• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůHlas dítěte: praxe Mediačního Centra Olomouc
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Hlas dítěte: praxe Mediačního Centra Olomouc

11. září 2018

PhDr. Lenka Poláková, Mgr. Ondřej Toth 

–

Prezentace z konference “Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů”, kterou v květnu 2018 pořádal ÚMPOD.

 

Pár čísel o MCOL

  • MCOL vzniklo v roce 2011
  • Mediace jsou poskytovány od roku 2008

Aktuální personální obsazení:

  • vedoucí MCOL – 0,5 úvazek
  • sociální pracovník – 0,5 úvazek
  • sociální pracovník – 0,75 úvazek
  • mediátoři – 7 (4 muži, 3 ženy), práce v tandemu

Statistické údaje

  • Počet rodin v MCOL (2016 – 113, 2017 – 91).
  • Za rok 2017 bylo realizování 109 mediací (plus konzultace s rodiči a dětmi)
  • Počet písemných dohod 77
  • Počet ústních dohod 13
  • Cca v 70% mají rodiče dítě starší 6ti let (je zapojeno do procesu rozhodování.)
  • Za poslední 3 roky byla odmítnuta 4x spolupráce s dítěte (jedním či oběma rodiči) a tudíž se mediace nekonala

Statistika

  • Po ukončení mediace rodiče vyplňují evaluační dotazník
  • Za rok 2017 bylo vyplněno 50 závěrečných dotazníků

Mediace mi pomohla s druhou stranou komunikovat.

  • 70 % klientů vnímá, že jí mediace pomohla komunikovat s 2. stranou.

Mediace mi pomohla rozhodnout se, jaké další krok musím udělat.

  • 74 % klientům pomohla mediace stanovit další kroky.

Postup práce v MCOL

  1. Rodiče kontaktují MCOL
  2. Předmediační schůzka SP MCOL s rodičem (každý zvlášť)
  3. Předmediační schůzka SP MCOL s dítětem
  4. 1. mediace
  5. (potenciální mediace s dítětem) či další mediace rodičů

Rodiče kontaktují MCOL

  • Buď telefonicky nebo mailem.
  • SP MCOL vysvětlí po telefonu základní informace o postupu MCOL
  • SM MCOL pošle dokumenty k prostudování, ke kterým se vrátí na schůzce
  • 1. schůzka s SP MCOL je do 5-15 dní

Předmediační schůzka s každým rodičem zvlášť

  • Schůzka trvá 1,5 – 2 hodiny
  • 3 složky
    – Edukační (co je mediace, co je role mediátorů, postup při zapojování dítěte, pravidla MCOL, …)
    – Zaměřený na klienta (s čím přichází – představy, očekávání, obavy, vyjasnění témat, která jsou pro něj důležitá …)
    – Administrativní úkony

Rozhovor s dítětem – základy

  • SP MCOL má speciální vzdělání (výcviky), dovednosti a nástroje pro práci s dětmi
  • S dětmi staršími 6 let se sociální pracovnice setkává v MCOL po předchozí domluvě s oběma rodiči. (souvisí s nástupem do školy – mentální zralost a schopnost se vyjádřit k tomu, co by potřebovali)
  • Rozhovor trvá cca 60 min s ohledem na aktuální nastavení dítěte.

Rozhovor s dítětem – smysl

  • Cílem rozhovoru je
    – Poznání světa, ve kterém dítě žije,
    – Zjištění jeho pohledu na aktuální rodinnou situaci, včetně vnímání vztahů s jednotlivými členy rodiny,
    – Zjištění jejich přání, obav, nejistot,
    – Zjištění navrhovaných změn, které by v rámci rodiny uvítalo a bylo tak spokojenější.
  • Představení mediace a možnosti zapojení dítěte přímo do mediace
  • Možnost poslat rodičům vzkaz do mediace (jeho pohled, doporučení rodičům, co by od každého rodiče potřebovalo změnit, atd.)

Rozhovor s dítětem – struktura

  • Úvodní rozehřívací témata pro dítě (jak je staré, do jaké třídy chodí, kdo je třídní učitelka/učitel, spolužáci, kamarádi popřípadě nejlepší kamarádi, důvěra mezi kamarády, zájmy, oblíbené předměty ve škole, mimoškolní aktivity, co má rádo, atd. )
  • Představení SP (jméno příjmení, věk, zájmy, oblíbené aktivity ve volném čase a vysvětlení toho, co pracovnice dělá, s kým a proč pracuje)
  • Co se může stát s dnešním rozhovorem? (SP MCOL vyjasňuje, které informace se dostanou k rodičům, nebo OSPODu či soudu, aby jim pomohly, jak se rozhodnout v dané situaci)
  • Mapování aktuální nálady dítěte – práce se smajlíky, kartami emocí, teploměr, atd.)
  • Mapování rodinné situace, vazeb mezi členy, co se dítěti líbí na členech rodiny, zda-li je něco, co by rády změnily, trávení volného času s rodiči, jak vnímá to své 2 domovy, interakce mezi rodiči, …)
  • Otázky na rodiče (čemu dítě nerozumí a co potřebuje vyjasnit, přání dítěte, zdali by něco chtělo dítě změnit)
  • Závěr (viz níže)
  • Chceš se zapojit do mediace s rodiči? (viz níže)
  • Bude užitečné se ještě setkat? (viz níže)

Rozhovor s dítětem

  • Pravidlo stop
  • Pracovní listy – LUMOS, FocusBox
  • Pískoviště – Sandplay
  • Kniha Dva Domovy
  • Mnoho dalších …

Rozhovor s dítětem – závěr

  • „Jaké informace z našeho rozhovoru se můžou rodiče, OSPOD, soud dozvědět, aby se mohli rozhodnout jak dál v situaci, která se Tě týká?“
  • Chceš rodičům poslat nějaký vzkaz? (SP vyjasní, jak by měla vypadat podoba vzkazu) (aby se mohli rodiče rozhodnout s ohledem na to, jak situaci vnímá dítě)
  • Dána možnost zapojit se aktivně do mediace s rodiči.

Rozhovor s dítětem – chceš do mediace?

  • S dítětem SP probere možnost být zapojeno přímo do mediace.
    1. Pokud souhlasí, domluví se další postup:
    – Vysvětlení toho, jak mediace probíhá a jak by mohla probíhat, pokud by tam bylo dítě
    – Vymezení role SP MCOL při mediaci – „Průvodce dítěte“
    – Představení mediátorů na fotkách
    – Pokud o tuto možnost nestojí, je to plně respektováno a jsou předány pouze informace z rozhovoru s dítětem rodičům.
    2. Dítě může KDYKOLIV SVÉ ROZHODNUTÍ ZMĚNIT (i na začátku či v průběhu mediace s rodiči)

Rozhovor s dítětem – pokračování?

  • Dítě má také možnost být „provázeno“ SP MCOL na dalších několika společných konzultacích.
  • SP dítěti pomáhá a podporuje ho v adaptaci na změny, provází ho náročnou konfliktní situací, pomáhá mu rozumět obtížným situacím, atd.

1. Mediace rodičů

  • Na začátek mediace přijde SP MCOL a sdělí informace z rozhovoru s dítětem.
  • Mediátoři v průběhu mediace ověřují, zda rodiče chtějí názor dítěte ve svém rozhodování zvažovat.
  • Pokud dítě souhlasí s aktivním zapojením do mediace, tak:
    – Mediátoři projdou s rodiči souhlas se zapojením dítěte do mediace a vyjasní témata, která by chtělo dítě s nimi probrat.
    – Mediátoři vysvětlí proces mediace s dítětem a to, že se na této mediaci budou řešit pouze témata dítěte.
  • Rodiče mohou kontaktovat SP MCOL i v průběhu mediace či mezi mediacemi, pokud jim něco není jasné, nebo s něčím nesouhlasí. (pokud se něco týká rozhovoru s dítětem či vztahu s dítětem)

2. Mediace s dítětem

  • Mediace se účastní: rodiče, dítě, SP MCOL, 2 mediátoři
  • Mediátoři, SP MCOL a dítě jdou do jiné místnosti,
    – tam se seznamuje dítě s mediátory, ujišťují se v tom, že dítě chce do mediace vstoupit,
    – domlouvají, kdo začne témata otevírat (dítě či SP),
    – domluví si, zdali bude užitečné použít například pískoviště, plyšáky atd. Toto trvá cca 15 minut.
  • Je zahájena mediace.
  • Mediátoři opět udělají „vstupní rozhovor“, jako při první mediaci. Vyjasní přitom své role, role SP MCOL, specifika setkání s dítětem, proces, zápis, mlčenlivost atd.
  • Může proběhnout více mediačních setkání s dítětem.

Zpráva z Mediačního Centra Olomouc

  • obsahuje dvě části, a to:
    1. Záznam z rozhovoru s dítětem (starším 6ti let)
    2. Zápisy z jednotlivých mediačních setkání
    – diskutovaná témata,
    – místa shody,
    – oblasti rozdílů (zachycením rozdílných pohledů a důvod u každého rodiče)
...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Hyperprotektivní rodič (3. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – Zdroje dalších informací 1/ Tematika tohoto článku (Hyperpro ...

Hyperprotektivní rodič (2. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – Anamnéza Hp rodiče: – nejspíše vyrůstal sám jako „pokl ...

Změna bydliště nezletilého dítěte

Mgr. Michaela Sigmundová, Ph.D. – Přijel jsem večer z práce domů, byl to dlouhý a náročný ...

Hyperprotektivní rodič (1. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – Abstrakt Článek upozorňuje na tři vzájemně propojené negativ ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Ochráníme naše děti před degradací a degenerací ...

    23. února 2023

    Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018
  • Prořezávání mléčných zubů

    24. března 2023

    Rakušan počítá s těhotnými muži!

    23. března 2023

    Podpora dětských skupin: MPSV pomůže obcím při bud ...

    22. března 2023

    Feminacismus u nás

    21. března 2023

Kalendář příspěvků

Březen 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Lubomír Balvín: Rakušan počítá s těhotnými muži!
  • Tomas: Rakušan počítá s těhotnými muži!
  • Tomáš Jadlovský: Rakušan počítá s těhotnými muži!
  • Lubomír Balvín: Feminacismus u nás
  • Anonym: Feminacismus u nás

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (373)
  • Odborné články (331)
  • Vaše zkušenosti (207)
  • Fungování institucí (176)
  • Zahraniční zkušenosti (127)
  • Zákony, judikáty, vzory (146)
  • Výchova dětí (309)
  • Akce a aktivity (165)
  • Starší nezařazené (1 380)
  • Ostatní (17)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu