• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůDítě uprostřed rodičovského konfliktu
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Dítě uprostřed rodičovského konfliktu

30. prosince 2019

Petr Štípek

–

Z prezentace přednesené na mezinárodní konferenci “S respektem k dětem” dne 21.11.2019

 

Hádka X Rodičovský konflikt

Hádka

  • Jednorázová neshoda, případně neshody.
  • Objevují se v každém partnerském/rodičovském vztahu
  • Krátkodobé, méně intenzivní, méně invazivní, méně agresivní
  • I nadále funguje to dobré mezi rodiči – láska, radost, smích, štěstí…
  • Po hádce se „vztah oklepe“ a rodiče fungují společně dál
  • Vztah mezi rodiči je i přes občasné hádky živý

Rodičovský konflikt

  • Déletrvající vztahové potíže mezi rodiči
  • Velmi časté a opakované neshody, hádky, mlčení, dehonestování, nerespektování, agrese…
  • Více invazivní, intenzivní, agresivní
  • Mezi rodiči je máloco, případně vůbec nic blízkého, společného, dobrého.
  • „Vztah je nemocný, skomírá, případně je již mrtvý“

Stádia rodičovského konfliktu

Čtyři stádia rodičovského konfliktu

  1. Rodičovský konflikt (RK) „neoficiální, nevyslovený”
  2. RK „oficiální, vyslovený“
  3. Rozvodová/rozchodová situace
  4. Po-rozvodová/Po-rozchodová situace

Pohledy:

  • Co dělají rodiče?
  • Co dělá dítě?
  • Co dělají instituce (škola, kroužky, soudy, OSPODy, poradenská zařízení apod.)

1. Konflikt nevyslovený, neoficiální

= děláme, že konflikt neexistuje.

  1. rodiče se snaží konflikty skrýt
  2. konflikt probíhá před očima dítěte

Co dělají rodiče?

  • hádky, mlčení, agrese, snaha o urovnávání, diskuse, párové terapie, podřizování se, pření se, mediace, využívání dětí jako rukojmích, přehnané chránění či kupování si dětí…

Co dělá dítě?

  • Můžeme očekávat vše od zdánlivého ignorování, pláče, úzkostí, držení všeho v sobě, zlobení doma, ve škole i v partě až po přílišnou radost a snahu zavděčit se.

Co dělají instituce?

  • První záchytná bývá obvykle škola

2. Konflikt „oficiální, vyslovený“

= není „tajné“, že tatínek a maminka mají mezi sebou potíže.

Co dělají rodiče?

  • Vše zmíněné + snaha o vysvětlování dětem, rodinná terapie, mluvení nebo naopak vyhýbání se mluvení o budoucnosti, apod.

Co dělá dítě?

  • Vše zmíněné

Co dělají instituce (škola, kroužky, soudy, OSPODy, poradenská zařízení apod.)?

  • Škola může více tlačit na řešení domácí situace
  • Více se zapojují poradenská zařízení, OSPODy…

3. Rozvodová / Rozchodová situace

= všichni ví, že rodiče jdou od sebe, plánuje se rozvod, rozstěhování, co bude dál?

Co dělají rodiče?

  • Rodiče se dohadují o dětech a majetku
  • V této fázi se obvykle projevují nové silné emoce – rodiče se vidí v rolích a situacích, kdy nepoznávají toho druhého ani sebe
  • Emotivně velmi silné období

Co dělá dítě?

  • Všechny dříve zmíněné projevy se mohou zvýraznit či naopak zmírnit

Co dělají instituce?

  • Na síle nabírají instituce, advokáti, soudy, poradenská zařízení, OSPODy apod.

4. Po-rozvodová/Po-rozchodová situace

= rozvod/rozchod je dokončen, veškeré otázky vyřešeny, rodiče rozestěhováni, vše se blíží znovunastolení stability a řádu.

Nebezpečná doba, neboť můžeme mít pocit, že je vše za námi a už se vše zklidňuje a nemusíme se starat o psychiku dětí, které již nejsou svědky předchozích konfliktů.

Co dělají rodiče?

  • Zařizují se v nové situaci (bydlení, finance, samota, případně nové partnerství, předávání si dětí…)
  • Mohou mít na děti méně času vzhledem ke všem praktickým záležitostem.
  • Mohou se dítěti více věnovat, aby mu kompenzovali ztrátu rodiny
  • Rodiče mohou ponoukat dítě proti druhému rodiči, přehazovat na něj svou osamělost, frustraci, zklamání z nevydařeného manželství.
  • Mohou se hádat při předávání dítěte.
  • Přehazovat na dítě odpovědnost za svojí komunikaci – „To si vyřiď s tatínkem, jestli k němu chceš na víkend.“ apod.
  • Mohou dítě rozmazlovat, kupovat si jej.
  • Mohou se zklidnit, nacházet znovuobjevené „já“, „rozkvést“, „nadechnout se“, neboť již nejsou v konfliktním vztahu…
  • Nebo naopak mohou zahořknout, zatracovat druhé pohlaví, propadnout depresím, úzkostem, somatickým potížím, dělat z dítěte dospělého, případně svého partnera…

Co dělá dítě?

  • Dítě se snaží vyznat a srovnat s novou situací, s novým bydlením, novými pravidly žití a soužití
  • Potřebuje jistotu a stabilitu v jinak nejisté a nestabilní situaci.
  • Může mít všechny dříve zmíněné projevy.
  • Může předčasně dozrávat, dospívat, brát na sebe odpovědnost za rodiče
  • Chránit jednoho rodiče před druhým („Neříkám mamince, co se dělo u táty, abych ji neranil.“)
  • Může propadnout koalicím s jedním rodičem (v patologickém případě až do syndromu zavrženého rodiče – jeden rodič je na piedestalu, zbožštěný. Druhý naopak zatracovaný).
  • Může si ale i oddechnout a konečně mít klid a pokoj, případně klidné, nehádající se rodiče.

Co dělají instituce (škola, kroužky, soudy, OSPODy, poradenská zařízení apod.)?

  • Zde by měly instituce dohlížet na potřeby a zájmy dítěte, být velmi citlivé na chování a prožívání dítěte.
  • Soudy, právníci apod. se stahují – vše je dořešeno.
  • Školy se s případným stěhováním mohou měnit a nemusí tak dobře zachytávat změny, které u dětí mohou nastávat.

Jak sdělit dítěti, že maminka a tatínek jdou od sebe?

Opakovat, že dítě za to nemůže, není to jeho vina.

  • Nezapomínat, že dítě se vždy obává, že za to může!

Zkusit zmínit, že za to nemůže nikdo – „Stává se, že si dospělí přestanou rozumět…“

  • Neměl by být označovaný viník – „Tatínek si našel jinou paní a už nás nemá rád.“, „S maminkou se nedá vůbec žít, tak musím jít pryč.“ apod.

Tolerovat, chápat a snažit se porozumět všem projevům emocí dítěte

  • Vše je přirozené – být smutné (plakat), být naštvané, bezmocné, nevědět si rady, překvapené, v popření…
  • Neznamená to, že se bude tolerovat i s tím spojené chování – zlobení, ničení věcí, bití ostatních apod. – viz dále.

Být připraven na nejrůznější reakce dítěte – rozumět jim, ale dávat jim zároveň pevné hranice

  • Chování dítěte může být různě protichůdné, rozporuplné, jako na „houpačce“ – můžeš se vztekat, ale nesmíš ničit věci, mlátit spolužáka…

Nebát se s dítětem mluvit

  • Nic netabuizovat (pokud se to netýká dospělých, rodičovských témat), mluvit otevřeně.
  • Dítě může kdykoli přijít a zeptat se na cokoli.
  • Dávat opakovaně informaci, že můžeme o všem mluvit.

Ujistit dítě, že maminka i tatínek mu zůstávají, že o ani jednoho z nich nepřijde (pokud je to pravda)

Ujistit dítě o lásce obou rodičů

Ujistit dítě, že rodič to vše zvládne a ustojí

  • Rodiče je ten silný. Dítě být nemusí. Dítě nesmí ochraňovat ani jednoho (nebo dokonce oba) z rodičů

Nebát se projevit vlastní emoce

  • Můžeme být jako rodiče smutní (plakat), nejistí, bezmocní, zklamaní, naštvaní…, důležité je říct dětem, že to tak cítíme, ale že to je v pořádku a že to zvládneme (viz předchozí).

Můžeme projevit emoce společně

  • Můžeme si společně např. poplakat „Je mi líto, že se to děje“, Je mi z toho smutno, ale zvládneme to a půjdeme dál.“
  • Nemusíme před dítětem v sobě emoce příliš dusit – jen by vycítilo, že se něco děje a mohlo by si to vykládat nejrůznějšími způsoby.

Závěrem… pro rodiče i pro nás odborníky…

Nejsme dokonalí, jsme lidé, máme své emoce, svá nejrůznější přesvědčení.

Všichni se hádáme, všichni jdeme do konfliktů ať již vnějších nebo i vnitřních, skrytých hluboko v nás.

Děti jsou naštěstí flexibilní a dobře vybavení ustát spoustu rodičovských chyb a nedostatků.

Pokud nebudeme zapomínat na to, že potřebují především lásku, jistotu, svůj prostor a pevné (i když trochu gumové) hranice, můžeme i přes všechny konflikty věřit, že z nich jednoho dne vyrostou zdravě sebevědomí jedinci.

...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Předběžné opatření jako nástroj stabilizace poměrů nezletilých dětí

Mgr. Michaela Sigmundová, Ph.D. – Jak řešit situaci, když rodič odejde ze společné domácn ...

Slábne v ČR mezigenerační přenos rozvodu? (2. část)

Mgr. Marcela Trávníčková, prof. Martin Kreidl, Ph.D. – Použitá statistická procedura K an ...

Slábne v ČR mezigenerační přenos rozvodu? (1. část)

Mgr. Marcela Trávníčková, prof. Martin Kreidl, Ph.D. – Is There a Declining Trend in the ...

Láska kanibalská

MUDr. Miroslav Plzák, CSc. – Je odborně označována jako láska hysterická, protože hysteri ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Ochráníme naše děti před degradací a degenerací ...

    23. února 2023

    Spor o péči. Dceru odtrhli policisté od matky přím ...

    16. května 2023
  • Co dělat, když dítě nespí

    22. září 2023

    Ministerstva, Evropská komise a UNICEF spolupracuj ...

    21. září 2023

    Můžeme vycházet jenom z toho, co člověk má, jaké m ...

    20. září 2023

    Oprav dům po babičce aneb Zatoulaná prorodinná pol ...

    19. září 2023

Kalendář příspěvků

Září 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
« Srp    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Lubomír Balvín: Jak nepřijít o dítě?
  • Lubomír Balvín: Jaké články chcete?
  • ForU: Jak nepřijít o dítě?
  • tulen: Jak nepřijít o dítě?
  • Tomas S.: Jak nepřijít o dítě?

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (399)
  • Odborné články (342)
  • Vaše zkušenosti (220)
  • Fungování institucí (188)
  • Zahraniční zkušenosti (143)
  • Zákony, judikáty, vzory (160)
  • Výchova dětí (334)
  • Akce a aktivity (175)
  • Starší nezařazené (1 375)
  • Ostatní (19)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu