Pavlína Šíblová
Cyril (10 let)
Rok narození: 2001 (10 let)
Škola: ZŠ, 5. třída
Sourozenci: bratr (12 let), nevlastní bratr (3 roky, z matčiny strany), nevlastní sestra (10 let, dcera otcovy přítelkyně)
Střídavá péče: 6 let
Střídání: po týdnu + jeden den v týdnu u druhého rodiče
Z anamnézy: Otec pracuje, matka provádí drobné práce z domova. Rodiče jsou vysokoškolsky vzdělaní. Otec žije s přítelkyní a s její dcerou. Matka žije s přítelem a svým synem.
Z vyšetření: Cyril působil otevřeným a nebojácným dojmem, byl v komunikaci přímý. V průběhu rozhovoru mi začal tykat. Rozhovor proběhl v cukrárně, byl zprostředkován otcem.
Kresba rodiny
Rodina je posunuta na papíře do pravého rohu. Postavy se postupně posouvají nahoru. Cyril kreslil zleva doprava. Postavy jsou kresleny schematicky bez detailů. V kresbě je přítomen nevlastní bratr. Všechny postavy kromě malého nevlastního bratra mají prázdné oči. Dominatní je postava matky. Na levém kraji stojí nevlastní bratr, stojí vedle matky – je jí blízko, je ze všech nejmenší, obličej nemá vůbec nakreslený. Matka se dotýká Cyrilova bratra, je k němu napřažená. Všichni mají výrazně velké dlaně. Kresba není vzhledem k věku příliš propracovaná.
Test tří stromů
Kresba je nakreslena zleva v pořadí matka (listnatý), bratr (jehličnan), otec jehličnan. Je zde absence identifikačního stromu. Stromy jsou vysoké, kmen končí až u konce spodní části papíru. Mateřský strom je vysoký s dlouhým kmenem a malou korunou. Cyril říká, že kdyby šlo o břízu, utlačovala by ostatní stromy, brala by jim vláhu a živiny. Jinak je mateřský strom spíše klidný. Strom bratra je menší, je Cyrilovi nejméně sympatický, podle něho je to divný strom. S druhým jehličnatým k sobě mají blíže, jsou oba živější, perou se, jsou ostřejší v povaze a přísnější. Strom bratra a otce je typově i povahově podobnější. Říká, že by se jehličnaté stromy možná praly jen s listnatými stromy. Každý strom je podle Cyrila jiný, rostou jinde. V případě, že by šlo o nepříbuzné osoby, přátelily by se, protože jinakost je pro ně vzájemně zajímavá. Kdyby šlo o rodinu, stromy by se hádaly, protože je jinakost rozděluje.
Rozhovor
Vztah k rodičům: Matku popisuje jako hodnější než otce, není přísná, ale když jí něco vadí, řekne to. Má pocit, že vztahy s ní jsou dobré z dětství, postupně se vzájemně oddalují – matka tráví hodně času s přítelem, s Cyrilem příliš není. Příliš si spolu nepovídají, říká, že dřív ano, teď ne. Otec je podobný povahově jako matka, není přísný.
Vztah k partnerům rodičů a k nevlastním sourozencům: Má problém s partnery rodičů, necítí se dobře, že s nimi bydlí. Kromě nevlastního bratra, kterého bere jako mladšího bratra, se s nikým z partnerů a dětí příliš v lásce nemá. Říká, že chce, aby rodiče byli šťastní, proto jejich partnery respektuje. Vyloženě nemá rád svou nevlastní sestru, o které mluví jako o spolubydlící. Jsou stejně staří, chodí do jedné třídy a vzájemně si nerozumí, i když připouští, že jsou v některých věcech podobní. V závěru říká, že se špatně zvyká na situaci, kdy si rodič najde partnera.
Vztah k sourozencům: S bratrem jsou úplně jiní, příliš se spolu nebaví, protože jsou povahově odlišní.
Domov: V tuto chvíli neví, kde je více doma, je to náhodné. Od doby, kdy žijí rodiče s partnery, se necítí příliš doma ani u matky ani u otce. Říká: „Já nevím, ze začátku mi to bylo jedno, ale pak se přistěhovala teta a ta Dana, tak to bylo víc u mamky. Teď nevím, teď je to jako náhodný… Že nevím, asi tak nastejno. Protože mamka i taťka si našli toho přítele, s kterým si úplně nesednu.“
Komunikace rodičů: Rodiče spolu příliš nevycházejí, komunikují minimálně. Občas se mezi sebou hádají kvůli organizačním věcem. Občas před Cyrilem o druhém rodiči řeknou něco negativního, říká, že se pomlouvají. O jejich komunikaci říká: „Já to ani moc nemusím. Mně je to celkem jedno, já to nějak nevnímám. Já prostě to, co mě nezajímá nějak extra, tak prostě vypustím z hlavy…“
Hodnocení střídavé výchovy: Nevýhoda je, že si nemůže domů zvát kamarády, protože jediný volný den, který má, je den střídání, takže není čas. Výhodu vidí v tom, že když mu to někde vadí, za týden může odejít pryč. Další výhodou je, že má z rodinné situace velké zkušenosti. Tyto zkušenosti popisuje spíše negativně ve smyslu, že jsou děti rozvodem a situací poznamenány, což se může negativně odrazit v partnerském chování. Toho se Cyril bojí.
Preference jiného typu rodičovské péče: U jednoho z rodičů by v současném modelu bydlet nechtěl. V případě, že by rodiče žili bez partnerů, nevadilo by mu žít jen u otce a navštěvovat matku. Na druhé straně se mu líbí, že je s rodiči ve stejné míře.
Rada kamarádovi: „Já bych mu asi řekl, ať čeká, že každej si bude hodně hledat partnera.“
Závěrečné shrnutí a interpretace
Cyril v rozhovoru říká, že se s rodiči vztahově spíše oddaluje (především s matkou), což je způsobeno vlivem nových partnerů, kteří s nimi žijí. Hlavním tématem jsou právě partneři rodičů, které nepřijal a příliš si s nimi nerozumí, i když říká, že chce, aby byli rodiče hlavně šťastní. Chudost postav v kresbě rodiny a prázdné oči symbolizující narušenou komunikaci (stažení se do sebe a tendenci vyhnout se nepříjemným vizuálním podnětům). Přítomnost nevlastního bratra v kresbě rodiny značí, že ho Cyril považuje za člena rodiny, že ho přijal. Nevlastní bratr je nakreslen vedle matky, což značí, že patří právě k matce, jeho postava je nejmenší, to může mít souvislost s tím, že je v rodině nejmladší. Nevlastní sestra žijící v domácnosti otce v kresbě nakreslena není, Cyril o ní mluvil jako o spolubydlící, kterou nemá rád, se kterou má často konflikty. Posunutí kresby doprava symbolizuje konflikty, ale i extroverzi, budoucnost a otce. Dominantní postavou je matka, je pro Cyrila důležitá, vztah s ní je ale stále slabší, protože většinu času tráví s partnerem. Matka se dotýká postavy bratra, dotyk může značit bližší vztah či identifikaci. Vztah k bratrovi Cyril příliš blízký nemá, říká, že je povahově úplně jiný. Tento chladnější vztah je patrný i v kresbě tří stromů, kde Cyril považuje bratrův strom za nejméně sympatický, protože je „divný“. V kresbě rodiny se objevuje znak velkých dlaní, který není možné interpretovat. V kresbě tří stromů je model matka, otec, dítě, místo identifikačního stromu je v pozici dítěte označen bratr. Absence identifikačního stromu může vyjadřovat problematické vnímání vlastního stromu na kresbě nebo proces osamostatňování se. Vzhledem k informacím z rozhovoru můžeme usuzovat na to, že Cyril se necítí být součástí (funkční) rodiny. Zjevná je zde chudost stromů, která značí citový chlad, jakousi odosobněnost. Střídavá výchova je pro Cyrila únikem od stálého kontaktu s partnery rodičů. Pocit domova je narušený, říká, že je to náhodné, nemá nikde příliš pevný a stálý bod. Komunikaci rodičů vnímá jako špatnou, hádají se, nejsou v dobrém vztahu.
PŘEHLED PUBLIKOVANÝCH KAZUISTIK
Pokračování za týden
5. 3. 2015 at 15:08
jeho postava je nejmenší, to může mít souvislost s tím, že je v rodině nejmladší.
Teda až budu příště kreslit do omalovánek, musím dát bacha, abych nepřetáhl, psycholožka by z toho usoudila, že bych někoho nejradši přetáhl. Nedej bože, aby to byla nějaká baba se zuby, to by určitě znamenalo paní Zubatou z Kolji, takže averzi vůči OSPODbabám….
5. 3. 2015 at 15:47
Případ mi připomíná ten fór z Kameňáku: „soudila jsem se manželem o děti … já je také nechtěla“. Ale rozhodně lepší pro kluka, když má oba takovéto rodiče, než jen jednoho takového z nich. Odpůrci SP zase utřeli nudli. A výsledky výlučných péčí vidíme kolem sebe den co den.
5. 3. 2015 at 21:20
VE FINÁLE JSOU TO BLÁBOLY K NIČEMU…
6. 3. 2015 at 10:06
Zarazejici je, ze všechny rozhovory zprostředkovali otcove.
6. 3. 2015 at 15:55
Ale vůbec ne, ze začátku to byla samá matka. Spíš bych nacházel podobnost v tom, že tam, kde zprostředkovala rozhovor matka, byla SP problém. Pokud se zamyslíš hlavou, najdeš v tom poměrně primitivní algoritmus.