• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůPsychologie rodiče a přístup k péči o děti
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Psychologie rodiče a přístup k péči o děti

23. dubna 2018

Stridava.cz

Rodič s důvěrou

Rodič s důvěrou jedná vědomě. Nenechává se vést špatnými vzorci vytvořenými výchovou svých vlastních rodičů. Má důvěru v sebe, partnera i své děti. Nechává je prožít životní situace, tak jak přicházejí a učit se z chyb. Chybu nevnímá jako špatnou zkušenost, které je potřeba se vyhnout nebo před ní chránit své děti. Nežehlí průšvihy svých dětí, nekřičí na ně, ať nešlapou do louže, nehodnotí negativně svobodné jednání dětí, nevytváří v nich strach, nesoudí. Rodič s důvěrou ukazuje možnosti, motivuje, přijímá výzvy, jde příkladem.

Rodič respektující svobodu

Dává svobodu svým dětem i ostatním členům rodiny. Ví, že dítě není majetkem ani jednoho rodiče, ale svobodnou bytostí, která potřebuje oba rodiče více jako průvodce životem, než jako plničem žaludku. Ví, že poskytnutím svobody neztrácí své děti a partnera, ale upevňuje přátelské, otevřené a svobodné vazby v rodině. Sám užívá svobody, má zájmy, přátele, volný čas na to, aby se rozvíjel. Respektuje práva a přání ostatních členů rodiny na to být šťastný.

Rodič přijímající zodpovědnost

Důvěru a svobodu doplňuje o zodpovědnost. Ví a učí také své děti, že příčinu provází následek. Nechává rozhodnutí na dětech, ale také jim ponechává možnost nést zodpovědnost za následky. Přijímá rozdělení úkolů v rodině, respektuje pravidla a odpovědnost každého rodiče za péči o děti bez ohledu na skutečné nebo smyšlené zásluhy.

Rodič záchranář

Rodič záchranář má silnou vazbu na své dítě. Kontroluje každý jeho krok a chrání ho před jakoukoliv překážkou a chybou, i sebemenším a bezvýznamným šlápnutím do louže. Silně podporuje své dítě směrem, který si rodič přeje. Často to bývá cíl, který rodič chtěl sám realizovat, ale neuspěl, nebo neměl vytrvalost dosáhnout vysněného cíle, či strach z neúspěchu. Rodič záchranář vnímá chybu jako něco špatného, má často silné ego a nízkou sebedůvěru. Záchranář často zastává nejvíce domácích povinností a činností. Všem říká, že to dělá rád, dodává, že rodina je jeho koníček. Děti či ostatní členové rodiny toho rádi využívají, někdy toho i zneužívají. Žijí si doma jako na hotelu a část svých povinností přenášejí na rodiče záchranáře. Rodiče záchranáře střídavě bezmezně milují a střídavě proti němu revoltují.

Rodič oběť

Rodič záchranář se stává přetížený „péčí“ o děti a o domácnost. Začíná si namlouvat, že je na vše sám a pro všechny se obětuje. Z rodiče záchranáře se stává oběť. Oběť již otevřeně svému okolí dává na vědomí, že se obětuje pro rodinu. Dělá pro ni vše, nemá žádné jiné zájmy, žádné přátele, žádný čas pro nic jiného. Rodič oběť se nevyvíjí a nevnímá životní cestu a osobnostní rozvoj ostatních členů rodiny. Oběť dlouhodobě a dobrovolně v sobě potlačuje osobní svobodu. Dětem a partnerovi vytýká přátele, zájmy, volnočasové aktivity, neochotu trávit čas doma. Oběť dává všem najevo, že i když dělá vše pro rodinu, ostatní členové rodiny si toho neváží.

Rodič vyděrač

Oběť začíná potlačovat svobodu dětí a ostatních členů rodiny. Rodič začne používat vyděračské postupy, aby k sobě připoutal dítě a/nebo partnera. Vyděrač hraje na city členů rodiny. Stupeň vydírání se stupňuje od „Jsem tvoje máma, myslím to s tebou dobře“, „Když tu dnes se mnou nezůstaneš, bude mi smutno“, přes „Když odejdeš, tak to nepřežiju“, „Jestli teď odejdeš, už se nevracej“ až k „Jen přes mou mrtvolu“. Z vyděrače se stává otevřený diktátor, který chce rozhodovat o životě dítěte a každého člena rodiny. Požaduje od každého dokonalost a absolutní loajalitu ke své osobě. Chce vše a každého řídit, „vždyť to tak vždy bylo“. Nedůvěřuje svému dítěti ani partnerovi, nechce slyšet jeho názor, omezuje svobodu svých blízkých.

Převzato ze serveru STRIDAVA.CZ

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Někteří zamilovaní připomínají rozbitý zip

Kolektiv autorů – Každý zná potíže s rozbitým zipem. Chybí jeden nebo dva zoubky a zip už ...

Neexistuje ideální „porozvodové“ uspořádání

Prof. PhDr. Radek Ptáček, Ph.D., MBA – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá ...

Sociologické studie o formách péče o děti

Mgr. Petr Fučík, Ph.D. – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá péče”, ...

Rady starého skeptika budoucím manželům a otcům (5. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – EPILOG Zdá se, že ženy mají ve své psychice jeden modul, kte ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by ...

    4. března 2021

    Největší aktuální problém českého školství? Gender ...

    3. března 2021

    Ústavní soud: Povinnost soudu seznámit účastníky s ...

    2. března 2021

    Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • hipo: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • siux: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • Jiří Zouhar: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Daniel Sedlák: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (230)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (128)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (104)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu