• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůJak podpořit rozvoj grafomotoriky
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Jak podpořit rozvoj grafomotoriky

16. listopadu 2018

JáRodič.cz

–

Každý rodič s radostí sleduje pokroky svého dítěte. Je pyšný, když začne říkat první slova, naučí se správně vyslovovat písmenka, nakreslí první obrázky, zvládne se vyšplhat na klouzačku a samostatně po ní sjet a podobně. A se všemi těmito činnostmi úzce souvisí grafomotorika dítěte. A právě na toto téma bude náš dnešní příspěvek. Příjemné čtení.

Grafomotorika

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které člověk potřebuje při psaní a kreslení. Při psaní je potřeba vykonávat účelné pohyby, které jsou založeny na koordinace oka a ruky.

Grafomotorický projev vychází z úrovně jemné a hrubé motoriky.

Grafomotorický vývoj

A jak by zhruba měl vypadat grafomotorický vývoj od prvního do šestého roku života dítěte?

1-2 roky: Dítě zkouší první tahy tužkou. Tužku/pastelku drží v dlani, úchop je křečovitý. Nemá vyhraněnou ruku (střídá je). Při malování pohybuje celou rukou. Maluje všude možně, zkouší, experimentuje.

2-3 roky: Tužku/pastelku drží třemi, respektive čtyřmi prsty, někdy přidává čtvrtý prst na podepření. Umí nakreslit čáry (různých směrů) a obkreslit kruh. Zkouší malovat jen na omezenou plochu – papír.

3-4 roky: Umí nakreslit postavu, křížek a tvary (například kruh, čtverec atd).

4-5 let: Umí nakreslit postavu. Rádo vybarvuje.

5-6 let: Umí nakreslit postavu i s detaily, zvířata, květiny, dům a také napsat velká tiskací písmena.

Čeho si u dětí všímat

Asi každý rodič bedlivě sleduje dovednosti svého dítěte. Ne vždycky ale přesně odhadne, co by dítě již mělo umět, respektive čeho si všímat a na co je třeba ještě brzy. V souvislosti s grafomotorikou je určitě fajn si u svého potomka všímat následujících činností a dovedností:

  • Kreslení, malování – kreslí/maluje dítě rádo? Jak jeho kresby vypadají?
  • Úchop tužky/pera
  • Řeč – výslovnost
  • Pozornost – udrží dítě pozornost přiměřeně svému věku?
  • Lateralita (levák/pravák/nevyhraněná či zkřížená lateralita) – u předškoláka by mělo být už jasné, kterou ruku bude pro psaní používat
  • Orientace v prostoru
  • Koordinace těla

(Nejen) u předškolních dětí je pak důležité hlídat:

  • Správný úchop tužky/pera
  • Správné sezení při psaní, kreslení atd. (s tím souvisí vhodná výška stolu a židle)

Následky grafomotorických problémů

Grafomotorické poruchy je důležité rozpoznat co nejdříve (určitě v předškolním věku). Díky takové diagnóze je možná včasná náprava. V opačném případě se pak mohou objevit následující problémy:

  • Potíže s psaním – písmo je kostrbaté, špatně se čte, není v linkách; pomalé tempo psaní
  • Bolest ruky
  • Únava dítěte, ztráta pozornosti

Pokud se dítěti v tomto směru ve škole nedaří, tak bývá zklamané a postupně psaní odmítá.

Poznámka: nedostatečně rozvinutá grafomotorika bývá důvodem pro odklad školní docházky

Jak podpořit rozvoj jemné motoriky

Důležité je, aby výuka probíhala formou hry a dítě se bavilo. Fajn je věnovat se společně s dítětem běžným činnostem, pohrát si či třeba něco vyrobit.

Tipy:

  • Běžné činnosti – oblékání (zapínání knoflíků, zipů), obouvání (zavazování tkaniček)
  • Pomoc při vaření – pečení cukroví (hnětení těsta, vykrajování tvarů, zdobení), příprava jídla na talíře (rovnání) atd.
  • Uvolňování ruky/zápěstí – kreslení šneka, klubíčka, vlnek, kopců atd.
  • Navlékání – nejlépe drobnějších předmětů (korálky, těstoviny a podobně)
  • Modelování – modelína, modurit, hlína
  • Výroba obrázků/předmětů z papíru – malování + využití stříhání, lepení, skládání
  • Hraní – stavebnice, skládačky, puzzle, mozaiky, kostky

Závěr

Všímali jste si u svých dětí, jakým způsobem drží tužku, malují či stříhají? Podporovali jste je nějak v těchto činnostech? Měly nějaké potíže s grafomotorikou, popřípadě jaké? A jakým způsobem jste je řešily? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.

 

Převzato z webu JáRodič.cz

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Jak zvládnout změny nálad u puberťáka

JáRodič.cz – Razantní změna nálady během pár vteřin, třískání dveří, řev nebo naopak mlče ...

Děti s „dys“ poruchami žijí mezi námi

JáRodič.cz – Asi každý už slyšel o tzv. „dys“ poruchách, ke kterým patří například dyslex ...

Jak miminko převést na pevnou stravu

JáRodič.cz – První lžička zeleninové kaše je pro miminko zásadním životním předělem. Po p ...

Nejlepší mobilní tarify pro děti

JáRodič.cz – O tom, zda žáky vybavit do školních lavic mobilním telefonem či nikoliv, ved ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by ...

    4. března 2021

    Největší aktuální problém českého školství? Gender ...

    3. března 2021

    Ústavní soud: Povinnost soudu seznámit účastníky s ...

    2. března 2021

    Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • siux: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • Jiří Zouhar: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Daniel Sedlák: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Střídavka: Předávání dětí při omezení pohybu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (230)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (128)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (104)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu