• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůHlas dítěte: praxe Mediačního Centra Olomouc
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Hlas dítěte: praxe Mediačního Centra Olomouc

11. září 2018

PhDr. Lenka Poláková, Mgr. Ondřej Toth 

–

Prezentace z konference „Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů“, kterou v květnu 2018 pořádal ÚMPOD.

 

Pár čísel o MCOL

  • MCOL vzniklo v roce 2011
  • Mediace jsou poskytovány od roku 2008

Aktuální personální obsazení:

  • vedoucí MCOL – 0,5 úvazek
  • sociální pracovník – 0,5 úvazek
  • sociální pracovník – 0,75 úvazek
  • mediátoři – 7 (4 muži, 3 ženy), práce v tandemu

Statistické údaje

  • Počet rodin v MCOL (2016 – 113, 2017 – 91).
  • Za rok 2017 bylo realizování 109 mediací (plus konzultace s rodiči a dětmi)
  • Počet písemných dohod 77
  • Počet ústních dohod 13
  • Cca v 70% mají rodiče dítě starší 6ti let (je zapojeno do procesu rozhodování.)
  • Za poslední 3 roky byla odmítnuta 4x spolupráce s dítěte (jedním či oběma rodiči) a tudíž se mediace nekonala

Statistika

  • Po ukončení mediace rodiče vyplňují evaluační dotazník
  • Za rok 2017 bylo vyplněno 50 závěrečných dotazníků

Mediace mi pomohla s druhou stranou komunikovat.

  • 70 % klientů vnímá, že jí mediace pomohla komunikovat s 2. stranou.

Mediace mi pomohla rozhodnout se, jaké další krok musím udělat.

  • 74 % klientům pomohla mediace stanovit další kroky.

Postup práce v MCOL

  1. Rodiče kontaktují MCOL
  2. Předmediační schůzka SP MCOL s rodičem (každý zvlášť)
  3. Předmediační schůzka SP MCOL s dítětem
  4. 1. mediace
  5. (potenciální mediace s dítětem) či další mediace rodičů

Rodiče kontaktují MCOL

  • Buď telefonicky nebo mailem.
  • SP MCOL vysvětlí po telefonu základní informace o postupu MCOL
  • SM MCOL pošle dokumenty k prostudování, ke kterým se vrátí na schůzce
  • 1. schůzka s SP MCOL je do 5-15 dní

Předmediační schůzka s každým rodičem zvlášť

  • Schůzka trvá 1,5 – 2 hodiny
  • 3 složky
    – Edukační (co je mediace, co je role mediátorů, postup při zapojování dítěte, pravidla MCOL, …)
    – Zaměřený na klienta (s čím přichází – představy, očekávání, obavy, vyjasnění témat, která jsou pro něj důležitá …)
    – Administrativní úkony

Rozhovor s dítětem – základy

  • SP MCOL má speciální vzdělání (výcviky), dovednosti a nástroje pro práci s dětmi
  • S dětmi staršími 6 let se sociální pracovnice setkává v MCOL po předchozí domluvě s oběma rodiči. (souvisí s nástupem do školy – mentální zralost a schopnost se vyjádřit k tomu, co by potřebovali)
  • Rozhovor trvá cca 60 min s ohledem na aktuální nastavení dítěte.

Rozhovor s dítětem – smysl

  • Cílem rozhovoru je
    – Poznání světa, ve kterém dítě žije,
    – Zjištění jeho pohledu na aktuální rodinnou situaci, včetně vnímání vztahů s jednotlivými členy rodiny,
    – Zjištění jejich přání, obav, nejistot,
    – Zjištění navrhovaných změn, které by v rámci rodiny uvítalo a bylo tak spokojenější.
  • Představení mediace a možnosti zapojení dítěte přímo do mediace
  • Možnost poslat rodičům vzkaz do mediace (jeho pohled, doporučení rodičům, co by od každého rodiče potřebovalo změnit, atd.)

Rozhovor s dítětem – struktura

  • Úvodní rozehřívací témata pro dítě (jak je staré, do jaké třídy chodí, kdo je třídní učitelka/učitel, spolužáci, kamarádi popřípadě nejlepší kamarádi, důvěra mezi kamarády, zájmy, oblíbené předměty ve škole, mimoškolní aktivity, co má rádo, atd. )
  • Představení SP (jméno příjmení, věk, zájmy, oblíbené aktivity ve volném čase a vysvětlení toho, co pracovnice dělá, s kým a proč pracuje)
  • Co se může stát s dnešním rozhovorem? (SP MCOL vyjasňuje, které informace se dostanou k rodičům, nebo OSPODu či soudu, aby jim pomohly, jak se rozhodnout v dané situaci)
  • Mapování aktuální nálady dítěte – práce se smajlíky, kartami emocí, teploměr, atd.)
  • Mapování rodinné situace, vazeb mezi členy, co se dítěti líbí na členech rodiny, zda-li je něco, co by rády změnily, trávení volného času s rodiči, jak vnímá to své 2 domovy, interakce mezi rodiči, …)
  • Otázky na rodiče (čemu dítě nerozumí a co potřebuje vyjasnit, přání dítěte, zdali by něco chtělo dítě změnit)
  • Závěr (viz níže)
  • Chceš se zapojit do mediace s rodiči? (viz níže)
  • Bude užitečné se ještě setkat? (viz níže)

Rozhovor s dítětem

  • Pravidlo stop
  • Pracovní listy – LUMOS, FocusBox
  • Pískoviště – Sandplay
  • Kniha Dva Domovy
  • Mnoho dalších …

Rozhovor s dítětem – závěr

  • „Jaké informace z našeho rozhovoru se můžou rodiče, OSPOD, soud dozvědět, aby se mohli rozhodnout jak dál v situaci, která se Tě týká?“
  • Chceš rodičům poslat nějaký vzkaz? (SP vyjasní, jak by měla vypadat podoba vzkazu) (aby se mohli rodiče rozhodnout s ohledem na to, jak situaci vnímá dítě)
  • Dána možnost zapojit se aktivně do mediace s rodiči.

