JáRodič.cz
–
Být učitelem není vůbec snadné. Učitel nese na svých bedrech zodpovědnost za vzdělávání žáků, vychovává je, je jim vzorem. To skutečně není lehké. Je jasné, že nikdo není dokonalý. A stejně jako v každé jiné profesi, tak i mezi učiteli se najdou lidé, kteří by tuto profesi opravdu vykonávat neměli. Navíc chyby, které nadělá učitel, mají často velké následky. Jak ale rozpoznat, že učitel skutečně není dobrý? Jak poznat, že se nejedná jen o osobní antipatie? Jakým způsobem postupovat, pokud neodvádí učitel svou práci dobře? Tak nejen nad těmito otázkami se společně zamyslíme v našem dnešním příspěvku. Příjemné čtení.
Význam/role učitele
Je jisté, že učitel zpravidla hraje významnou, respektive zpravidla nejvýznamnější roli ve vzdělávání žáků. Často ovlivní děti na mnoho let dopředu, a to jak v pozitivním slova smyslu, tak bohužel i v tom negativním.
Nakonec, zavzpomínáte-li na svá školní léta, tak se vám určitě vybaví někteří učitelé, kteří vás učili. Na část z nich vzpomínáte s láskou, na jiné byste raději zapomněli. A na některé už si vůbec nevzpomenete.
Co učitel ke své práci potřebuje
- Znalosti
- Vzdělání
- Komunikační dovednosti
- Sociální dovednosti
- Odolnost vůči stresu
- Vyzrálá osobnost
- Zkušenosti
Jak posoudit kvalitu učitele
Posoudit kvalitu učitele není jednoduché. Doba se mění a mění se i nároky na vzdělávání. To, co platilo dříve, už nemusí platit dnes. Na základě čeho tedy posoudit, že učitel svou práci neodvádí dobře? Samozřejmě naprosto jasné je to v případě, kdy se učitel nechová k dětem hezky (uráží je, ponižuje, vysmívá se jim a podobně), používá nevhodné (vulgární) výrazy, neplní to, co slíbil a podobně. Jenže to zdaleka není všechno. Problém může být i v samotné výuce.
Kdy tedy zvýšit pozornost:
- Učitel učí jinak než je obvyklé – to samozřejmě ještě vůbec neznamená, že učí učitel špatně. Často je tomu právě naopak. Učitel by ale měl dětem/rodičům své postupy vyjasnit. V určitých případech je ovšem odlišný způsob výuky jasným signálem, že něco není v pořádku.
- Chyby ve výkladu, při výuce – neznamená to, že učitel udělá sem tam chybu, překoukne se. O tom to určitě není. Problém nastává ve chvíli, kdy učitel učí něco špatně, popřípadě učí něco, čemu nerozumí.
- Nejasný výklad – žáci nechápu, co učitel vykládá. To, že žák čas od času něčemu nerozumí, je normální. Nicméně jedná-li se o dlouhodobý problém, popřípadě stejné problémy mají i ostatní žáci, pak je někde chyba.
- Chybějící komunikace – úroveň učitel – žák, taktéž učitel – rodiče.
- Strach dětí z učitele – někdy je učitel sice přísný a děti mají přirozený respekt. To ale není strach.
- Negativní postoj žáka k danému předmětu – je jisté, že někdy člověka něco nebaví. Důvodem negativního postoje může být ale osoba učitele. Zbystřit je třeba zejména v případě, že žáka daný předmět bavil a najednou k němu cítí odpor.
Co mohou dělat rodiče
Nejdříve by se rodiče měli zamyslet nad tím, zda je učitel skutečně špatný, anebo zda je problém někde jinde: například nesouhlas s vysokými nároky učitele na žáky, přísnost učitele, antipatie žáka/rodiče k učiteli, neoblíbenost předmětu (skutečně ne každý má rád matematiku či třeba tělocvik) a podobně.
Pokud dospějí k názoru, že chyba je skutečně na straně učitele (určitě dobré je probrat danou situaci s ostatními rodiči – mají stejný názor?), pak je ta správná chvíle začít komunikovat s vedením školy.
Závěr
Jaké máte vzpomínky na svá školní léta, respektive na své učitele? Ovlivnil vás některý z nich na celý život? Pokud ano, v jakém směru? A jací jsou učitelé vašich dětí? Jste s nimi vy i vaše děti spokojeni? Pokud ano, co na nich oceňujete? Jestliže ne, co konkrétně vám vadí? Setkali jste se někdy s učitelem, který by byl vyloženě špatný? V případě kladné odpovědi: řešili jste nějakým způsobem tuto situaci, popřípadě jak? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.
Převzato z webu JáRodič.cz
Okomentovat