakým to činí. Pokusil jsem se jej tedy v roce 2015 nominovat na anticenu SEXISTICKÉ PRASÁTEČKO, pořádanou hnutím NESEHNUTÍ. Upřímně řečeno, očekával jsem kontroverzi. A nemýlil jsem se. Zde nominační email:
Dobrý den. Již jsem se jednou pokoušel (z jiného mailu) stručně nominovat do Vaši soutěže o sexistickou reklamu jednu kampaň, aniž bych se z Vaší strany dočkal jakékoliv reakce. Zkouším to tedy znovu.
Jedná se o reklamní kampaň AVON PROTI DOMÁCÍMU NÁSILÍ. Překvapivě splňuje všechny znaky sexizmu a šíření nežádoucích genderových stereotypů.
Ačkoliv je kampaň nazvána „proti domacimu násilí“ (na obrázku 1), zaobírá se výhradně a pouze tou formou domácího násilí, kde agresorem je pouze muž a žena pouze oběť. Muži jsou sterotypně zobrazováni výhradně jako agresoři, ženy výhradně jako oběti (přiložený obrázek 2, 3).
Ačkoliv je celá propagační kampaň vedena politicky korektním jazykem (například respondenti jsou oslovování jak mužským, tak ženským rodem), je pohlaví násilných osob VŽDY mužské (přiložený obrázek 4). V rámci celé kampaně není ani zmínka o tom, že i muž může být obětí domácího násilí a že i žena může být pachatelem. Dokonce i logo je pěst násilníka přeškrtnutá symbolem pro ženu (na obrázku 5). Muž jako oběť opět vynechán.
Tato forma sebepropagace firmy Avon tedy prohlubuje sexistické stereotypy „muž vždy násilník žena vždy oběť“, utvrzuje ve společnosti předsudky vůči mužům a podporuje společenskou atmosféru, ve které jsou muži jako oběti násilí stejně jako ženy násilnice přehlíženy a bagatelizovány.
Přímým důsledkem takto sexistických kampaní o domácím násilí je pak společenská atmosféra, ve které oběti domácího násilí nenajdou pomoc (a dokonce na hledání pomoci přímo rezignují), mají li to špatné – tedy mužské – pohlaví. Proto lze naprostou absenci muže jako oběti v propagační kampani bez nadsázky označit za SEXISTICKOU a firma AVON si nominaci na sexistické prasátečko plně zaslouží.
Doufám, že tato, tentokráte podrobnější nominace nezůstane bez reakce.
S pozdravem, ing. Martin Prášek
P.S.: Podle seriozních výzkumů a článků na seriozních WEBECH (doc. PhDr. Ludmila Čírtková, CSc.) je v párech, ve kterých dochází, k násilí původcem násilí výhradně muž v 27 procentech, ale žena až 24 procentech!
Poprvé jsem stránky nominoval pomocí e-mailu na začátku prázdnin 2015. Dva měsíce BEZ REAKCE. Podruhé, podrobnějším emailem (výše uvedeným) na nominační adresu 30. září 2015. Opět měsíc BEZ REAKCE. Teprve když jsem si koncem září postěžoval na Facebooku, se až 11. října organizátoři/organizátorky rozhoupali/y k odpovědí. Samozřejmě negativní.
Dobrá. Nejprve se podívejme, co je dle pravidel soutěže pokládáno za reklamu:
- Za reklamu v tomto kontextu považujeme jakoukoliv placenou nebo neplacenou propagaci výrobku, služby, společnosti, obchodní značky či myšlenky.
- Reklama musí být viditelná či slyšitelná v českém veřejném prostoru nebo na česky psaných internetových stránkách.
A co za sexizmus.(zkráceno)
Sexistická reklama – osmero znaků reklamního sexismu
1. Používá stereotypy o vlastnostech mužů a žen
Reklama zobrazuje muže a ženy znevažujícím způsobem a zvýrazňuje vlastnosti, které se jim připisují. Př. žena neumí řídit, muži si neumí poradit s dětmi…
2. Dává muže a ženy do jasně oddělených rolí
Reklama ukazuje jen omezené spektrum zkušeností mužů a žen. Muži vystupují jako profesionálové, manažeři a nadřízení. Ženy zase jako matky, hospodyně a objekty touhy. Ve skutečném životě jsou však role žen a mužů mnohem pestřejší.
3. Dělá z člověka věc.Osoby jsou v reklamě zobrazeny jako zboží či věci bez svobody, vůle a pocitů.
Př. žena jako nafukovací panna.
Reklama Avonu splňuje obě kritéria pro reklamu. Splňuje však stanovená kriéria pro sexizmus? Používá stereotypy o vlastnostech mužů a žen? Dává muže a ženy do jasně oddělených rolí? Rozhodně ano. Muž vždy zlý a násilný agresor, žena vždy ubohá nebohá a křišťálově čistá nevinná oběť. Nic mezi tím.
Dělá z člověka věc? Naprosto jednoznačně. A to je skoro to nejhorší. Muž je na stránkách naprosto odlidštěn, částečně démonizován, přisouzen mu jediný post agresora, sexuálního predátora, bezduché strojní mlátičky, která nemyslí, necítí a postrádá veškeré lidství. Nemá jej podle autorů stránky ani tolik, aby mu vůbec bylo možno ublížit a mohl mít tedy alespoň status oběti, když už ne myslící a cítící lidské bytosti. A že veškeré násilí vůči muži jest vlastně oprávněné.
Jestli tohle není sexizmus, co už jím potom je?
A o vytvoření takové atmosféry ve společnosti, že oběti domácího násilí budou bagatelizovány a v podstatě ani nevyhledají pomoc, když mají to špatné – tedy mužské pohlaví, to raději ani nemluvím.
Ovšem pro gendermágy z hnutí Nesehnutí je i toto málo. Přikládám zde úryvky z naší vzájemné komunikace. Pro šťouraly doplním, že na přímý dotaz redakci blogů mi bylo odpovězeno, že zveřejnění komunikace s ORGANIZÁTORY SOUTĚŽE jest v souladu s kodexem bloggera, neb se nejedná o korespondenci soukromou.
Dobrý den,
děkujeme za tip do soutěže. Vnímám Vaši snahu o nominaci jako snahu o zdůraznění problému násilí páchaného na mužích. Souhlasím s vámi, že se jedná o vážný problém, kterému se nedostává dostatečné pozornosti. U Avonu oceňujeme snahu o společenskou odpovědnost a upozornění na vážný společenský problém, ale žádná kampaň nemůže obsáhnout vše, proto jsme se rozhodly kampaň do Sexistického prasátečka nezařadit.
Čtete správně. Protože pomáhají ženám, dostaly stránky Avon proti domácímu násilí prostě odpustek na sexizmus vůči mužům. Mimochodem, všiměte si formulace proto jsme se rozhodly (množné číslo ženského rodu). Rozhoduje o nominacích na soutěž vůbec nějaký muž??
Hm, i teď, rok poté, jdou jediné dvě aktivity ve prospěch mužů – obětí domácího násilí za ty roky vygooglit, je jen jeden blogpost ZDE – z roku 2013 a jedny dávno mrtvé stránky NASILINAMUZICH.CZ, jejichž obsah se však dá ještě dohledat pomocí Internet archive wayback machine – poslední událost na nich z roku 2011!! Trochu HODNĚ MÁLO za ty roky, po které jsou Nesehnutí příjemci i veřejných peněz z různých grantů a dotací (a které by tedy měly být rozděleny genderově spravedlivě, že)!
Zbytek mailu už jsou jen alibi.
Rozhodně to však neznamená, že se výhýbáme nominacím reklam z oboru podobném tomu našemu – může o tom svědčit například nominace Gender studies v tomto ročníku (http://prasatecko.cz/www-stopkybersikane-cz-2/) nebo dalších organizací v letech minulých.
Děkuji za pochopení a přeji pěknou neděli.
S pozdravem, jméno vynecháno z ohledem na soukromí
Samozřejmě, neodolal jsem a na odmítnutí nominace reagoval následujícím mailem (úryvkem):
Píšete, že „žádná kampaň nemůže obsáhnout vše“. Ale tady nejde o „vše“, tady jde o druhý případ ze dvou. Myslím si také, že kampaň AVONU nemusí násilí na mužích „postihovat“, stačilo by alespoň „zmínit“. Adekvátní zmínka by byla například v oddíle „mýty o domácím násilí“ ve stylu „Domácího násilí se dopouštějí výhradně muži na ženách? Ne, existují případy, kdy je žena násilníkem a postižení muži si zaslouží stejnou formu pomoci a podpory.“ Plus použít genderově neutrální tvary a jak pro oběť, tak pro útočníka/útočnici. A hotovo.
A samozřejmě, jestli měl Avon ambice bojovat JEN A POUZE proti násilí na ženách, neměl tak činit pod doménou a hlavičkou Avon proti domácímu násilí, tedy pod hlavičkou, která implikuje že se Avon zaobírá CELÝM problémem domácího násilí (ergo že když o násilí na mužích nemluví, tedy toto neexistuje), ale například pod hlavičkou „Avon proti násilí na ženách“, ze které by bylo zřejmé, že se věnuje jen URČITÉ ČÁSTI problému domácího násilí – A pak bych proti tomu nemohl říci ani popel.
Obdržel jsem pak v odpovědi konstatování, že kampaň Avonu není sexistická – jen problematická (sic), doporučení, abych je tedy ohledně toho sám kontaktoval, a že mě v tomto podpoří.
Dál už spadla klec ignorace. Ani na oznámení, že jsem se organizátory stránek skutečně pokoušel nekolikrát kontaktovat, ani na přeposlání kopie mailu, se kterým jsem se několikrát na ně obracel, ani na oznámení, že na žádný z mých slušných pokusů autory výše zmíněné stránky kontaktovat nikdo neozval, už nevyvolalo u Nesehnutých jakoukoliv odezvu. Byl jsem pro ně zřejmě jen štěkající mužskej čokl, kdy genderkaravana jede dál.
Z celého toho ve mně zůstal hořký pocit. Pocit, že subjekt pomáhající ženám může být vůči mužům ve své prezentaci sexistický, jak chce. Nominován na anticenu prostě nebude. A basta fidli. A ti (ty…), kteří se bojem proti sexizmu zaobírají a možná i živí, pro to prostě nepřeloží stéblo. Vždyď z chlapa přeci krev neteče a ublížit mu nelze. Howgh.
Převzato z PRASEK.BLOG.IDNES.CZ
10. 10. 2016 at 8:49
Hezké odhalení dalšího chapadla feminacistického mediálního hnojometu. Novinky (Stáňa Sedová), TV Prima (Josef Klíma), do toho soukromé firmy zaměřené na ženy, organizace bojující proti všudypřítomnému násilí, kupodivu však vždy se ženami na první stránce. Co na to říct? Avonu se vyhýbat jako čert kříži a při každé příležitosti na jejich sexistický šovinismus upozorňovat.
10. 10. 2016 at 10:47
Zkušený, nezávislý (na Čírtkové), genderově nepodjatý (odborné stanovisko z r. 2006), prof. PhDr. Anton Heretik se vyjadřuje v dokumentu o Čubírkové (také manipulovala s okolím, že je týraná žena, jenže jí to neprošlo, zbavila se dvou chlapů a ne jen jednoho), mezi 2. a 3 min. o v podstatě cenzurované statistice vražd mezi manželi. Oběti agresorek-manžel 43%,+někdo z rodiny, nejčastěji dítě 80%!!!!
Oběti agresorů-manželka 25%,+ někdo z rodiny (asi tchýně nebo taky dítě) 40%.https://www.youtube.com/watch?v=ZDirt3d
Česká psycholožka Čírtková zcela manipulativně opomíjí ve velmi častém prostoru v televizi domácí psychické násilí na dítěti, kterému je kradeno dětství s tátou a tímto se stává podjatou. Shazuje všechno co řekne a tím bere hlas všem obětem.
10. 10. 2016 at 10:52
Profesor Heretik zazní ve 4.části Největší kriminální případy Slovenska o Čubírkové, je na youtube a na ulož.to.
10. 10. 2016 at 11:36
ad Nesehnutí – další zbytečná sebranka darmožroutů, zbytečných parazitů, kteří by se v normálně fungující společnosti neuživili. Kdo to platí? Řešení, všem těmto „organizacím“ ani korunu, min. z veřejných rozpočtů.
ad Avon) za vším hledejte peníze, kdo je primárním spotřebitelem Avonu? Tak je potřeba se mu zalíbit otřepaným tématem DN. Kdysi jsem měl některé Avon produkty oblíbené i jako chlap. Od doby jejich sexistické angažovanosti jsem s nimi skončil, udělejte totéž, bojkotujte jejich výrobky. Chlapi, jakožto smrdutí apriori násilníci patří přeci do basy a tam jejich výrobky nepotřebují.
Jinak HNUS HNUS HNUS – DN páchané ženami na mužích (i dětech) je TABU, přitom všechny průzkumy prokazují, že je to fifty-fifty. Na co taková tolerance? Proč? Pro koho? jdu blejt.
10. 10. 2016 at 15:15
Díky za informaci, toto hnutí jsem považoval za solidní. Přehodnocuji názor. Pokud vyhlásí nějakou soutěž, tak by takovým způsobem reagovat jednoznačně nemělY.
11. 10. 2016 at 5:41
Obdobně nenávistné stránky měla jistá Rosa. Požadoval jsem po Min vnitra, ať tento spolek zruší, ale tvářili se, že neví, který, údajně se tak jmenuje více spolků. Poté si stránky upravili.
11. 10. 2016 at 16:31
Děkuji Střídavce,cz za zveřejnění vynikajícího článku pana Práška a panu Práškovi za vynikající postřeh a intervenci za nominaci reklamy, která skutečně sexistická je. Jeho snažení odhalilo, že v té anketě se nejedná o potírání sexismu, ale jen o potírání sexismu vůči ženám. Takže neobjektivita, nevyváženost, nespravedlnost, která panuje v celé naší společnosti prolezlé zrůdným feminismem skrz na skrz.