Rozhovor s dítětem – chceš do mediace?

  • S dítětem SP probere možnost být zapojeno přímo do mediace.
    1. Pokud souhlasí, domluví se další postup:
    – Vysvětlení toho, jak mediace probíhá a jak by mohla probíhat, pokud by tam bylo dítě
    – Vymezení role SP MCOL při mediaci – „Průvodce dítěte“
    – Představení mediátorů na fotkách
    – Pokud o tuto možnost nestojí, je to plně respektováno a jsou předány pouze informace z rozhovoru s dítětem rodičům.
    2. Dítě může KDYKOLIV SVÉ ROZHODNUTÍ ZMĚNIT (i na začátku či v průběhu mediace s rodiči)

Rozhovor s dítětem – pokračování?

  • Dítě má také možnost být „provázeno“ SP MCOL na dalších několika společných konzultacích.
  • SP dítěti pomáhá a podporuje ho v adaptaci na změny, provází ho náročnou konfliktní situací, pomáhá mu rozumět obtížným situacím, atd.

1. Mediace rodičů

  • Na začátek mediace přijde SP MCOL a sdělí informace z rozhovoru s dítětem.
  • Mediátoři v průběhu mediace ověřují, zda rodiče chtějí názor dítěte ve svém rozhodování zvažovat.
  • Pokud dítě souhlasí s aktivním zapojením do mediace, tak:
    – Mediátoři projdou s rodiči souhlas se zapojením dítěte do mediace a vyjasní témata, která by chtělo dítě s nimi probrat.
    – Mediátoři vysvětlí proces mediace s dítětem a to, že se na této mediaci budou řešit pouze témata dítěte.
  • Rodiče mohou kontaktovat SP MCOL i v průběhu mediace či mezi mediacemi, pokud jim něco není jasné, nebo s něčím nesouhlasí. (pokud se něco týká rozhovoru s dítětem či vztahu s dítětem)

2. Mediace s dítětem

  • Mediace se účastní: rodiče, dítě, SP MCOL, 2 mediátoři
  • Mediátoři, SP MCOL a dítě jdou do jiné místnosti,
    – tam se seznamuje dítě s mediátory, ujišťují se v tom, že dítě chce do mediace vstoupit,
    – domlouvají, kdo začne témata otevírat (dítě či SP),
    – domluví si, zdali bude užitečné použít například pískoviště, plyšáky atd. Toto trvá cca 15 minut.
  • Je zahájena mediace.
  • Mediátoři opět udělají „vstupní rozhovor“, jako při první mediaci. Vyjasní přitom své role, role SP MCOL, specifika setkání s dítětem, proces, zápis, mlčenlivost atd.
  • Může proběhnout více mediačních setkání s dítětem.

Zpráva z Mediačního Centra Olomouc

  • obsahuje dvě části, a to:
    1. Záznam z rozhovoru s dítětem (starším 6ti let)
    2. Zápisy z jednotlivých mediačních setkání
    – diskutovaná témata,
    – místa shody,
    – oblasti rozdílů (zachycením rozdílných pohledů a důvod u každého rodiče)

Sdílejte!

Související články

Rodičovství před a po rozchodu – část 28.

Sylva Höhne a kol. – Literatura   AUGUSTIJN, Lara, 2021. The relation between joint ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 27.

Sylva Höhne a kol. – Doporučení pro rodinnou politiku   Zjištění z výzkumného projek ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 26.

Sylva Höhne a kol. – Shrnutí Hlavním cílem této studie bylo popsat okolnosti spojené s ro ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 25.

Sylva Höhne a kol. – 10.2 Zpětné celkové hodnocení rozchodu a porozchodového období Jak n ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Případ Bertík. Kde je pravda?

    19. května 2025

    Jak se starat o jizvy

    16. května 2025

    Zabily novofeministické požadavky muže?

    15. května 2025

    Hledáme právníka či právničku pro oblast ochrany p ...

    14. května 2025

Kalendář příspěvků

Květen 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Dub    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Adam: „I sama žalobkyně aktivně na internetu vystupuje a napomáhá medializaci celého případu.“
  • Petr Petr: Bertík jako zdroj příjmů
  • Jan Fiala: Zabily novofeministické požadavky muže?
  • Jan Fiala: Zabily novofeministické požadavky muže?
  • Tomas kren: Bertík jako zdroj příjmů

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (188)
  • Fungování institucí (224)
  • Odborné články (391)
  • Ostatní (20)
  • Starší nezařazené (1 211)
  • Úvahy a komentáře (496)
  • Vaše zkušenosti (263)
  • Výchova dětí (409)
  • Zahraniční zkušenosti (163)
  • Zákony, judikáty, vzory (166)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu