Mgr. Jana Barvíková, Ph.D.
–
1. Základní informace o výzkumu
Metodika výzkumu
Tato část publikace shrnuje vybrané výsledky analýzy hloubkových rozhovorů vedených od dubna do června 2019 s 13 respondenty se zkušeností s výchovou dítěte v neúplné rodině.
Rozhovory byly vedeny s 9 ženami a 4 muži ve věku 30-49 let, kteří se do výzkumu přihlásili na základě veřejné výzvy VÚPSV, v. v. i. Byli mezi nimi zastoupeni respondenti z Čech a Moravy, velkých a menších měst i venkova. Co se týče vzdělání, téměř polovina respondentů (6) ve screeningovém dotazníku uvedla střední odborné vzdělání s maturitou, 5 vysokoškolské vzdělání, jedna respondentka byla vyučena a jedna uvedla základní vzdělání. Pokud jde o délku zkušenosti se samoživitelstvím, nejkratší doba byla bezmála rok a půl, nejdelší doba 13 let. Aktuální obtíže s vycházením s příjmy domácnosti uvedla většina respondentů, pouze dvě osoby s nimi vycházejí zcela bez obtíží (viz tabulka č. 8.1).
Cílem tohoto kvalitativního výzkumu, který měl charakter sondy, bylo zjistit, jak se žije v neúplných rodinách. Jaké to je starat se o děti a žít s nimi sám/sama? S čím se tyto rodiny potýkají, kde potřebují pomoc zvnějšku? Rozhovory byly primárně zaměřeny na zvládání péče o děti a jejich výchovu, finančního zajištění rodiny, na vztahy a komunikaci s druhým rodičem a na osobní spokojenost respondenta s vlastním životem (jak vše zvládá, co mu v tom pomáhá, v jakých oblastech popřípadě má a u koho oporu; čerpá-li pomoc formou služeb či sociálních dávek; jak společnost či stát může podpořit neúplné rodiny). Většina rozhovorů byla sebrána ještě před zahájením dotazníkového šetření, jemuž byla věnována předchozí část této publikace. Poznatky z těchto rozhovorů tedy mohly být využity v průběhu tvorby dotazníku a ovlivnit podobu zařazených otázek.
Rozhovory byly nahrávány na diktafon a jejich audiozáznamy posléze doslovně přepsány. Následné kódování a analýzy přepisů byly provedeny za pomoci softwaru ATLAS.ti. Využito bylo otevřené kódování dle obsahu a kategorizace s následnou obsahovou analýzou.
V textu obsažené doslovné citace z rozhovorů jsou v souladu se zvyklostmi v kvalitativním výzkumu ponechány v hovorové řeči. V zájmu zachování anonymity a soukromí našich respondentů v textu samozřejmě neuvádíme jejich skutečná jména. Všechny citované pasáže z rozhovorů byly anonymizovány.
Motivace respondentů k rozhovoru
V textu výzvy VÚPSV, v. v. i. bylo inzerováno, že výstupy z výzkumu budou využity jako podklady pro koncepční činnost MPSV v oblasti rodinné politiky. Jako svoji motivaci pro účast na výzkumu respondenti nejčastěji zmiňovali snahu pomoci výzkumu (svým typem příběhu), dále pak potřebu sdílením svých vlastních zkušeností reagovat na obecně rozšířené mýty o samoživitelkách. Jeden z mužů hovořil o své potřebě ve výzkumu ukázat, že i muž dokáže roli samoživitele zvládat. Pro řadu respondentů byla zásadní motivací finanční odměna.
„… já jsem teda nevěděl, jak to… jestli to bude jako osobně nebo tak, právě, že jestli bude nějaký dotazník a spol. Ale říkal jsem si jako, že je fajn, kdyby byl další zase názor, protože všude vidíte matky samoživitelky a nikdo neřekne doopravdy pořádně nahlas – otec samoživitel. Pro spousty lidí je ještě pořád netradiční, že je otec na rodičovský. Vždycky, když někomu řeknu, když se mě ptají, co dělám a řeknu, že jsem na mateřský, tak oni – teda vy jste ale to. Já říkám – no, ale já jsem jako neměl jinou možnost, protože tohle… A pak jsou všichni totálně odvařený jako, všichni jsou úplně hotový, jsem pro ně nějakej superman, přičemž nejsem, ale… jo? Že je to prostě o tom, že to neznají, nevědí o tom, prostě věřím, že je dost chlapů prostě, který jsou v takový situaci jako já a třeba nejenom s jedním dítětem. Ale prostě neví se o tom, málo se o tom ví. Já jako dneska se hrozně moc podporujou ženy, což je v pořádku, protože prostě vždycky byly to. Ale příde mi to na jednu stranu až přehnaný, vzhledem k tomu, že dneska je krize mužství, jo? A chlapi prostě nevědí, jaká je jejich role a pořádně nevědí, co mají dělat, tak by se měl sem tam podle mě prostě nahodit nějakej příklad toho, že prostě i ty chlapi to zvládají, jo? Samozřejmě každej samoživitel má jako můj respekt a bude mít respekt každýho, protože prostě není to jednoduchý, spousta lidí to nedává ve dvou a ten, kdo to dává v jednom, tak je prostě frajer děsnej, ať je to chlap nebo ženská. Ale měl by se podle mě trošku jako občas sem tam vypíchnout i nějakej ten chlap, i když je to procentuálně třeba jeden z deseti. Jo? Tak prostě měl by se prostě vypíchnout, o tom se… hrozně se o tom málo mluví.“
Tabulka č. 8.1 Respondenti kvalitativního výzkumu
ž/m | věk | vzd. | děti v domácnosti ve věku (v letech) | jak dlouho samož. (cca v letech) | akt. hodnoc. vycház. s celk. měs. přijmy | ||||||
0 - 2 | 3 - 6 | 07 - 10 | 11 - 14 | 15 - 17 | 18 - 25 | dosp. a stud. starší 26 | |||||
ž | 40 | VŠ | 1 | 7 | téměř bez obtíží | ||||||
ž | 40 | VŠ | 1 | 1 | 1,5 | s urč. obtížemi | |||||
ž | 39 | VŠ | 1 | 9 | s urč. obtížemi | ||||||
ž | 49 | VŠ | 1 | 1 | 13 | zcela bez obtíží | |||||
ž | 30 | SOsM | 1 | 3 | s urč. obtížemi | ||||||
ž | 34 | SOsM | 1 | 3 | s urč. obtížemi | ||||||
ž | 41 | Z | 1 | 13 | s urč. obtížemi | ||||||
ž | 44 | SOsM | 1 | 1,5 | s urč. obtížemi | ||||||
ž | 37 | VsM | 1 | 4 | s velkými obtížemi | ||||||
m | 42 | VŠ | 1 | 4 | zcela bez obtíží | ||||||
m | 31 | SOsM | 1 | 1,4 | téměř bez obtíží | ||||||
m | 44 | SOsM | 1 | 1 | 3 | s urč. obtížemi | |||||
m | 47 | SOsM | 1 | 9 | s urč. obtížemi |
Pozn.: Z – základní, VsM – vyučen/a s maturitou, SOsM – střední odborné nebo všeobecné s maturitou, VŠ – vysokoškolské
Ukázka z odborné monografie „Neúplné rodiny“ vydané VÚPSV, v. v. i. v roce 2019.
Okomentovat