Keno Online

  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůPéče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 8.

21. dubna 2016

Aíša Rafik

Asie

Na Kavkazu a v regionu Střední Asie je většina muslimů sunnitského směru a hanífovské školy. Gruzínská republika vyplácí ženám rodinné přídavky na každé dítě mladší 16 let a mateřská péče o děti je kodifikována, uznávána a státem financována.

V Turecku bylo právo šaría formálně zrušeno v roce 1926. V případě rozvodu je ženám obecně svěřena péče o děti, což je zvyklostí i zaběhlou judikaturou.54

V oblasti Jižní Asie převládá hanífovský směr právní vědy v Pákistánu, Indii, Bangladéši a na Srí Lance. Na Maledivách převládala až do 16. století málikovská škola, ale nyní se řídí šáfiovskou školou a existuje tam ještě džafarovská menšina. V Bangladéši, Indii a Pákistánu je péče o děti ošetřena zákonem o poručnictví a svěřenectví (Guardians and Wards Act) z roku 1890. Zákon ukládá soudům, aby se řídily rodinným právem podle komunitní příslušnosti dítěte. Soudy se rovněž zaměřují na otázky věku, pohlaví a náboženství nezletilého a povahu a schopnosti navrhovaných poručníků, stejně jako na přání nezletilého v případě, že je dost vyspělý k jeho fundované formulaci. Pro muslimy platí jako obecné pravidlo klasický hanífovský postoj k péči o děti o sedmi letech pro chlapce a pubertu pro dívky.

Na Srí Lance jsou velmi omezené právní předpisy týkající se muslimských rodinných zákonů. Užívaná legislativa je do značné míry vytvořena administrativně a podstatná klasická ustanovení islámského práva nemění ani neupravuje.

Na Maledivách žijí děti mladší sedmi let převážně se svými matkami. Pokud se matka znovu vdá, péče může být nabídnuta babičce z matčiny strany, babičce z otcovy strany nebo otci. Děti starší sedmi let si mohou vybrat, v čí péči chtějí žít.

V jihovýchodní Asii se upřednostňuje vztah matky a dítěte, často na úkor otcových náboženských a zákonných práv. Děti jsou vždy v blízkosti svých matek a v případě rozvodu děti obvykle zůstávají se svými matkami. Ve společnostech s mateřskou rodovou linií manželství nezakládá právo muže k jeho dětem. Otcové jsou obecně vnímáni jako okrajoví a to ukazuje jasný rozdíl mezi skutečnou praxí a nařízeními islámského práva. Téměř ve všech zemích regionu jihovýchodní Asie převažují sunnitští muslimové šáfiovské školy.

V Indonésii v opatrovnických sporech soudy vydávají rozsudek. Otec má odpovědnost za financování výživy, ale v případech, kdy ji nemůže plnit, soud uloží matce podílet se na nákladech.

V Malajsii má rozvedená matka právo na péči o chlapce do sedmi let a o dívky do devíti let při splnění klasických podmínek. Soudy mohou na přání matky prodloužit péči do devíti, respektive jedenácti let. Pokud soud nenařídí jinak, po uplynutí matčiny péče se pečovatelem stává otec s podmínkou, že děti dosáhly věku, ve kterém jsou schopny vlastního úsudku a mohou si vybrat, se kterým rodičem chtějí žít.

Na Filipínách má rozvedená matka právo na péči o syny a dcery až do sedmi let, po dosažení tohoto věku se dítě může rozhodnout, se kterým rodičem chce žít. Péče o neprovdanou dceru dosáhnuvší puberty přechází na otce, a syn bydlí s matkou.

V Singapuru je péče o děti upravena zákonem o poručnictví dětí z roku 1961 (Guardians of Infants Act). Soudy musí vzít v potaz náboženství a zvyklosti komunity, ke které patří strany sporu, ale prvořadým kritériem je nejlepší zájem dítěte. Ve všech opatrovnických věcech rozhoduje systém obecných soudů.55

54 Arin C., Právní statut žen v Turecku (The legal status of Women in Turkey), Women’s International Network News, 1997, 23:62

55 Abdullahi A. Al Naim, viz výše, str. 256 – 279

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

Sdílejte!

Související články

Feministky prosí muže, aby se vrátili, ale stále je za všechno obviňují

Brandon Smith – Pokud jde o rozdělení rolí mezi pohlavími, jedno pravidlo platí už po gen ...

Sociálky na Slovensku by už s dětmi neměly chodit k soudu

PhDr. Jozef Tinka, PhD. – Děti před soudem na Slovensku čeká zásadní změna – mají m ...

Izrael: Vše pro národ. Včetně umělých potratů

Hnutí Pro život ČR, z.s. – Izrael je zemí čtyř náboženství: křesťanství, judaismu, islámu ...

Vznikají velké koalice obránců života, rodiny a svobody

Institut pro právní kulturu Ordo Iuris – Drazí přátelé, blíží se konec roku a nad světem ...

Jedna reakce na “Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 8.”

  1. Odpovědět
    Fermin
    21. 4. 2016 at 23:20

    Byl tu už i zveřejněn Omán. Když už se tedy zkoumá opatrovnický systém v muslimském světě, docela by mě zajímalo jak to mají v Ibádija, který je právě takovou jakousi specifickou odnoží islámu.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Ústavní soud: Existenci souvislosti mezi řádným p ...

    14. července 2025

    Antibiotika: Budou nemoci našich dětí neléčitelné? ...

    11. července 2025

    Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    10. července 2025

    Feministky prosí muže, aby se vrátili, ale stále j ...

    9. července 2025

Kalendář příspěvků

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Petr Petr: Ústavní soud: Střídavá péče může být rozložena asymetricky
  • ForU: Ústavní soud: Zákon umožňuje upravit vzájemné vztahy tak, aby citová vazba zůstala u každého zachována
  • Jan Fiala: Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transponovatelné do českého právního prostředí? – 4.
  • Tomas: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně
  • Jan Fiala: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (189)
  • Fungování institucí (229)
  • Odborné články (399)
  • Ostatní (21)
  • Starší nezařazené (1 194)
  • Úvahy a komentáře (512)
  • Vaše zkušenosti (268)
  • Výchova dětí (417)
  • Zahraniční zkušenosti (169)
  • Zákony, judikáty, vzory (173)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu