PhDr. Lenka Poláková, Mgr. Ondřej Toth
–
Prezentace z konference „Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů“, kterou v květnu 2018 pořádal ÚMPOD.
Pár čísel o MCOL
- MCOL vzniklo v roce 2011
- Mediace jsou poskytovány od roku 2008
Aktuální personální obsazení:
- vedoucí MCOL – 0,5 úvazek
- sociální pracovník – 0,5 úvazek
- sociální pracovník – 0,75 úvazek
- mediátoři – 7 (4 muži, 3 ženy), práce v tandemu
Statistické údaje
- Počet rodin v MCOL (2016 – 113, 2017 – 91).
- Za rok 2017 bylo realizování 109 mediací (plus konzultace s rodiči a dětmi)
- Počet písemných dohod 77
- Počet ústních dohod 13
- Cca v 70% mají rodiče dítě starší 6ti let (je zapojeno do procesu rozhodování.)
- Za poslední 3 roky byla odmítnuta 4x spolupráce s dítěte (jedním či oběma rodiči) a tudíž se mediace nekonala
Statistika
- Po ukončení mediace rodiče vyplňují evaluační dotazník
- Za rok 2017 bylo vyplněno 50 závěrečných dotazníků
Mediace mi pomohla s druhou stranou komunikovat.
- 70 % klientů vnímá, že jí mediace pomohla komunikovat s 2. stranou.
Mediace mi pomohla rozhodnout se, jaké další krok musím udělat.
- 74 % klientům pomohla mediace stanovit další kroky.
Postup práce v MCOL
- Rodiče kontaktují MCOL
- Předmediační schůzka SP MCOL s rodičem (každý zvlášť)
- Předmediační schůzka SP MCOL s dítětem
- 1. mediace
- (potenciální mediace s dítětem) či další mediace rodičů
Rodiče kontaktují MCOL
- Buď telefonicky nebo mailem.
- SP MCOL vysvětlí po telefonu základní informace o postupu MCOL
- SM MCOL pošle dokumenty k prostudování, ke kterým se vrátí na schůzce
- 1. schůzka s SP MCOL je do 5-15 dní
Předmediační schůzka s každým rodičem zvlášť
- Schůzka trvá 1,5 – 2 hodiny
- 3 složky
– Edukační (co je mediace, co je role mediátorů, postup při zapojování dítěte, pravidla MCOL, …)
– Zaměřený na klienta (s čím přichází – představy, očekávání, obavy, vyjasnění témat, která jsou pro něj důležitá …)
– Administrativní úkony
Rozhovor s dítětem – základy
- SP MCOL má speciální vzdělání (výcviky), dovednosti a nástroje pro práci s dětmi
- S dětmi staršími 6 let se sociální pracovnice setkává v MCOL po předchozí domluvě s oběma rodiči. (souvisí s nástupem do školy – mentální zralost a schopnost se vyjádřit k tomu, co by potřebovali)
- Rozhovor trvá cca 60 min s ohledem na aktuální nastavení dítěte.
Rozhovor s dítětem – smysl
- Cílem rozhovoru je
– Poznání světa, ve kterém dítě žije,
– Zjištění jeho pohledu na aktuální rodinnou situaci, včetně vnímání vztahů s jednotlivými členy rodiny,
– Zjištění jejich přání, obav, nejistot,
– Zjištění navrhovaných změn, které by v rámci rodiny uvítalo a bylo tak spokojenější. - Představení mediace a možnosti zapojení dítěte přímo do mediace
- Možnost poslat rodičům vzkaz do mediace (jeho pohled, doporučení rodičům, co by od každého rodiče potřebovalo změnit, atd.)
Rozhovor s dítětem – struktura
- Úvodní rozehřívací témata pro dítě (jak je staré, do jaké třídy chodí, kdo je třídní učitelka/učitel, spolužáci, kamarádi popřípadě nejlepší kamarádi, důvěra mezi kamarády, zájmy, oblíbené předměty ve škole, mimoškolní aktivity, co má rádo, atd. )
- Představení SP (jméno příjmení, věk, zájmy, oblíbené aktivity ve volném čase a vysvětlení toho, co pracovnice dělá, s kým a proč pracuje)
- Co se může stát s dnešním rozhovorem? (SP MCOL vyjasňuje, které informace se dostanou k rodičům, nebo OSPODu či soudu, aby jim pomohly, jak se rozhodnout v dané situaci)
- Mapování aktuální nálady dítěte – práce se smajlíky, kartami emocí, teploměr, atd.)
- Mapování rodinné situace, vazeb mezi členy, co se dítěti líbí na členech rodiny, zda-li je něco, co by rády změnily, trávení volného času s rodiči, jak vnímá to své 2 domovy, interakce mezi rodiči, …)
- Otázky na rodiče (čemu dítě nerozumí a co potřebuje vyjasnit, přání dítěte, zdali by něco chtělo dítě změnit)
- Závěr (viz níže)
- Chceš se zapojit do mediace s rodiči? (viz níže)
- Bude užitečné se ještě setkat? (viz níže)
Rozhovor s dítětem
- Pravidlo stop
- Pracovní listy – LUMOS, FocusBox
- Pískoviště – Sandplay
- Kniha Dva Domovy
- Mnoho dalších …
Rozhovor s dítětem – závěr
- „Jaké informace z našeho rozhovoru se můžou rodiče, OSPOD, soud dozvědět, aby se mohli rozhodnout jak dál v situaci, která se Tě týká?“
- Chceš rodičům poslat nějaký vzkaz? (SP vyjasní, jak by měla vypadat podoba vzkazu) (aby se mohli rodiče rozhodnout s ohledem na to, jak situaci vnímá dítě)
- Dána možnost zapojit se aktivně do mediace s rodiči.
Rozhovor s dítětem – chceš do mediace?
- S dítětem SP probere možnost být zapojeno přímo do mediace.
1. Pokud souhlasí, domluví se další postup:
– Vysvětlení toho, jak mediace probíhá a jak by mohla probíhat, pokud by tam bylo dítě
– Vymezení role SP MCOL při mediaci – „Průvodce dítěte“
– Představení mediátorů na fotkách
– Pokud o tuto možnost nestojí, je to plně respektováno a jsou předány pouze informace z rozhovoru s dítětem rodičům.
2. Dítě může KDYKOLIV SVÉ ROZHODNUTÍ ZMĚNIT (i na začátku či v průběhu mediace s rodiči)
Rozhovor s dítětem – pokračování?
- Dítě má také možnost být „provázeno“ SP MCOL na dalších několika společných konzultacích.
- SP dítěti pomáhá a podporuje ho v adaptaci na změny, provází ho náročnou konfliktní situací, pomáhá mu rozumět obtížným situacím, atd.
1. Mediace rodičů
- Na začátek mediace přijde SP MCOL a sdělí informace z rozhovoru s dítětem.
- Mediátoři v průběhu mediace ověřují, zda rodiče chtějí názor dítěte ve svém rozhodování zvažovat.
- Pokud dítě souhlasí s aktivním zapojením do mediace, tak:
– Mediátoři projdou s rodiči souhlas se zapojením dítěte do mediace a vyjasní témata, která by chtělo dítě s nimi probrat.
– Mediátoři vysvětlí proces mediace s dítětem a to, že se na této mediaci budou řešit pouze témata dítěte. - Rodiče mohou kontaktovat SP MCOL i v průběhu mediace či mezi mediacemi, pokud jim něco není jasné, nebo s něčím nesouhlasí. (pokud se něco týká rozhovoru s dítětem či vztahu s dítětem)
2. Mediace s dítětem
- Mediace se účastní: rodiče, dítě, SP MCOL, 2 mediátoři
- Mediátoři, SP MCOL a dítě jdou do jiné místnosti,
– tam se seznamuje dítě s mediátory, ujišťují se v tom, že dítě chce do mediace vstoupit,
– domlouvají, kdo začne témata otevírat (dítě či SP),
– domluví si, zdali bude užitečné použít například pískoviště, plyšáky atd. Toto trvá cca 15 minut. - Je zahájena mediace.
- Mediátoři opět udělají „vstupní rozhovor“, jako při první mediaci. Vyjasní přitom své role, role SP MCOL, specifika setkání s dítětem, proces, zápis, mlčenlivost atd.
- Může proběhnout více mediačních setkání s dítětem.
Zpráva z Mediačního Centra Olomouc
- obsahuje dvě části, a to:
1. Záznam z rozhovoru s dítětem (starším 6ti let)
2. Zápisy z jednotlivých mediačních setkání
– diskutovaná témata,
– místa shody,
– oblasti rozdílů (zachycením rozdílných pohledů a důvod u každého rodiče)
Okomentovat