Keno Online

  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůStřídavá péče o dítě pohledem rodičů (15)
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Střídavá péče o dítě pohledem rodičů (15)

10. září 2015

Mgr. Pavlína Kysilková

4. Metodologický postup

Empirická část mé diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumném paradigmatu. Jeho vymezení je však velmi problematické. Odborníci si kvalitativní paradigma představují odlišně. Někteří odborníci dokonce píší o tom, že kvalitativní výzkum je takový, ve kterém jsou využity jiné než statistické metody zkoumání. Někteří odborníci také považují kvalitativní výzkum pouze za doplněk výzkumu kvantitativního. Ovšem v posledních letech si v převážně sociálních vědách vytvořilo kvalitativní paradigma své místo a řadí se bok po boku vedle paradigma kvantitativního (Hendl, 2005).

I přes svoji pozici je ale jeho vymezení stále obtížné. Například Creswell (1998, s. 12 in Hendl, 2005, s. 48) píše o kvalitativním výzkumu následovně. „Kvalitativní výzkum je proces hledání porozumění, založený na různých metodologických tradicích zkoumání daného sociálního nebo lidského problému.“ Dále Hendl (2005, s. 48) uvádí, že ,,výzkumník vytváří komplexní holistický obraz, analyzuje různé typy textů, informuje o názorech účastníků výzkumu a provádí zkoumání v přirozených podmínkách.“ Stejně tak Švaříček a Šeďová et al. (2007, s. 17) píší o kvalitativním výzkumu jako procesu „zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založených na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu.“ Záměrem výzkumníka by mělo být právě pomocí metod kvalitativního zkoumání interpretovat sociální realitu, jak ji účastníci výzkumu chápou, prožívají nebo vytváří (Tamtéž, 2007). O tomto přístupu píše podobně Gavora (2010), který uvádí, že cílem kvalitativního paradigmatu by mělo výt porozumění lidem a událostem v jejich životě. Právě podrobný popis, vhledu a zkoumání člověka v jeho přirozeném prostředí a jeho reality patří mezi hlavní klady kvalitativního šetření. I pro mne bylo podstatné zaměřit se na lidi a jejich životní události, zkušenosti, podněty či názory a jejich realitu.

Kvalitativní výzkum doprovází design, o který se metodologicky opírá. Čerpá z něj způsoby, jak výzkum realizovat, na co se zaměřit a jak dále postupovat. Designů je celá řada a to hlavně z důvodu jejich kombinování, či pouhého inspirování. Badatel tedy vždy nemusí využít přímo čistého designu, ale může se pouze inspirovat nebo si můževytvořit design vlastní (Švaříček & Šeďová et al., 2007) Ani pro můj výzkum nebylo využito žádného předem stanoveného výzkumného designu a vytvářela jsem si svou metodologii vhodnou pro zachycení mého zkoumaného jevu.

4.1 Cíl výzkumu, výzkumné otázky

Cílem celé mé diplomové práce je zjistit, jaký názor na střídavou péči mají rodiče, kteří ji provozují. Cíl výzkumu jsem dále rozčlenila podle Maxwella (2005, in Švaříček & Šeďová et al., 2007) na tři typy – cíl intelektuální, praktický a osobní. Cíl intelektuální by měl přinášet vědecké poznatky. Ve své práci shrnuji poznatky o možnostech porozvodové péče, a to především o péči střídavé. Přináším i poznatky ze zahraničí. Také se zmiňuji o kladech a záporech střídavé výchovy. Praktický cíl určuje jeho využitelnost v praxi. Zde bych byla ráda, aby práce byla co nejvíce využitelná pro rodiče, kteří o střídavé výchově uvažují či jim byla nařízena, aby se mohli inspirovat rodiči, kteří péči praktikují. Personální cíl se vztahuje k osobnímu cíli. Pro moji osobu budoucího sociálního pedagoga a poradce je důležité se orientovat v porozvodových uspořádáních a pomáhat tak lidem, kterých se to týká.

Výzkumné otázky tvoří jádro celého výzkumu a plní dvě základní funkce – zaostřují výzkum a určují směr. Otázky musí být vždy v souladu s cílem výzkumu (Švaříček & Šeďová et al., 2007) Jak uvádí Švaříček a Šeďová et al. (2007) bývá běžné, že výzkum zastřešuje hlavní otázka, která je více obecná a ta je poté rozčleněna na otázky specifické, které jsou již více konkretizovány. Hlavní výzkumná otázka odvozená od cíle výzkumu je pro můj výzkum stanovena následovně: Jaký názor mají rodiče mající dítě ve střídavé péči na tuto možnost porozvodového uspořádání?

Z hlavní výzkumné otázky jsem dále vytvořila otázky specifické:

– Jak rodiče se střídavou péčí prožívají každodenní život?

– Jaké přednosti a bariéry přináší střídavá péče pro rodiče?

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

Sdílejte!

Související články

Otec na útěku – slovem i písmem 3.

Mgr. Tomáš Jadlovský, Ph.D. – Ukázka z knihy, str. 153 – 157, video pod textem: &nb ...

Všechny děti opustila, dvouletého syna trápila hlady a žízní. Soud ji chtěl napravit pouhou podmínkou

Petr Kozelka – Krkavčí matka by bylo snad až příliš lichotivé označení pro ženu z Prostěj ...

Otec na útěku – slovem i písmem 2.

Mgr. Tomáš Jadlovský, Ph.D. – Ukázka z knihy, str. 109 – 114, video pod textem: &nb ...

Otec na útěku – slovem i písmem 1.

Mgr. Tomáš Jadlovský, Ph.D. – Pro ty z vás, kdo se nemohli zúčastnit autorského čtení kni ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Je tzv. domácí násilí mezi rodiči kontraindikací s ...

    16. července 2025

    Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    15. července 2025

    Ústavní soud: Existenci souvislosti mezi řádným p ...

    14. července 2025

    Antibiotika: Budou nemoci našich dětí neléčitelné? ...

    11. července 2025

Kalendář příspěvků

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Petr Petr: Ústavní soud: Střídavá péče může být rozložena asymetricky
  • ForU: Ústavní soud: Zákon umožňuje upravit vzájemné vztahy tak, aby citová vazba zůstala u každého zachována
  • Jan Fiala: Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transponovatelné do českého právního prostředí? – 4.
  • Tomas: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně
  • Jan Fiala: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (189)
  • Fungování institucí (229)
  • Odborné články (401)
  • Ostatní (21)
  • Starší nezařazené (1 194)
  • Úvahy a komentáře (512)
  • Vaše zkušenosti (268)
  • Výchova dětí (417)
  • Zahraniční zkušenosti (169)
  • Zákony, judikáty, vzory (173)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu