Pavlína Šíblová
Barbora (8 let)
Rok narození: 2003
Škola: ZŠ, 2. třída
Sourozenci: bratr (5 let)
Střídavá péče: 8 měsíců (rozvedeni 3 roky, předtím výhradní péče u matky)
Střídání: po, út, pá, so, ne – 1 rodič, st, čt – 2. rodič. Po týdnu se střídá.
Z anamnézy: Oba rodiče pracují. Otec je vysokoškolsky vzdělaný, matka má střední vzdělání s maturitou. Rodiče bydlí v jiných městech, nežijí v domácnosti s partnery. V den rozhovoru proběhlo soudní jednání, kde bylo manželství rodičů oficiálně rozvedeno a kdy byla určena oficiálně střídavá výchova. Otec o střídavou výchovu dlouho usiloval.
Z vyšetření: Barbora byla během setkání nemocná, kreslila z postele. Na počátku setkání mi darovala letáčky s propagací střídavé výchovy, které dostala od otce. Kreslila pečlivě a dlouho, ale nepůsobila úzkostně. Mluvila potichu, nesměle, postupem času se více rozpovídala. Kontakt byl zprostředkován otcem. Rozhovor proběhl u otce doma.
Kresba rodiny
V kresbě jsou uvedeni všichni členové úzké rodiny. Všichni jsou zobrazeni v dostatečné velikosti, jsou mírně posunuti doleva. Postavy jsou zobrazeny na více úrovních. Matka s bratrem je umístěná na stejné úrovni, Barbora je posunuta mírně dolů, otec je na nejspodnější úrovni, chybí mu část nohou. Barbora je nakreslena vedle matky, mají obě sukni. Je matce blízko – nohy mají v těsné blízkosti, směrem nahoru se vzájemně oddalují. Bratr je stejně oblečený jako otec. Barbora s bratrem stojí mezi rodiči. Členové rodiny mají poměrně krátké ruce.
Test tří stromů
Barbora v kresbě zobrazila zleva otce (palma), matku (jabloň) a babičku z matčiny strany (smrk). Není zde naplněn model matka, otec, dítě. Zároveň chybí identifikační strom, který je nahrazen členem širší rodiny. Druhy stromů jsou rozdílné. Palma (otec) roste v poušti mimo ČR, jabloň (matka) stejně jako smrk (babička), žije na jejich chalupě na zahradě. Stromy jsou stejně velké, velikost je dostatečná, jsou poměrně blízko sebe. Největší je babiččin strom, který je umístěn až ke spodnímu okraji papíru. V inquiry Barbora zdůrazňuje, že jsou jí všechny stromy stejně sympatické, všechny jsou povahově hodné a veselé, vzájemně se kamarádí. Doslova říká: „Jsou dost velké na to, aby věděly, že se nemají hádat.“ U otázky, zda je jí některý více sympatický doslovně říká: „Podle mě asi žádnej, protože každej je jinej. To je jako říct, která je nejlepší kamarádka. Toto je takový těžký, každá umí něco jinýho, každá vypadá jinak, každá je jinak hodná…“
Rozhovor
Vztah k rodičům: Maminka je hodná a má děti ráda. Koupila jim křečka, což od ní bylo hezké. S matkou si rozumí, říká, že ji má hodně ráda, protože je to matka. Otec rád sportuje, naučil ji lyžovat. Není příliš přísný, ale dokáže být přísnější. Je chytrý. S otcem si také hodně rozumí: „Já taťku, mamku s tou si vždycky rozumím. Protože to nejsou cizí člověci.“
Vztah k sourozencům: Bratr je ještě malý, nerozumí si spolu, protože neumí dobře mluvit. Občas si spolu užijí společný čas, někdy si hrají.
Domov: Na otázku, kde je doma, odpovědět neumí. Říká: „Já vlastně nevím, ale můj první domov byl u táty. Ale já totiž nedokážu říct, kde je doma, mamka říká tamto, taťka tamto, a proto už v tom mám doopravdy zmatek. Já bych radši ten zmatek neměla.“ Následná otázka na upřesnění dodává: „No, tak radši, proto to nebudu říkat, že je to lepší u taťky nebo u mamky. Proto říkám nerozhodně. Já říkám mamce, že je to dobrý i u ní…“
Komunikace rodičů: Příliš neví, jak to spolu rodiče mají. Rodiče před Barborou příliš nekomunikují, nenadávají před ní vzájemně na sebe.
Hodnocení střídavé výchovy: Výhodu vidí Barbora v tom, že žije stejně u otce i u matky, oproti minulým letům. Nevýhodu vidí v tom, že žijí rodiče každý jinde. O výhodě střídavé péče říká doslova: „Že nejsem jako třeba pořád u mamky. Dřív jsem byla hodně u mamky a málo u taťky. Ono je dobrý, když se člověk neodstěhuje, protože pak v tom nemáš takovej zmatek. Máš jenom jednu školu, to jsem měla taky, ale…“ Dále říká: „Totiž chtěla jsem být takhle spravedlivě, ale moc to nešlo. Ale pak nakonec to mamka pochopila a stalo se to tak, že už máme střídavku.“
Preference jiného typu rodičovské péče: Barbora by byla ráda, kdyby byli rodiče spolu. V případě, že jsou rodiče rozvedení, je lepší střídavá výchova než výhradní péče.
Rada kamarádce: „A takhle neříkat o někom, že je to lepší u toho člověka a někdy říkat, že je to u toho, protože, ať z toho rodiče zase nemají zmatek, když to řeknu tamtomu a… Protože pak by to řekla taťkovi a to by zas říkali, že to řekla mně, mně a pak by se hádali, to by zas nebylo dobrý.“
Závěrečné shrnutí a interpretace
Pro Barboru je pravděpodobně důležité, aby nedělala mezi rodiči rozdíly, což by mohlo vést ke konfliktu mezi nimi. Tato tendence nestranit nikomu je patrná v rozhovoru, zaznamenat ji můžeme i v kresbě tří stromů, kde Barbora zdůrazňuje, že se jí všechny stromy líbí stejně, stejně jsou jí sympatické. Pravděpodobně tíhne více k matce, v kresbě rodiny je nakreslena blízko ní, zároveň se s matkou identifikuje jako s ženským vzorem – obě mají sukni. Bratr se identifikuje s mužskou otcovskou postavou – stejné oblečení. K otci má pravděpodobně komplikovaný a vzdálenější vztah, to je znatelné v umístění otce na jinou rovinu papíru. Právě přítomnost více úrovní v kresbě rodiny značí její dysfunkci a komplikované vztahy. V kresbě tří stromů je otec znázorněn jako palma (exotický strom), který podle Barbory roste daleko mimo Českou republiku, to ukazuje na to, že s ním má Barbora vzdálený vztah (může se jednat i o přání, aby otec byl daleko). Stálá přítomnost otce je u Barbory vnímána jako něco nového a také výjimečného, protože před nedávnou dobou žila ve výhradní péči matky a otce vídala zřídka. Tento fakt může být důvodem pro její komplikovaný vztah k němu. Otec o střídavou výchovu dlouho usiloval, to zdůrazňoval i své dceři. V otázce, kde je skutečně doma, má zmatek. Absence modelu matka, otec, dítě a nahrazení člena úzké rodiny členem rodiny širší v kresbě tří stromů ukazují na dysfunkčnost rodiny. Stromy jsou jiného druhu, každý zcela odlišný, to ukazuje na nehomogenitu rodinného prostředí. Krátké ruce v kresbě rodiny symbolizují komunikační a vztahové problémy s okolím nebo nejistotu a strach z kontaktu.
PŘEHLED PUBLIKOVANÝCH KAZUISTIK
Pokračování za týden
29. 1. 2015 at 8:42
Aha, a z kávové sedliny nic nevyčetli(y)?
Ty úvahy a dedukce z těch kreseb jsou naprosto nevěrohodné. To není věda, to je pavěda.
Zajímalo by mne, kdyby Barborce tato shrnutí a interpretace autorka přečetla, co by na to sama Barborka řekla. Dle mého názoru by pravděpodobně s mnoha závěry nesouhlasila.
29. 1. 2015 at 9:32
Palma znamená, že má B. s otcem vzdálený vztah
Jeden by řekl, že dítě má skvělou představivost a velkorysé myšlení, ale on to je vlastně opět projev frustrace. Ještě, že nedostala úkol začarovat lidi do zvířátek a nenakreslila prasátko s příliš dlouhým ocáskem. To by pak čelila rafinovaným dotazům na to, zda ví, že otec má velkého a tvrdého pindíka, aneb tzv. „Bezděkové testu“, který je doslova otázkou života a smrti. Je mi z těchto věšteb zle.
29. 1. 2015 at 11:32
Tady je jasne videt zmatené díte! Stridavka je na nic jen zmatek v detské hlave.
29. 1. 2015 at 15:06
Josefíno, a proč Vy a Vám podobné rozbíjejí dětem úplnou rodinu, čímž jim v hlavách děláte zmatek ? Nebylo by pro všechny členy rodiny lepší, kdybyste jako matka byla zastánkyní rodiny ?
29. 1. 2015 at 16:12
Prý zmatek. Pokud byste si to přečetla celé, tak byste našla pasáže, kde dítě vysvětluje, proč se mu střídavá péče líbí a proč ji oceňuje. Člověk by je klidně trošku rozepsal, ale vy určitě patříte k typům, které si vše potřebují překroutit podle sebe, takže by citace z textu, kde dítě popisuje jako lepší stav, kdy se střídá mezi dvěma rodiči oproti tomu předchozímu (péče matky) byly naprosto zbytečné.
29. 1. 2015 at 19:43
Jak už jsme uváděli u některé z minulých kazuistik, nejcennější na nich jsou věrohodné informace a názory dětí. Vyhodnocení obrázků je třeba brát s rezervou.
29. 1. 2015 at 21:27
Babička s matkou stojí jako stromy proti palmě,cizorodému stromu.Že by kuly pykle proti otci? Tátovi chybí boty,asi velké alimenty a chudákovi nezbylo na boty.
31. 1. 2015 at 23:58
Chudák Barborka. Ma v hlavě bordel z toho kde je doma a nechce ranit rodiče, proto ani žádnému nestraní. Svůj domov ted bude mít dalších 10let v batuzku na zadech a to díky hloupemu rozhodnuti jménem stridavka.
1. 2. 2015 at 14:33
Jose, a jak jinak bys Barborce zachoval(a) výchovnou péči oběma rodiči a její právo na výchovu oběma rodiči ? Barborka měla (na rozdíl od desetitisíců ostatních dětí) mimořádné štěstí, protože tady se sobecké záměry rozvodu a ziskuchtivé matky nějak nezdařily, není-liž pravda ?
9. 2. 2015 at 17:20
Přesně tak. Děti dokážou být spravedlivé a mají pud sebezáchovy, cituji: „Totiž chtěla jsem být takhle spravedlivě, ale moc to nešlo.“, na rozdíl od hloupých feminanynek z většiny OSPOD a soudů a té Jose podobných.