Pavel Schweidler
Další týden práce, práce, práce, práce, práce, sex a zase práce… Ne, to si dělám srandu… Je polovina z 14 dnů bez kluků, je sobota a hrozně moc rychle to uteklo. Píšu pro Střídavku článek, sedím v kempu nedaleko Baťova kanálu a ohlížím se za uplynulým týdnem a jak zjistíte, nejen za ním…
Vzpomínáme s přítelkyní na děti, a taky zde, na prodlouženém víkendu, mapujeme terén pro společnou dovolenou s našimi dětmi. Ale o tom až později.
Pondělí, úterý, středa, čtvrtek… začíná to jak písnička od Tří sester, ale zažívám v týdnu pouze práci a práci… V úterý mě přítelkyně překvapuje o půl desáté večer svojí návštěvou u mě doma. Naplánovala výlet na kolech o prodlouženém víkendu. Ladíme to u krbu a popíjíme vínko. Lehce ten program nabourávám tím, že do výletu zařazuji návštěvu v kempu v Luhačovicích za mými známými, kteří tam odjeli na dovolenou.
Čtvrteční večer toužebně očekáván nadešel. V podvečer přišli sousedi na opékání kapra a kukuřice. Překvapuje mě zvonek u dveří a tam stojí kluci. Zrovna projížděli kolem, tak přijeli pozdravit tátu. Probíhají dům na dvůr, kde opékáme, a celkem závidí pohodovou atmosféru. Kdyby zůstali o půl hodiny déle, mohli mít kapra i kukuřici. Máma ale velí odjezd… Ptají se, co budu o víkendu dělat, a já že odjíždím na kolech za kamarády a na Baťův kanál. Rádi by hned jeli s námi, ale ještě týden to musí vydržet, než se spolu vydáme na nějaký ten výlet.
V pátek ráno vyrážíme s dodávkou i s koly do Luhačovic do kempu. Dorážíme kolem poledne a kamarádi s manželkami nás vřele vítají. Jedeme na kolech na průzkum přehrady a kolonády. Cestou zpět bloudíme a přijíždíme z druhé strany přehrady…Po příjemné předvečeři vyrážíme do rybárny na pivní slavnosti. V němém úžasu jsme překvapeni pohostinností a servisem. Točí pouze vybraná piva 12°a 14°. Děti kamarádů nám dělají diskotékovou atmosféru, využíváme atrakcí kolem slavností spojených. S tímto tempem nevydržíme… Všichni odcházíme do kempu uspat děti a posedět u karavanů a stanů. Dětem vyprávím pohádky na spaní a hru „co vidím“. Usínají a my dospělí si do noci povídáme…
Ráno mě budí bouchání na auto. Nevědomky jsem dětem řekl, že až vstanou, ať mě vzbudí zaboucháním na auto. Úplně jsem na to ráno zapomněl. Vylézáme z auta a jdeme si dělat snídani na campingovém vařiči. Děti kolem mě poskakují a chtějí si hrát hru „co vidíš“. Postupem dopoledne se dvě rodinky balí a my odjíždíme s nimi. Přesunujeme se dál do Napajedel, kde je kemp Pahrbek, odkud vyrážíme na kolech do Uherského Hradiště a okolí. Doporučuji pro výlet s dětmi – 20km cyklostezek podél Baťova kanálu, absolutní rovinka, zvládnou i malé děti. V podvečer si vybíráme místečko ve stínu břízy na břehu Moravy, natahujeme si deku na zem, poleháváme, odpočíváme a vzpomínáme na děti. Přítelkyně poslouchá mp3 a užívá si společných okamžiků. Já se mezi tím v duchu poohlížím po uplynulé půlroční střídavé péči a kladu si otázky, co mi přinesla, co mi vzala – pozitiva a negativa, klady a zápory. A tady je máte:
– Přehodnotit časový rozvrh pro péči.
+ Mám větší vliv na výchovu dětí, což jsem před tím neměl (kladu větší důraz na důslednost).
+ Odkrylo se mi více věci do školy, vím, co se učí, mohu s nimi sám domácí úkoly připravovat a pomoci při učení.
+ Otevřel se mi dětský svět.
– Zpomalilo se mi pracovní nasazení – pracuji jeden týden víc než druhý.
+ Propojení našich životů.
+ Naučil jsem se lépe organizovat čas, tak abych mohl více vychovávat. Dříve jsem pouze hlídal a nevychovával.
+ Tím, že jsem sám, jsem si začal uvědomovat, co se stalo, že mám děti ve střídavé péči.
+- Jsem více ve větším kontaktu s matkou, nehlídám pouze děti, ale společně je vychováváme.
+ Máme pevně stanovená pravidla pro své rodinné zázemí. Myslím si, že kluci to vidí a jsou více v pohodě. Vidí, že přestože nejsme spolu, chováme se jako rodina.
+ Střídavka nás naučila komunikaci, rozhodnutí soudu nám dalo jasně najevo, že spolu musíme vycházet a mluvit spolu.
+ Pozitivní je to, že nám střídavá péče dala nový prostor na společnou výchovu, že máme stanovená pravidla, že komunikujeme, to nám neřekl soud. Ta jsme si museli spolu stanovit sami!
+ Dětem dává mnoho i mužský pohled na věc, nejen ženský. Vidí, jak se v jakých situacích chová chlap a jak ženská. V tomto si dělají úsudek samy děti.
+ Daleko více vnímám charaktery kluků.
+ Můžu je více motivovat v týdnu, není to jen o kopačáku. Sleduji je, jací opravdu jsou, jejich mimiku a potřeby.
+ Navíc je na nich více vidět, že jsou v rovnováze, přesto, že jsou zasaženi naším rozchodem.
+- Měl jsem více času na sebe.
– Přehodnocení času.
+ Mám s dětmi pravidla (11 pravidel).
+ Přesto, že jsme spolu vnitřně válčili a provedli si spoustu špatného, přesto se nyní dokážeme domluvit a upřednostnili jsme naše děti, před naší záští a vnitřním rozkolem. Teď je důležité, že místo těch dřívějších sucho-informačních telefonátů se dokážeme bavit i o veselých záležitostech našich dětí, sdělujeme si veselé historky ze života dětí…
Po půl roce této střídavky jsem rád, že mají takovou mámu!
Rozdělili jsme si role a děti vidí, že si nemůžou tak dovolovat a ta přetížená máma si může dovolit více volna a nekončí to nějakým fyzickým trestem na dětech. Jsem rád, že můžu společně vychovávat naše děti s mámou, přesto, že jsme si dříve nerozuměli. Je potřeba si oboustranně odpustit a i když si v něčem nerozumíme, stejně se dokážeme spolu více bavit a vyladit výchovu našich dětí.
Rád bych, aby tento článek pomohl lidem v rozhodování, kteří budou v budoucnu uvažovat nad střídavkou. Aby si napsali, proč ano a proč ne. Toto donutí k přemýšlení, napsat si na ten papír pozitiva a negativa, a nechá je to srovnat v hlavě. Co jim to přinese a co vezme… Ale hlavně si pište to, jak to ovlivní vaše děti – o ty tady přece jde. My dospělí se dokážeme srovnat líp než ony.
Okomentovat