JáRodič.cz
–
Čtení je skutečně důležité. Díky němu se totiž cvičí mozek a rozvíjejí se schopnosti, které jsou pro běžný život nezbytné. V posledních letech jsou ale čím dále tím častěji ke čtení využívána elektronická média. Je to dobře, anebo špatně? Tak právě na toto téma bude náš dnešní článek. Příjemné čtení.
Čtení je důležité
Všichni se asi shodnou na tom, že čtení je skutečně důležité. Díky němu se totiž cvičí mozek a rozvíjí se schopnosti, které jsou pro běžný život nezbytné. Není bez zajímavosti, že čtení trénuje paměť, rozvíjí myšlení, kreativitu a představivost. Navíc díky němu člověk získává množství informací.
Zatímco dříve byly hlavním zdrojem knihy, časopisy či noviny, dnes lidé v mnoha případech upřednostňují elektronická média.
Čtení z papíru versus čtení z elektronických médií
Unie vydavatelů vydala zprávu, podle které je čtení z papíru lepší než z obrazovky. Nutno ovšem dodat, že tvrzení v jejím textu nejsou opřena o žádné zdroje – slovy „Je prokázáno“ s podpisem autority můžeme – s trochou nadsázky – prokázat takřka cokoli, protože se vždy najde nějaký odborník v oboru, který má příslušný názor (většina z nás má zřejmě své zkušenosti s tím, jak se odborníci – například lékaři, učitelé nebo vědci – v řadě názorů neshodnou). Přesto zde názory, které ve zprávě Unie zazněly, stojí za to připomenout.
„Je prokázáno, že lidé, kteří čtou informace z monitoru, si pamatují až o jednu třetinu méně, než když si totéž přečtou z papíru. Papír komunikuje s našimi emocemi a přirozenou cestou pomáhá mozku se učit lépe než počítač. Časopis můžeme osahat, informace jsou oddělené stránkami, tudíž si je mozek umí lépe uspořádat a tím i zapamatovat. Je to tím, že mozek a tělo fungují společně a dohromady, nikoliv odděleně. Digitální média nabízí pouze plochá jednodimenzionální data z monitoru,“ vysvětluje MUDr. Martin J. Stránský, M.D., FACP, ředitel Polikliniky na Národní, Asistentní klinický profesor neurologie a primář, Yale School of Medicine, a dodává: „Výsledkem všeho je, že když vezmeme do rukou noviny, náš mozek má ke čtení „odhodlanější“ přístup.“
Pozitivní účinky čtení z papíru, a to především u nejmladší populace, vyzdvihuje i MUDr. Martina Celecká, lékařka se specializací na psychiatrii a dětskou a dorostovou psychiatrii z Thomayerovy nemocnice: „Přes nejrůznější možnosti je „čtení z papíru“ tím nejvhodnějším způsobem pro začínajícího čtenáře. Dítě se čtením z papíru neunaví tak rychle a snadněji dodržuje správnou vzdálenost očí od textu. Menší děti mají rády krásné obrázky doplňující text. Rády na knihu sahají, opakovaně si ji prohlíží a chtějí domyslet příběh. Tím rozvíjí svou představivost a fantazii.“
Využívání elektronických médií
Elektronická média jsou dnes už běžnou součástí života. Mnoho lidí si vlastně svůj život už bez nich ani nedovede představit. A je to vlastně logické – díky nim se dozví vše, co potřebují. Nemusí shánět slovníky a encyklopedie, popřípadě jiné zdroje informací. A takto jsou vedeny i děti ve školách. Na druhou stranu například pro výuku většiny předmětů a pro čtení jsou i nadále ve školách většinou využívány knihy či pracovní sešity.
Trend je ale jasný – využívání elektronických médií má vzrůstající tendenci. Tištěná média jsou často nahrazována tabletem, čtečkou či chytrým telefonem. Z červencových výsledků průzkumu Českého národního panelu vyplynulo, že téměř 30 % dětí ve věku 3–6 let používá mobilní telefon a 75 % počítač.
Podle odborníků to však není úplně dobře a varují před nadměrným používáním elektronických médií, a to zejména u dětí a dospívajících. Podle nich totiž nejde pouze o to si informace přečíst, ale především si je také zapamatovat a umět s nimi pracovat.
A jak tedy na to? Vždyť dnešní děti vyrůstají v úplně jiném prostředí než předchozí generace – počítače, tablety či telefony jsou naprostou samozřejmostí.
Podle závěrů Unie je čtení z papíru nenahraditelné, nicméně rozhodně nutná je gramotnost v používání informačně-komunikačních technologií, a proto je důležité jednotlivé aktivity vhodně kombinovat. Pro zdravý vývoj dětí a adolescentů je potřeba hlídat dobu, kterou s digitálními médii tráví. Podle doktorky Celecké bezproblémoví uživatelé ve věkové skupině 7–18 let tráví u těchto médií maximálně 1 až 3 hodiny denně, nejmladší školní děti maximálně hodinu denně. Mozek dětí se stále vyvíjí, proto by neměl být přetěžován jednostranně.
Co říci závěrem
Závěry, ke kterým zpráva dochází, mohou být zkreslené, a to z mnoha důvodů. Především – na webu zpravidla čteme jiný typ informací než na papíře. Mnohé informace – jak v papíře, tak na webu – jsou dnes bohužel tak nedůležité, že ani nestojí za to si je pamatovat, takže letmá práce s textem, ke které obrazovka svádí, může být, alespoň u některých z nich, spíše výhodou.
A konečně se Unie pro jistotu zcela vyhnula otázce elektronických čteček knih, jejichž displej je zcela odlišný od toho v počítačích, tabletech, nebo mobilech. Čtení z nich je velmi blízké čtení z papíru, a proto mu již také velká skupina čtenářů dává přednost. Třeba v USA se dnes prodá výrazně více elektronických knih, než těch papírových.
Prostě: Určitě stojí za to se nad uvedeným tématem zamyslet. A určitě stojí také za to se na něj podívat kriticky, protože je zřejmé, že ti, kdo obchodují s potištěným papírem, budou mít vždy snahu tvrdit, že je lepší než konkurenční média. A věřte nám, že tu tento argument není jen proto, že je JáRodič.cz elektronickým médiem. Vážně.
Převzato z webu JáRodič.cz
Okomentovat