Česká sekce Defence for Children International
–
Závěry semináře pořádaného 17. 6. 2025 pod záštitou radního kraje Hlavní město Praha Mgr. et Mgr. Antonína Klecandy českou sekcí Defence for Children International ve spolupráci s Parlamentem dětí a mládeže ČR
Na základě vystoupení řečníků avízovaných v programu a souvisící diskuse účastníci semináře identifikovali problematická místa v naplňování Úmluvy o právech dítěte a většinově se shodli na tom, že je třeba, aby příslušné orgány a instituce přijaly tato opatření pro systémové naplňování práv dětí v České republice:
1. Sjednotit systém péče o děti a mládež a jejich podpory např. zřízením ministerstva pro děti, mládež a rodinu a sjednocením služeb pro tyto věkové kategorie.
2. Zřídit pod Úřadem vlády orgán vybavený příslušnými pravomocemi pro koordinaci plnění Úmluvy o právech dítěte v České republice.
3. Instituci ochránce práv dětí dostatečně vybavit finančně i personálně, jako její dětský konzultační orgán uznat Parlament dětí a mládeže (PDM) ČR, založený na síti krajských parlamentů dětí a mládeže.
4. Legislativně zakotvit participační práva dětí a mládeže v působnosti samosprávných územních celků: podporu stálých volených participačních struktur dětí a mládeže a jejich možností vyjadřovat se ke všem otázkám, které se dětí a mládeže přímo či nepřímo týkají. Ve spolupráci s hejtmany krajů, primátory statutárních měst a starosty obcí propagovat větší podíl dětí a mládeže v praxi rozhodování samosprávných územních celků.
5. Metodicky a finančně podporovat participaci dětí a mládeže na rozhodování v organizacích provozujících volnočasové aktivity (spolky dětí a mládeže, dětské domovy, střediska volného času, domy dětí a mládeže). Sledovat vypsané dotační programy národní a EU.
6. Iniciovat diskusi o volebním právu dětí (občanů ČR, resp. EU) od 15 let v komunálních volbách a volbách do EP.
7. Dodržovat povinnost orgánů veřejné správy brát při svém rozhodování nejlepší zájem dítěte jako prioritní hledisko; přesněji v legislativě vymezit jak pojem nejlepší zájem dítěte, tak i indikátory pro jeho vyhodnocování.
8. Poskytovat všem žákům a studentům nejméně jedno teplé jídlo denně (ve dnech vyučování) jako součást výchovného procesu.
9. Legislativně ošetřit společenskou odpovědnost rodičů včetně zavedení výchovy k rodičovství a mediální výchovy na základních školách.
10. Zahrnout práva dětí do všech studijních programů zaměřených na práci s dětmi a mládeží, edukovat i děti o jejich povinnostech jako dodržování zákonů a soudních rozsudků a respektování výchovných opatření rodičů..
11. Upravit daňový a důchodový systém tak, aby odstranil ekonomické znevýhodnění rodin s dětmi a zohledňoval postavení dítěte jako budoucího zdroje příjmů státního rozpočtu a důchodového systému.
12. Snížit zatahování dětí do opatrovnických sporů s důsledky psychické zátěže až duševního násilí na dětech. Zajistit přezkoumatelnost pohovorů soudů a OSPOD s dětmi.
13. Zajistit v praxi respektování práva dítěte na znalost svých biologických rodičů.
14. Vytvořit podmínky pro psychosociální podporu dětí a prevenci psychických problémů v dětské populaci včetně ochrany před digitální závislostí.
15. Posunout diskusi o zrušení 9. třídy ZŠ a umožnit tak intenzifikaci základního vzdělávání.
26. 6. 2025 at 14:05
Který odborník chce umožnit dětem volit? Doposud do 18-ti let nejsou plnoleté. Opusťte ihned tuhle slepou uličku.