Pavlína Šíblová
Irena (12 let)
Rok narození: 1998 (12 let)
Škola: 7. třída, ZŠ
Sourozenci: bratr (23 let), nevlastní sestra (dcera otcovy přítelkyně) 15 let
Střídavá péče: 10 let
Střídání: po týdnu
Z anamnézy: Oba rodiče pracují, jsou vysokoškolsky vzdělaní. Otec žije v jedné domácnosti s přítelkyní a její dcerou (15let), matka žije sama, má přítele, u kterého bydlí, když je Irena u otce. Irena během týdne u otce tráví i čas v bytě matky. Rodiče bydlí v jiných městech. Irena si pamatuje pouze střídavou výchovu. Rozhovor proběhl v hudební škole, zprostředkován otcem.
Z vyšetření: Irena působila uzavřeným dojmem, ke kresbě tří stromů a ke kresbě rodiny přistupovala laxním způsobem, říkala, že nerada kreslí, vše namalovala velmi rychle a se zdráháním.
Kresba rodiny
Členové rodiny jsou umístěni do spodní části papíru, všichni jsou zakresleni schematicky bez charakterových rozdílů, jsou to jednoduché kresby bez obličeje. Irena nakreslila širokou rodinu – včetně nevlastních partnerů, prarodičů i strýců a tet. Od členů rodiny je oddělena matka, která je i ze všech největší, byla nakreslena jako první. Následoval otec, Irena, bratr, nevlastní sestra a prarodiče. Pod nimi ve spodní řadě stojí nevlastní teta, otcova přítelkyně a dvě sestřenice.
Test tří stromů
Zleva nakreslila Irena jabloň (matka), hrušeň (otec), třešeň (babička z matčiny strany). Je zde absence modelu matka, otec, dítě a absence identifikačního stromu. Stromy jsou kresleny slabým přítlakem, rychle, všechny jsou stejné bez vykreslení detailů. Mateřský strom je Ireně nejsympatičtější, je veselý. Cítí se osamělý, protože jsou dva zbylé stromy spolu, ona nikoho nemá. Hrušeň (otec) je podle Ireny tichá, má se ráda s třešní (babička), mají jeden druhého. S třešní jsou jako dva rodiče, kteří se starají o své dítě – jabloň (matka). Třešeň je nepříjemná, kyselá a ironická. Babičku zvolila proto, že je jí ze všech babiček nejbližší. V kresbě je patrná blízkost otcovského a babičkovského stromu oproti osamělosti matky. Stromy jsou všechny spolu, mají se rády.
Rozhovor
Vztah k rodičům: O matce říká, že je hodná, rozumí si spolu, příliš si spolu nepovídají. Na otázku, jestli si spolu povídají, říká: „No, to ne. Nebo jako jak o čem. Ona je učitelka, takže hodně povídá o škole. Ona vždycky něco povídá.“ S otcem je spojuje basketbal, který oba hrají. Říká o něm, že je přísný, ale ne moc. Kdyby ji něco trápilo, šla by za tím rodičem, u kterého by zrovna byla.
Vztah k partnerům rodičů a k nevlastním sourozencům: Otec žije s přítelkyní a nevlastní dcerou. Irena říká, že ji otcova přítelkyně nemá příliš ráda. V chování je prý znát, že má raději svou vlastní dceru. S nevlastní sestrou si celkem rozumí, má ji ráda. Matčina přítele Irena příliš nezná, nebydlí s nimi.
Vztah k sourozencům: S bratrem nemají blízký vztah, vídají se málo. Irena o něm říká, že je uzavřený do sebe a není rád středem pozornosti. Říkala, že je divný.
Domov: Více doma se cítí u matky, kde tráví více času.
Komunikace rodičů: Rodiče spolu komunikují minimálně, pouze když je něco nutné domluvit.
Hodnocení střídavé výchovy: Na střídavé péči je podle ní nevýhoda, že otec bydlí daleko, a když je týden u něho, nemůže si přes den zajet na otočku domů. Výhoda je, že vidí oba rodiče stejně.
Preference jiného typu rodičovské péče: Výhradní péči by nechtěla. Říká, že je na střídavou péči zvyklá, že je to pro ni normální.
Rada kamarádce: Kamarádce ve stejné situaci by řekla: „Řekla bych jí, že to je blbý s dojížděním. Na to ať se připraví, jinak bych jí asi nic neřekla.“
Závěrečné shrnutí a interpretace
Irena byla v odpovědích stručná. Chudost a schematičnost kreseb značí u starších dětí neochotu spolupracovat s administrátorem nebo lhostejnost a citovou chudost členů rodiny. Doma se cítí být u matky. V kresbě tří stromů mateřský strom označila jako osamělý, byl v podřízené pozici stromu otce a stromu své matky. V kresbě rodiny byla matka nakreslena jako první, více stranou od ostatních, její postava byla největší. To ukazuje na její význam pro Irenu, zároveň na její izolovanost od ostatních členů rodiny. Významným znakem byla šíře členů rodiny, jejich velké množství – zřejmě neodlišuje hranice vlastní rodiny. Střídavou výchovu má dlouhou dobu, přijde jí normální, je na ni zvyklá. Rodiče spolu komunikují minimálně, vztah mezi nimi v podstatě není. V rodině u otce má Irena pocit, že ji nemá jeho přítelkyně ráda. Irena se zjevně nechtěla zapojit do projekce, nechtěla se ani zmiňovat o vztazích v rodině. To naznačuje způsob provedení kresby. Z tohoto důvodu není možné kresby blíže interpretovat.
Okomentovat