• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůJak podpořit rozvoj grafomotoriky
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Jak podpořit rozvoj grafomotoriky

16. listopadu 2018

JáRodič.cz

–

Každý rodič s radostí sleduje pokroky svého dítěte. Je pyšný, když začne říkat první slova, naučí se správně vyslovovat písmenka, nakreslí první obrázky, zvládne se vyšplhat na klouzačku a samostatně po ní sjet a podobně. A se všemi těmito činnostmi úzce souvisí grafomotorika dítěte. A právě na toto téma bude náš dnešní příspěvek. Příjemné čtení.

Grafomotorika

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které člověk potřebuje při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinace oka a ruky.

Grafomotorický projev vychází z úrovně jemné a hrubé motoriky.

Grafomotorický vývoj

A jak by zhruba měl vypadat grafomotorický vývoj od prvního do šestého roku života dítěte?

1-2 roky: Dítě zkouší první tahy tužkou. Tužku/pastelku drží v dlani, úchop je křečovitý. Nemá vyhraněnou ruku (střídá je). Při malování pohybuje celou rukou. Maluje všude možně, zkouší, experimentuje.

2-3 roky: Tužku/pastelku drží třemi, respektive čtyřmi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Umí nakreslit čáry (různých směrů) a obkreslit kruh. Zkouší malovat jen na omezenou plochu – papír.

3-4 roky: Umí nakreslit postavu, křížek a tvary (například kruh, čtverec atd).

4-5 let: Umí nakreslit postavu. Rádo vybarvuje.

5-6 let: Umí nakreslit postavu i s detaily, zvířata, květiny, dům a také napsat velká tiskací písmena.

Čeho si u dětí všímat

Asi každý rodič bedlivě sleduje dovednosti svého dítěte. Ne vždycky ale přesně odhadne, co by dítě již mělo umět, respektive čeho si všímat a na co je třeba ještě brzy. V souvislosti s grafomotorikou je určitě fajn si u svého potomka všímat následujících činností a dovedností:

  • Kreslení, malování – kreslí/maluje dítě rádo? Jak jeho kresby vypadají?
  • Úchop tužky/pera
  • Řeč – výslovnost
  • Pozornost – udrží dítě pozornost přiměřeně svému věku?
  • Lateralita (levák/pravák/nevyhraněná či zkřížená lateralita) – u předškoláka by mělo být už jasné, kterou ruku bude pro psaní používat
  • Orientace v prostoru
  • Koordinace těla

(Nejen) u předškolních dětí je pak důležité hlídat:

  • Správný úchop tužky/pera
  • Správné sezení při psaní, kreslení atd. (s tím souvisí vhodná výška stolu a židle)

Následky grafomotorických problémů

Grafomotorické poruchy je důležité rozpoznat co nejdříve (určitě v předškolním věku). Díky takové diagnóze je možná včasná náprava. V opačném případě se pak mohou objevit následující problémy:

  • Potíže s psaním – písmo je kostrbaté, špatně se čte, není v linkách; pomalé tempo psaní
  • Bolest ruky
  • Únava dítěte, ztráta pozornosti

Pokud se dítěti v tomto směru ve škole nedaří, tak bývá zklamané a postupně psaní odmítá.

Poznámka: nedostatečně rozvinutá grafomotorika bývá důvodem pro odklad školní docházky

Jak podpořit rozvoj jemné motoriky

Důležité je, aby výuka probíhala formou hry a dítě se bavilo. Fajn je věnovat se společně s dítětem běžným činnostem, pohrát si či třeba něco vyrobit.

Tipy:

  • Běžné činnosti – oblékání (zapínání knoflíků, zipů), obouvání (zavazování tkaniček)
  • Pomoc při vaření – pečení cukroví (hnětení těsta, vykrajování tvarů, zdobení), příprava jídla na talíře (rovnání) atd.
  • Uvolňování ruky/zápěstí – kreslení šneka, klubíčka, vlnek, kopců atd.
  • Navlékání – nejlépe drobnějších předmětů (korálky, těstoviny a podobně)
  • Modelování – modelína, modurit, hlína
  • Výroba obrázků/předmětů z papíru – malování + využití stříhání, lepení, skládání
  • Hraní – stavebnice, skládačky, puzzle, mozaiky, kostky

Závěr

Všímali jste si u svých dětí, jakým způsobem drží tužku, malují či stříhají? Podporovali jste je nějak v těchto činnostech? Měly nějaké potíže s grafomotorikou, popřípadě jaké? A jakým způsobem jste je řešily? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.

 

Převzato z webu JáRodič.cz

...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Prořezávání mléčných zubů

JáRodič.cz – Prořezávání mléčných zubů je pro většinu dětí poměrně nepříjemnou a často i ...

Výuka psaní může být zábavou

JáRodič.cz – Když se řekne „výuka psaní“, mnohým z nás vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Vz ...

Jak naučit dítě čísla

JáRodič.cz – Z batolete se postupně stává „velké“ stvoření, které se neuvěřitelnou rychlo ...

Pojďme si hrát s jazykolamy

JáRodič.cz – Každý z nás už asi někdy zkoušel vyslovit obtížné slovní spojení či větu. Mo ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Ochráníme naše děti před degradací a degenerací ...

    23. února 2023

    Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018
  • Jak jsme zabránili rozdělení teenagerů a jak si ve ...

    30. března 2023

    Rozvodem to nekončí

    29. března 2023

    Hodnoťte soudce: Mgr. Radmila VLADYKOVÁ

    28. března 2023

    Ústavní soud: Z každého rozhodnutí, které má dopad ...

    27. března 2023

Kalendář příspěvků

Březen 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Jirka Sirkal: Nenecháme se zastrašit
  • Střídavka: Rozvodem to nekončí
  • Jan Ryska: Hodnoťte soudce: Mgr. Radmila VLADYKOVÁ
  • Jan Ryska: Hodnoťte soudce: Mgr. Radmila VLADYKOVÁ
  • Anonym: Rozvodem to nekončí

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (373)
  • Odborné články (331)
  • Vaše zkušenosti (208)
  • Fungování institucí (177)
  • Zahraniční zkušenosti (128)
  • Zákony, judikáty, vzory (147)
  • Výchova dětí (309)
  • Akce a aktivity (166)
  • Starší nezařazené (1 379)
  • Ostatní (17)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu