• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůPéče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 2.

31. března 2016

Aíša Rafik

Definice péče a poručnictví

Než přistoupíme k podrobnému studiu problému, je důležité rozlišit termíny “péče” a “poručnictví”. I když jsou tyto termíny vzájemně zaměnitelné, oba mají různý dosah podle zákona.

V arabštině se poručnictví nazývá wilayat a péče hidhanat. Péčí se rozumí fyzická nebo hmotná odpovědnost za děti, zatímco arabský ekvivalent hidhanat doslovně znamená školení nebo výchova dítěte. Pojmem poručnictví se myslí zesílená odpovědnost za dítě, která obnáší vlastní péči o dítě, jakož i jeho majetek a jeho arabský ekvivalent wilayat doslova znamená chránit nebo bránit. Termín poručnictví je právně definován pákistánským Zákonem o poručnictví a svěřenectví1 jako osoba vykonávající péči o nezletilou osobu nebo její majetek nebo dohromady o osobu i majetek. Termíny péče a poručnictví se zdají obsahově podobné, ale často se zdůrazňuje, že poručnictví je širší pravomoc.

Podle zásad zavedené muslimské právní vědy je přirozeným poručníkem (wali) dítěte a majetku nezletilého dítěte otec2, zatímco péče (hidhanat) je právem dítěte a nikoliv jednoho z rodičů nebo jakékoliv jiné osoby, která ji požaduje. Základní úvahou je vždy poskytnout dítěti nejpřirozenější, nejvhodnější a citově nejuspokojivější prostředí pro jeho vývoj jako správného člena společnosti. Islám chová instituci rodiny ve velké úctě a snaží se ji udržovat. Práva a povinnosti manželů jsou zakotveny takovým způsobem, aby zabezpečovaly ideální rovnováhu. Zatímco úlohou muže je vydělávat na živobytí a zajišťovat rodinu, povinností manželky je rodit děti, vychovávat je a pečovat o ně. Po ženě se nežádá, aby pracovala pro svou rodinu nebo vydělávala na živobytí.

Pravidla o péči (hidhanat) v právu šaría byla v první řadě vymezena s ohledem na role obou rodičů. Proto jsou matky upřednostňovány při rozhodování o péči o děti narozené mimo manželství během prvních let dítěte (do 7 let). Na této myšlence se shodují všechny sunnitské školy. Islámské právní vědecké školy se liší v opatrovnických zákonech pro chlapce a dívky po 7. roce věku. Ze zaznamenaných případů klasického islámského období lze vypozorovat, že soudci brali v úvahu přání a prospěch nezletilých dětí a mladistvých při rozhodování o jejich péči. Zde je třeba mít na paměti, že přání dítěte je posuzováno ze dvou následujících hledisek:

  • Prospěch dítěte
  • Důvody pro vyloučení matky a otce při požadavcích na pokračování péče.

Podle Ibn Kajjima3 “existují dva typy poručnictví. V prvním z nich má otec hlavní slovo v otázkách peněz a sňatku. Ve druhém typu má matka hlavní slovo ve věcech výživy a výchovy”4.

Podle islámského práva i v případě, kdy matka má své děti v péči, otec zůstává nadále poručníkem dítěte a očekává se, že dítě finačně podporuje. Je však třeba poznamenat, že v převažujícím sociálním uspořádání, kde otec není jediným finančním přispěvatelem a matka sdílí finanční náklady a ve většině případů je hlavním přispěvatelem na finanční potřeby rodiny, by právo poručnictví osob a majetku měla mít také.

1 Zákon o poručnictví a svěřenectví (Guardians and Wards Act), 1890, oddíl 4 (2)

2 Sbírka zákonů Pákistánu (Pakistan Legal Decisions), 1963, Láhaur, 534

3 Ibn Kajjim (Ibn Qayyam, 1292-1350 našeho letopočtu / 691-751 islámského letopočtu) byl sunitským islámským právníkem a znalcem koránu. Ve svém učení se soustředil na hadísy a islámské právo.

4 Ibn Kajjim (Ibn Qayyam), Zad al Ma’ad, přeložil Sajd Rais Ahmed Džafírí (Syed Rais Ahmad Jaferi), Karáčí, Nafeees Academy, sv. 4, str. 289

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Dopis mému otci

Melissa DeGroff – Už vím, co se mi stalo, když jsem vyrůstala. Říká se tomu zavržení rodi ...

Rezoluce OSN označila potrat za lidské právo

Ordo Iuris – Valné shromáždění Organizace spojených národů přijalo na začátku září rezolu ...

Zadostiučinění pro Rowlingovou

Mgr. Tomáš Zdechovský – Řekla, že „muži nejsou ženy“ a přišla o práci. Nyní Maya Forstate ...

Chceme bojovat za západní hodnoty?

Karel Eichler – Nedávno jsem měl možnost hovořit s kolegou, který se hlásil na poměrně pr ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Nové formy rodičovství: střídavá péče a hledání je ...

    10. ledna 2023

    Aktuální otázka

    24. února 2022
  • Žblebt roku 2022: Martin Ludvík

    2. února 2023

    Proč by nesporné rozvody neměly řešit soudy

    1. února 2023

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Expřítelkyně „tak trochu lhala“ a zničila mu život ...

    30. ledna 2023

Kalendář příspěvků

Únor 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  
« Led    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Daniel Sedlák: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Tomáš Jadlovský: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Daniel Sedlák: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • tulen2: Tohle musí Ursula Leyenová vědět
  • Střídavka: Proč by nesporné rozvody neměly řešit soudy

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (361)
  • Odborné články (327)
  • Vaše zkušenosti (206)
  • Fungování institucí (172)
  • Zahraniční zkušenosti (124)
  • Zákony, judikáty, vzory (144)
  • Výchova dětí (301)
  • Akce a aktivity (161)
  • Starší nezařazené (1 382)
  • Ostatní (17)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu