• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůStřídavá péče o dítě pohledem rodičů (15)
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Střídavá péče o dítě pohledem rodičů (15)

10. září 2015

Mgr. Pavlína Kysilková

4. Metodologický postup

Empirická část mé diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumném paradigmatu. Jeho vymezení je však velmi problematické. Odborníci si kvalitativní paradigma představují odlišně. Někteří odborníci dokonce píší o tom, že kvalitativní výzkum je takový, ve kterém jsou využity jiné než statistické metody zkoumání. Někteří odborníci také považují kvalitativní výzkum pouze za doplněk výzkumu kvantitativního. Ovšem v posledních letech si v převážně sociálních vědách vytvořilo kvalitativní paradigma své místo a řadí se bok po boku vedle paradigma kvantitativního (Hendl, 2005).

I přes svoji pozici je ale jeho vymezení stále obtížné. Například Creswell (1998, s. 12 in Hendl, 2005, s. 48) píše o kvalitativním výzkumu následovně. „Kvalitativní výzkum je proces hledání porozumění, založený na různých metodologických tradicích zkoumání daného sociálního nebo lidského problému.” Dále Hendl (2005, s. 48) uvádí, že ,,výzkumník vytváří komplexní holistický obraz, analyzuje různé typy textů, informuje o názorech účastníků výzkumu a provádí zkoumání v přirozených podmínkách.“ Stejně tak Švaříček a Šeďová et al. (2007, s. 17) píší o kvalitativním výzkumu jako procesu „zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založených na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu.“ Záměrem výzkumníka by mělo být právě pomocí metod kvalitativního zkoumání interpretovat sociální realitu, jak ji účastníci výzkumu chápou, prožívají nebo vytváří (Tamtéž, 2007). O tomto přístupu píše podobně Gavora (2010), který uvádí, že cílem kvalitativního paradigmatu by mělo výt porozumění lidem a událostem v jejich životě. Právě podrobný popis, vhledu a zkoumání člověka v jeho přirozeném prostředí a jeho reality patří mezi hlavní klady kvalitativního šetření. I pro mne bylo podstatné zaměřit se na lidi a jejich životní události, zkušenosti, podněty či názory a jejich realitu.

Kvalitativní výzkum doprovází design, o který se metodologicky opírá. Čerpá z něj způsoby, jak výzkum realizovat, na co se zaměřit a jak dále postupovat. Designů je celá řada a to hlavně z důvodu jejich kombinování, či pouhého inspirování. Badatel tedy vždy nemusí využít přímo čistého designu, ale může se pouze inspirovat nebo si můževytvořit design vlastní (Švaříček & Šeďová et al., 2007) Ani pro můj výzkum nebylo využito žádného předem stanoveného výzkumného designu a vytvářela jsem si svou metodologii vhodnou pro zachycení mého zkoumaného jevu.

4.1 Cíl výzkumu, výzkumné otázky

Cílem celé mé diplomové práce je zjistit, jaký názor na střídavou péči mají rodiče, kteří ji provozují. Cíl výzkumu jsem dále rozčlenila podle Maxwella (2005, in Švaříček & Šeďová et al., 2007) na tři typy – cíl intelektuální, praktický a osobní. Cíl intelektuální by měl přinášet vědecké poznatky. Ve své práci shrnuji poznatky o možnostech porozvodové péče, a to především o péči střídavé. Přináším i poznatky ze zahraničí. Také se zmiňuji o kladech a záporech střídavé výchovy. Praktický cíl určuje jeho využitelnost v praxi. Zde bych byla ráda, aby práce byla co nejvíce využitelná pro rodiče, kteří o střídavé výchově uvažují či jim byla nařízena, aby se mohli inspirovat rodiči, kteří péči praktikují. Personální cíl se vztahuje k osobnímu cíli. Pro moji osobu budoucího sociálního pedagoga a poradce je důležité se orientovat v porozvodových uspořádáních a pomáhat tak lidem, kterých se to týká.

Výzkumné otázky tvoří jádro celého výzkumu a plní dvě základní funkce – zaostřují výzkum a určují směr. Otázky musí být vždy v souladu s cílem výzkumu (Švaříček & Šeďová et al., 2007) Jak uvádí Švaříček a Šeďová et al. (2007) bývá běžné, že výzkum zastřešuje hlavní otázka, která je více obecná a ta je poté rozčleněna na otázky specifické, které jsou již více konkretizovány. Hlavní výzkumná otázka odvozená od cíle výzkumu je pro můj výzkum stanovena následovně: Jaký názor mají rodiče mající dítě ve střídavé péči na tuto možnost porozvodového uspořádání?

Z hlavní výzkumné otázky jsem dále vytvořila otázky specifické:

– Jak rodiče se střídavou péčí prožívají každodenní život?

– Jaké přednosti a bariéry přináší střídavá péče pro rodiče?

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Veronika Žilková chce střídavou péči o dceru

Stridavka.cz – Bohužel se stále setkáváme se situacemi, kdy matka dítěte odmítá střídavou ...

Otec na útěku – ukázka z knihy

Mgr. Tomáš Jadlovský, Ph.D. – Jednoho dne jsme se vrátili z výletu do Gandzasaru, krásnéh ...

Závidím těm, co mají střídavou péči

Stridavka.cz – Co se týče střídavé péče, ještě před několika lety jste na webu eMimino.cz ...

Rozhovor s Tomášem Jadlovským

Martin Abrman – S Tomášem nás kdysi spojily podobné zkušenosti. Bohužel jsme se nikdy nev ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Aktuální otázka

    24. února 2022

    Strany se vyhýbají jasným odpovědím

    5. října 2021
  • Jaký druh sportu vybrat pro dítě

    12. srpna 2022

    Jsou duhové průvody a LGBT aktivismus úplná pitomo ...

    11. srpna 2022

    Den pro rodinu 10.9.2022

    10. srpna 2022

    Redefinice manželství se opírá o vadné studie

    9. srpna 2022

Kalendář příspěvků

Srpen 2022
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Čvc    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Lubomír Balvín: Jsou duhové průvody a LGBT aktivismus úplná pitomost?
  • Únia mužov Slovenska - Hnutie pre rodiny: Je přítomnost otce dítěte u porodu důležitá?
  • ja ka: Deník N se nezabývá studiemi pro homosexuální manželství. Proč? Naopak vede otevřenou kampaň proti ústavní definici manželství muže a ženy i proti nám
  • Tomáš Jadlovský: Je přítomnost otce dítěte u porodu důležitá?
  • Únia mužov Slovenska - Hnutie pre rodiny: Je přítomnost otce dítěte u porodu důležitá?

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (311)
  • Odborné články (315)
  • Vaše zkušenosti (198)
  • Fungování institucí (160)
  • Zahraniční zkušenosti (121)
  • Zákony, judikáty, vzory (133)
  • Výchova dětí (278)
  • Akce a aktivity (151)
  • Starší nezařazené (1 402)
  • Ostatní (6)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu