• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůStřídavá výchova z pohledu dětí (11)
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Střídavá výchova z pohledu dětí (11)

19. března 2015

Pavlína Šíblová

Gabriela (12 let)

Rok narození: 2000 (12 let)

Škola: ZŠ, 6. třída

Sourozenci: bratr (18 let)

Střídavá péče: neoficiálně 7 let, oficiálně 4 roky

Střídání: po 14 dnech

Z anamnézy: Oba rodiče pracují, jsou vysokoškolsky vzdělaní. Před 4 lety probíhala střídavá péče tak, že děti bydlely na jednom místě a rodiče se u nich v bytě střídali. Matka má přítele, se kterým se bude společně s jeho dětmi stěhovat do nového společného bytu, zatím s ním nežije v jedné domácnosti. Otec žije s přítelkyní v jedné domácnosti.

Z vyšetření: Gabriela působila komunikativně, bavilo ji kreslit, rozhovor se jí také líbil. Byla upřímná a otevřená. Rozhovor byl zprostředkován matkou, proběhl u ní doma.

Kresba rodiny

Členové byli kresleni ve „stejném“ pořadí, Gabriela je kreslila od hlavy, postupně přidávala další části těla. Rodina je umístěna mírně doleva do horní části papíru. Členové stojí velmi blízko sebe, usmívají se. Otec stojí vedle matky, otec je mírně vyšší než matka. Z levé strany stojí vedle otce bratr, s otcem se dotýkají rukama. Zprava stojí vedle matky Gabriela.

Test tří stromů

Zleva je nakreslen jehličnan (bratr), ovocný strom (matka), bezlistý strom (otec). Je zde absence identifikačního stromu. Stromy jsou umístěny mírně nahoru doprostřed papíru. Stromy stojí blízko sebe, ovocný (matka) se dotýká s opadaným (otec). Každý strom roste na vlastní půdě v jiném prostředí. Matčin a bratrův strom je umístěn do blízkého prostředí, otcův strom je jim vzdálen, roste daleko od ovocného (matka), s ovocným se příliš nepřátelí. Jehličnan (bratr) je podle Gabriely hodný, vtipný, se všemi stromy se přátelí, k ovocnému (matka) má blíže než k opadanému (otec). Je ještě malý, jednou ostatní stromy přeroste. Rád chodí za ovocným stromem, ukazuje mu své šišky, ovocný mu ukazuje plody, navštěvuje i opadaný strom (otec), ale méně, chrání ho před silným větrem. Ovocný strom (matka) je Gabriele nejsympatičtější. Je plodný, rostou na něm především jablka, ale i jiné plody. Pomáhá ostatním, obdarovává je jablky. Bezlistý strom (otec) je nejméně sympatický, vyrůstají na něm lístečky, ale rostou pomalu, protože je umístěn v prostředí u moře, kde fouká slaný vítr, lístkům se zde hůře roste. V kresbě jsou u stromu otce namalované padající lístky. Je smutný, protože roste sám a není v kontaktu s ostatními. Na jednu stranu je rád, že roste sám a může v klidu přemýšlet, na druhou stranu se mu stýská, což nechce přiznat. Otcovský strom má silné větve, slabý kmen, protože mu vítr odloupl kůru. Raději by rostl v jiném prostředí, kde by nebyl sám.

Rozhovor

Vztah k rodičům: S matkou má Gabriela velmi pozitivní a blízký vztah, má ji ráda, říká, že je hodná. Svěřuje jí své starosti. Tráví spolu více času než s otcem. Povahově je po matce, fyzicky po otci. Otec je přísnější než matka, více Gabrielu hlídá, méně jí dovolí stýkat se s kamarády. Otci téměř nic osobního neříká, povídají si spolu, ale o obecných věcech. Není příliš doma. Kdyby ji něco trápilo, řekla by to oběma rodičům, podle toho, kde by zrovna byla. Raději by ale šla za matkou. Gabriela říká, že chápe, že se matka s otcem rozvedla, protože vše musí být podle něho.

Vztah k partnerům rodičů a k nevlastním sourozencům: Matka, její přítel a jejich děti se budou stěhovat do nového společného bytu. Gabriela se do nového bytu těší. Matčin přítel jí nevadí, říká, že ho více pozná ve společném bytě. S otcovou přítelkyní Gabriela nemá problém, naopak je ráda, že ji otec má, protože přítelkyně otce uklidňuje, když se zlobí na děti kvůli špatným známkám nebo nepořádku.

Vztah k sourozencům: S bratrem jsou často spolu, rozumí si.

Domov: Doma se cítí být u matky, líbí se jí i více bydlení.

Komunikace rodičů: Rodiče spolu komunikují minimálně, příliš se nevyhledávají. Nemluví o sobě špatně, zmiňují se o druhém pouze v dobrém. Gabriele by se líbilo, kdyby se rodiče více přátelili, zároveň dodává, že jestli nechtějí, nevadí to, je to jejich věc.

Hodnocení střídavé výchovy: Výhoda je podle ní v tom, že si může během 14 dní odpočinout od otce či od matky a že je méně pod kontrolou rodičů. Další výhodou je, že slaví dvojí Vánoce a narozeniny. Nevýhodou je, že se jí stýská po matce, také občas zapomíná věci do školy při stěhování k jednomu rodiči. Nevýhody příliš nehledá, je na situaci zvyklá.

Preference jiného typu rodičovské péče: Raději by žila ve výhradní péči pouze s matkou.

Rada kamarádce: „Že je to dobrý, že si na to pak zvykne. A taky že to není tak strašný, pokud má hodný rodiče. Pokud ne, tak to nevím, to by bylo horší. Že by se třeba netěšila k někomu.“

Závěrečné shrnutí a interpretace

Rodiče spolu nemají konflikty, jejich vztah je neutrální, jsou schopni se na průběhu střídavé péče dohodnout. Stýkají se minimálně. Gabriela tíhne více k matce, raději by žila v její výhradní péči. Blízký vztah s matkou je znázorněn v kresbě tří stromů, kde Gabriela označuje matčin strom jako nejsympatičtější a pečovatelský. Pozitivně hovoří i o stromu bratra, který je veselý, vtipný. Gabriela hovoří o blízkosti mateřského a bratrova stromu, stromy rostou každý jinde, ale jejich prostředí jsou blízko sebe – bratr se začíná osamostatňovat, zároveň má k matce stále blízko. Vzájemně se sdílejí, sdílení je symbolizováno tím, že si ukazují své plody. Jediný komplikovaný v kresbě tří stromů je strom otce. Jeho strom je označen za nejméně sympatický, roste daleko od zbylých dvou stromů, především roste daleko od stromu matky, mezi rodiči je tedy vzdálený vztah. Otcův strom je opadaný a smutný. Holé opadané stromy v kresbě jinak bohaté naznačující v kresbě patologii. Otcovský strom má slabý kmen a silné větve. Slabý kmen značí nestabilitu, silné větve symbolizují pocit nedostatečného uspokojení. Gabriela říká, že by otcův strom byl raději, kdyby mohl růst s ostatními stromy, rychleji by mu narostly lístky, které na něm raší. Popis otcovského stromu naznačuje, že Gabriela vnímá otce osamoceného a izolovaného od ostatních členů rodiny, od rodinného dění. K otci měla Gabriela i v rámci rozhovoru více výhrad. Pojítkem mezi stromy je strom bratra, který navštěvuje oba. V obou kresbách si jsou všechny postavy velmi blízko, kresby jsou posunuty mírně nahoru, to by mohlo znamenat, že by si Gabriela přála blízké vztahy v rodině, především blízký vztah matky a otce – to je patrné z toho, že v kresbě rodiny stojí rodiče vedle sebe a blízko, dokonce se dotýkají rukama, v kresbě tří stromů se jejich stromy také vzájemně dotýkají. V rámci rozhovoru Gabriela poznamenala, že by bylo hezké, kdyby se rodiče více kamarádili, ale když nechtějí, je to jejich věc. V kresbě tří stromů je přítomen model matka, otec, dítě, což značí funkčnost rodiny, identifikační strom je ovšem nahrazen stromem bratrským. Absence identifikačního stromu může symbolizovat proces osamostatňování se nebo problematické vnímání vlastního stromu na kresbě. V kresbě rodiny nejsou kromě posunutí postav nahoru zjevné patologické či dysfunkční znaky.

PŘEHLED PUBLIKOVANÝCH KAZUISTIK

Pokračování za týden

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Tak dlouho se rodiče z Brněnska hádali o děti, až se syn pokusil o sebevraždu

Petr Kozelka – Tragédií málem skončil spor o děti manželského páru z Brněnska. Mnoho nech ...

Zhrzená žena poštvala svého syna proti otci. Dostala podmínku a pohádala se se soudkyní

Petr Kozelka – Od tří let zažíval malý hoch z Brněnska učiněné peklo na zemi. Stal se tot ...

Protestní hladovka

Mgr. Jiří Štágl – Záleží mi na osudu naší země, záleží mi na mém čistém svědomí. Od 13. 2 ...

Nouzový stav „zavařil“ rodičům, kteří šli od sebe! S dcerkou mrznu venku nebo v autě, popsal tatínek

Mgr. Lucie Cigániková – Komplikovaná a ponižující. Taková je situace pana K., který za sv ...

Jedna reakce na “Střídavá výchova z pohledu dětí (11)”

  1. Odpovědět
    om
    22. 3. 2015 at 22:46

    https://www.facebook.com/opatrovnicka.mafie

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by ...

    4. března 2021

    Největší aktuální problém českého školství? Gender ...

    3. března 2021

    Ústavní soud: Povinnost soudu seznámit účastníky s ...

    2. března 2021

    Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • siux: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • Jiří Zouhar: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Daniel Sedlák: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Střídavka: Předávání dětí při omezení pohybu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (230)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (128)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (104)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu