JáRodič.cz
–
Využívání moderních technologií má nejen své pozitivní stránky, ale bohužel i negativní. Není žádným tajemstvím, že negativní zkušenost může mít téměř každý – děti nevyjímaje. Někdy stačí návštěva sociálních sítí, jindy otevření nevinně vypadajícího e-mailu a podobně. A už vůbec nemluvě o kyberšikaně. Je proto důležité se těmto situacím co nejúčinněji bránit, s dětmi na toto téma mluvit, stanovit pro ně jasná pravidla a trvat na jejich dodržování. V dnešním příspěvku jsme pro vás připravili nejen informace na téma kyberšikana, ale přidali jsme i zajímavá čísla, která vyplynula z výzkumu, který byl proveden na začátku letošního roku. A to není samozřejmě všechno. Příjemné čtení.
Co je kyberšikana
Za kyberšikanu se považuje takové chování, kdy osoba využívá elektronické prostředky (například mobily, internet, e-maily) k obtěžování, urážení, zesměšňování, ponižování a podobně jiné osoby či celé skupiny. Mezi nejčastější podoby kyberšikany patří zasílání urážlivých a útočných SMS zpráv či e-mailů, nahrávání ponižujících, zesměšňujících scén na mobilní telefon a jejich následné rozesílání nebo umístění na internet (v tomto případě pak může dojít k dalšímu stahování a šíření), vytváření webových stránek, kde je oběť různými způsoby urážena či zesměšňována, rozesílání nevhodných, urážlivých a podobně zpráv, obrázků či videí jménem někoho jiného. Kyberšikana ale může mít i mnoho dalších podob.
Podrobné informace naleznete v příspěvku redakce JáRodič.cz s názvem Kyberšikana.
Kyberšikanování učitelů
Asi každý slyšel o problému kyberšikanování učitelů. Jedním takovým případem může být natáčení učitelů na mobilní telefon, a to v situaci, kdy je učitel dítětem vyprovokován, dojte mu trpělivost a neudrží se.
A že situace je vážná vyplývá i z čísel, které jsou uvedena ve zprávě Norton Online Family – jeden z pěti učitelů se s takovým jednáním osobně setkal, anebo zná učitele, který něco podobného zažil. Není ale bez zajímavosti, že více jak třetina učitelů má na sociálních sítích mezi svými přáteli své žáky či studenty. Téměř polovina škol nemá stanovena žádná pravidla pro komunikaci žáků a učitelů na sociálních sítích.
Ze světa čísel
- téměř 62 % dětí po celém světě má negativní on-line zkušenost. Velmi negativní zkušenosti pak má 39 % dětí. Více ohrožené jsou samozřejmě děti, které se pohybují na sociálních sítích – 74 % z nich (oproti 38 % v případě, že se na sociálních sítích nepohybují) se ocitlo on-line v nepříjemných situacích.
- 77 % rodičů stanovilo svým dětem pravidla pro bezpečné používání internetu. Ani dodržování těchto pravidel sice nedokáže zcela zabránit negativním zkušenostem (50 % dětí uvedlo, že dodržují pravidla a přesto má negativní zkušenosti), přesto rozdíl oproti těm, co pravidla stanovena nemají, anebo je nedodržují je výrazný (až 82 % dětí, která pravidla porušují, má negativní zkušenost)
- většina učitelů (80 %) si myslí, že je třeba se ve školách více věnovat oblasti internetové bezpečnosti a 70 % rodičů tento názor podporuje
Děti je třeba chránit
„Rodiče a učitelé hrají velmi důležitou roli v on-line ochraně dětí. Zpráva Norton Online Family ukazuje na nutnost dalšího vzdělávání,“ říká Marian Merritt, obhájkyně bezpečného užívání internetu, tým Norton společnosti Symantec. „Přestože 63 procent rodičů říká, že mluví se svými dětmi o internetové bezpečnosti, jedna třetina (34 %) stále tajně kontroluje on-line aktivity svých dětí a čtvrtina sleduje aktivity svých dětí na sociálních sítích bez jejich vědomí. Vést otevřený dialog s dětmi v bezpečném prostředí, například doma nebo ve škole, může být velmi účinné. Navíc pokud je vzdělávání kombinováno s nástroji pro bezpečné používání internetu.“
Závěr
Máte doma stanovena pravidla pro bezpečné využívání internetu? Bavíte se se svými potomky o nebezpečí, která na ně mohou číhat? Kontrolujete jejich pohyb po internetu, návštěvy sociálních sítí a podobně? Pokud ano, ví o tom vaši potomci? Překvapují vás výsledky výzkumu? Zdají se vám alarmující? Podělte se s ostatními o své názory, rady a zkušenosti.
Převzato z webu JáRodič.cz
Okomentovat