• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůStřídavá výchova z pohledu dětí (12)
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Střídavá výchova z pohledu dětí (12)

26. března 2015

Pavlína Šíblová

Hana (12 let)

Rok narození: 1999 (12 let)

Škola: ZŠ, 6. třída

Sourozenci: bratr (18 let)

Střídavá péče: 6 let

Střídání: po týdnu

Z anamnézy: Oba rodiče pracují, jsou vysokoškolsky vzdělaní. Matka žije v jedné domácnosti s přítelem, otec je sám.

Z vyšetření: Hana nejprve setkání odmítla, dokonce si na dobu, kdy jsem měla přijít, pozvala kamarádku. Po mé prosbě, aby mi nakreslila alespoň obrázky, se osmělila, přestala se bát a byla ochotná si i popovídat. Působila uzavřeným dojmem, citlivě a křehce. Postupně se rozpovídala. Rozhovor byl zprostředkován matkou, proběhl u ní doma.

Kresba rodiny

Členové rodiny jsou nakresleni v levé horní části papíru. Nakresleni jsou i členové širšího příbuzenstva – sestřenice, tety a strýc, prarodiče. Hana zapomněla nakreslit vlastního bratra, se kterým žije v jedné domácnosti. Rodiče stojí vedle sebe, Hana stojí na pravém kraji papíru, nakreslila se jako poslední, není jako jediná pojmenována. Matka má kratší ruce. Členové rodiny mají velké oči a větší dlaně. Všichni se usmívají.

Test tří stromů

Zleva je nakreslena třešeň (bratr), borovice (otec), jabloň (Hana). Stromy jsou posunuté do levé horní části papíru. Třešeň má nakreslené kořeny. Podle Hanky je třešeň (bratr) pečlivá, přátelská a má ráda stinná místa. Přátelí se hodně s jabloní (Hana). Méně se přátelí s borovicí (otec), jsou totiž rozdílné, více se kvůli rozdílům hádají. Borovice (otec) je podle Hanky přátelská, dokáže poradit, je nesobecká a rebelka. Cítí se odstrčená, protože se s ní třešeň ani jabloň tolik nepřátelí. Jabloň (Hana) je nedůvěřivá a klidná. Všechny stromy rostou na jedné zahradě na chalupě. Nejsympatičtější Haně je třešeň (bratr), má hezké květy, nejméně sympatická je borovice (otec), protože má raději listnaté stromy, jehličnaté jí přijdou všechny stejné.

Rozhovor

Vztah k rodičům: Hanka popisuje svou matku jako klidnou a milou. Rozumí si spolu, občas se trochu pohádají, například kvůli úklidu pokoje. Povahově si je podobnější s matkou v tom, že není tolik odvážná a je spíše kliďas. Kdyby ji něco trápilo, svěřila by se spíše matce, dokázala by jí více poradit. Otce popisuje, že je „nervák“, když se chystá na nějaké zkoušky, jinak ne. Je sympatický a odvážný. S otcem se nehádají. Když Hanku něco trápí, otec to zlehčí, což jí není příjemné. Vzhledově je více po něm, jsou oba leváci.

Vztah k partnerům rodičů a k nevlastním sourozencům: Matčina přítele zná dlouho, takže s ním nemá problém, často si ze sebe dělají legraci.

Vztah k sourozencům: S bratrem se mají rádi, občas se hádají, ale bratr jí pomáhá s učením. Mají dobrý vztah, ale příliš si spolu nepovídají.

Domov: Doma se cítí být u otce, protože tam žije déle.

Komunikace rodičů: Rodiče se kamarádí, nehádají se a mají dobrý vztah.

Hodnocení střídavé výchovy: Nevýhodu vidí ve stěhování, že si musí stále něco balit a vybalovat, často něco důležitého zapomene. Výhoda je, že má dva byty – jsou rozmanité a jinak vybavené.

Preference jiného typu rodičovské péče: Bydlet na jednom místě by bylo zřejmě dobré, ale nedokáže si to představit. Odpovídá dvojitě: „Mně tohle vyhovuje, ale asi by bylo dobrý žít jenom na jednom místě, ale mně se tohle taky líbí.“

Rada kamarádce: „Asi bych jí řekla, že pro mě to je dobrý. Ať se nebojí, že si na to zvykne. Že na tom v podstatě nic není. Když se rodiče hádají, tak je to jasný, ale moji rodiče se nehádají.“

Shrnutí

Posunutí kresby rodiny a kresby tří stromů nahoru do levé části papíru značí introverzi, sny a přání. Přála by si zřejmě, aby byly rodinné vztahy lepší a vřelejší – všechny postavy v kresbě rodiny se usmívají, matka stojí vedle otce, jsou si blízko. Tři stromy v kresbě Hana umístila na chalupu – na jedno místo, to také ukazuje na touhu po jednotnosti a blízkých vztazích mezi členy rodiny. V kresbě rodiny zapomněla nakreslit bratra, zároveň namalovala široké příbuzenstvo, to značí, že nemá dostatečně vytvořené pojetí (hranic) vlastní rodiny. V kresbě rodiny chybí matčin přítel, se kterým žije v jedné domácnosti, zřejmě ho zcela nepřijala, i když v rozhovoru o něm hovoří pozitivně. V kresbě tří stromů je bratrovu stromu věnována největší pozornost. Bratrův strom je Haně nejsympatičtější, nejvíce si s ním její strom rozumí, jejich stromy jsou stejného druhu, vizuálně si jsou podobné, mají i podobné povahy (klidnost a přátelskost) – znak identifikace. Zároveň je bratrův strom nakreslen s kořeny, obnažené kořeny značí nedostatek stability a potřebu zakotvení (Altman, 1998). Na rozdíl od výraznosti bratrova stromu v kresbě tří stromů v kresbě rodiny bratrova postava chybí, je opomenuta. Absence blízkého člena rodiny značí dysfunkci rodiny, zároveň i touhu mít chybějící postavu jen pro sebe. V rámci rozhovoru popisovala, že vztah s bratrem je dobrý, ale příliš si spolu nepovídají. Hana by si zřejmě přála, aby byl jejich vzájemný vztah o něco vřelejší a lepší, což se promítá především do kresby tří stromů. Otcovský strom je Haně nejméně sympatický, protože je jehličnatý, jehličnaté stromy jsou všechny stejné – jakási nezajímavost, tento strom je povahou rebel. V rozhovoru otce popisovala jako odvážného, což s rebelstvím může souviset. Svůj strom popisuje jako nedůvěřivý, pečlivý a klidný, to odpovídá Hanině skutečné povaze. Hanin i bratrův strom by se s otcovským stromem více hádaly kvůli rozdílům, které mají v povaze. Otcovský strom si připadá odstrčený, rád by se se stromy dětí více sblížil. Absence modelu matka, otec, dítě, značí dysfunkci rodiny. Matčiny krátké ruce mohou symbolizovat komunikační a vztahové problémy Hany s matkou. Velké oči mohou být signálem paranoidních rysů, nebo potřebou upoutávat zájem okolí. Ve střídavé výchově žije Hana dlouho, proto si nedokáže příliš představit jiný model, i když připouští, že by bylo dobré, kdyby se nemusela stále stěhovat z místa na místo. Její výpověď o preferenci výhradní péče není jednoznačná. Říká, že si na střídavou péči zvykla. Doma se cítí být více u otce. Rodiče jsou schopni se spolu domluvit, Hana dokonce říká, že mají přátelský vztah. Nevýhoda střídavé výchovy je podle ní ve stěhování, výhodu vidí v tom, že má dva byty.

PŘEHLED PUBLIKOVANÝCH KAZUISTIK

Pokračování za týden

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Tak dlouho se rodiče z Brněnska hádali o děti, až se syn pokusil o sebevraždu

Petr Kozelka – Tragédií málem skončil spor o děti manželského páru z Brněnska. Mnoho nech ...

Zhrzená žena poštvala svého syna proti otci. Dostala podmínku a pohádala se se soudkyní

Petr Kozelka – Od tří let zažíval malý hoch z Brněnska učiněné peklo na zemi. Stal se tot ...

Protestní hladovka

Mgr. Jiří Štágl – Záleží mi na osudu naší země, záleží mi na mém čistém svědomí. Od 13. 2 ...

Nouzový stav „zavařil“ rodičům, kteří šli od sebe! S dcerkou mrznu venku nebo v autě, popsal tatínek

Mgr. Lucie Cigániková – Komplikovaná a ponižující. Taková je situace pana K., který za sv ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by ...

    4. března 2021

    Největší aktuální problém českého školství? Gender ...

    3. března 2021

    Ústavní soud: Povinnost soudu seznámit účastníky s ...

    2. března 2021

    Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • siux: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • Jiří Zouhar: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Daniel Sedlák: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Střídavka: Předávání dětí při omezení pohybu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (230)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (128)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (104)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu