Lukáš a Mária Pitlovi
Společnost IKEA se odmítla podílet na aktivitách podporujících péči obou rodičů, odmítla i naše letáky. Zjišťovali jsme proto, jaké hodnoty IKEA vlastně prosazuje: Ve Francii prý ŠPICLOVALA ZAMĚSTNANCE I ZÁKAZNÍKY. U nás do oblíbených kuliček a párků (které mají obsahovat hovězí a vepřové maso) PŘIDÁVALA KOŇSKÉ MASO. Za socialismu VYUŽÍVALA PRÁCI POLITICKÝCH VĚZŇŮ ve východním Německu. V poslední době vyšlo najevo dokonce i to, že SPONZOROVALA RUMUNSKOU TAJNOU POLICII SECURITATE.
A v rodinné oblasti? Místo podpory péče obou rodičů IKEA ve svém časopise propaguje výchovu dítěte lesbickým párem (tedy matkou a její přítelkyní, bez otce). U našich slovenských sousedů to však rozhodně nezůstalo bez povšimnutí:
Vážená společnosti IKEA, jsme mladá rodina, která doteď patřila k Vašim častým zákazníkům. Odteď to platit už nemusí.
Ve Vašem lednovém zákaznickém magazínu jste několik stran věnovali prezentaci soužití dvou žen, které společně vychovávají chlapečka. Mimochodem, učinili jste tak i přesto, že podle zákonů Slovenské republiky adopce dětí dvěma osobami stejného pohlaví není povolena. Tato Vaše iniciativa nás vede k tomu, že zvažujeme bojkot Vaší prodejny. O Vaší iniciativě rovněž budeme informovat naše rodinné příslušníky, přátele a známé. U většiny z nich je velká pravděpodobnost, že také zváží bojkotování firmy IKEA.
Nečiníme tak z nenávisti vůči nikomu, ani ne ve snaze kohokoliv paušálně odsuzovat – ani žádné neheterosexuálně orientované osoby jako takové, ani společnost IKEA jako takovou, ani její vedení, ani její zaměstnance a spolupracovníky. Ani netvrdíme, že propagace zvrácených životních stylů je jediným nebo jasně největším z problémů, kterým slovenské rodiny čelí. Není nám však jedno, v jakém sociálním a hodnotovém prostředí mají vyrůstat naše děti.
Zviditelňováním hodnot IKEA ke světlým zítřkům!
Jestliže Vaším úmyslem bylo udělat takto značku či výrobky IKEA přitažlivější pro slovenské zákazníky, potom vězte, že jste vstřelili gól do vlastní brány. Slovenské veřejné mínění je v těchto otázkách značně odlišné od švédského. Je možné, že větší část slovenské veřejnosti jste si tímto spíše popudili než naklonili. Ne vše, co může fungovat na trhu např. ve Švédsku, funguje i na trhu slovenském.
Jestliže Vašim úmyslem byla také propagace hodnot homosexuální ideologie v rámci domnělé tzv. „tolerance“ a tzv. „nových lidských práv“, potom vězte, že tento Váš krok vnímáme jako nepřístojný pokus manipulovat veřejným míněním na Slovensku v otázkách, které s prodejem nábytku a bytových doplňků mají pramálo společného. V reakcích na podobnou e-mailovou stížnost jste nedávno zareagovali: “Popis zrcadlí život běžných lidí a po všech stránkách reprezentuje hodnoty IKEA. Tento článek jsme zveřejnili ve více než 25 zemích. Doufáme v to, že při postupném zviditelňování našich hodnot dlouhodobě přispějeme k pozitivním změnám a můžeme být nápomocni v těch zemích, kde nadále pokračujeme v naší činnosti…“
Z uvedeného je možno vyvodit, že Vašim úmyslem skutečně byla i propagace ideologie, se kterou se podstatná část slovenské populace neidentifikuje. Podobné iniciativy vnímáme jako příklad devalvace a pokřivení obrazu rodiny a zároveň také instituce manželství, které až do posledního desetiletí bylo chápané výhradně jako svazek muže a ženy, a to ve světě v podstatě univerzálně, napříč různými národy, kulturami a bez ohledu na náboženské vyznání. Ke změně této perspektivy u nás nevidíme důvod. O to méně, když snahy o její změnu jsou vyvíjené ze strany zahraniční korporace – která je u nás sice vítaným hostem, ale není zde doma.
Bez žen a bez kukel
V reakcích na zmiňované stížnosti jste též uvedli: „IKEA uznává různorodost a sexuální orientaci nás všech a respektuje ji ve velké míře. Právě proto neděláme rozdíly mezi nikým…“ Vskutku zvláštní tvrzení v kontextu Vaší jiné reklamní aktivity v Saudské Arábii, kde byly v roce 2012 v katalogu IKEA pro změnu ODSTRAŇOVÁNY ŽENY. Učinila tak firma IKEA také v rámci svého „uznávání různorodosti“ a „nedělání rozdílů mezi nikým“? Švédská IKEA se později za tuto událost omluvila. Ale ruku na srdce – proč tak učinila až po medializování a tlaku veřejnosti, do té doby jí to nepřekáželo? Ruku na srdce – znamená to, že tím pádem IKEA kompletně přestává respektovat kulturní a legislativní specifika různých národů, na jejichž trhu působí? Mezi těch více než 25 zemí, kde byl v magazínech IKEA prezentován článek o lesbickém páru, patří dnes už i ta Saudská Arábie? Patří mezi ně i RUSKO, jestli skutečně „neděláte rozdíly mezi nikým“? Nebo tyto země zatím pragmaticky vynecháváte, ale i tam máte v úmyslu homosexualistickou agendu „zviditelňovat“, ale až „postupně“? Pozor, neříkáme tím, že vyretušování žen z katalogů je správné. Říkáme tím, že když už politika firmy IKEA nemá zábrany propagovat zvrácený životní styl, mohla by mít alespoň tolik zdravého rozumu, aby ve vlastním ekonomickém zájmu respektovala kulturní a hodnotové odlišnosti všech zemí, na jejichž trhu působí, včetně Slovenska.
Dále zjišťujeme, že vaše slova o naději, že zviditelňováním specifických hodnot IKEA přispívá ke změnám v různých zemích, znějí velmi zvláštně i v kontextu Vašeho jiného vyjádření z podzimu 2012. Z ruské stránky IKEA byla tehdy odstraněna fotografie připomínající skupinu Pussy Riot. Krok byl zdůvodněn takto: „IKEA je komerční organizace která svou aktivitu vyvíjí mimo politiku a náboženství. (…) Nemůžeme dovolit, aby náš reklamní projekt byl využíván jako platforma pro agitování jakéhokoli druhu.“ Můžete nám prosím objasnit, které z těchto dvou vyjádření IKEA vlastně momentálně platí? To z roku 2014 obhajující agitování na Slovensku, nebo to z roku 2012 obhajující neagitování v Rusku? Vzájemně si protiřečí.
Globální Kocourkov
Abychom to shrnuli: Společnost IKEA nejprve odstraňuje obrázky evropsky normálně oblečených žen z arabských katalogů. Následně, když to na Západě vyjde najevo, IKEA náhle cítí potřebu se omlouvat. IKEA prezentuje v Rusku fotografii, připomínající kontroverzní aktivistickou skupinu. Krátce na to IKEA tuto fotografii odstraní a zapřísahá se, že se chce zdržet jakéhokoliv agitování. IKEA v magazínu prezentuje příběh soužití dvou žen, vychovávajících dítě. V reakci na stížnosti odepisuje, že článek odráží hodnoty IKEA, které IKEA zviditelňuje a doufá, že tím přispívá ke změně v příslušné oblasti v jiných zemích. Jinými slovy, že dané hodnoty propaguje. Zároveň slovenská mluvčí IKEA pro jiný zdroj naopak tvrdí, že v článku „nic nepropagují“. V Rusku, a nejen tam, pro změnu tento článek IKEA nezveřejňuje vůbec a zdůvodňuje to respektováním místního zákona – právě proti propagování homosexuality. Navíc při zdůvodňování absence článku v Rusku IKEA dodává, že je pro ní důležité zůstat „neutrální“.
Někde a někdy se IKEA snaží o image hodnotové „pokrokovosti“, jinde a jindy zase o neutralitu. Ve snaze tyto paradoxy sladit se IKEA čím dál víc zamotává do vlastních alibismů. Výsledkem je tragikomická situace, kdy k bojkotování společnosti IKEA vyzývají LGBT aktivisté (kvůli neprezentování článku v Rusku) a zároveň zastánci skutečného manželství a rodiny (kvůli prezentování stejného článku na Slovensku).
Nechceme Vám dělat marketingové poradce, ale myslíme si, že je na čase pro Vás přiznat si chybu. Vytahovat podobná témata ve Vaší reklamě se ukázalo být tragickým selháním. Nevěříme totiž, že natolik úspěšná a zpravidla seriozní společnost jako IKEA je odkázána na podněcování kontroverzí ve stylu „i negativní reklama je reklama“. V zájmu zdravého rozvoje naší společnosti, a zřejmě i ve Vašem vlastním finančním zájmu, bude lepší, když se místo „doufání v přispívání ke změnám v zemích“ prostřednictvím „zviditelňování hodnot IKEA“ více soustředíte na to, co Vám jde nejlépe a za co Vás máme rádi.
Před více než rokem se naše rodina stala držitelem členské karty klubu IKEA Family. Označujete ho za „klub lidí, kteří sdílejí společné hodnoty IKEA“. Je nám líto, zjistili jsme, že jste nositeli i takových pseudohodnot, které my nesdílíme. Proto se nemůžeme dále identifikovat jako členové Vaší „rodiny“. Na základě komunikace s více našimi známými víme, že nemluvíme jen za sebe.
V případě Vašeho stažení zmiňovaných materiálů a definitivního zanechání podobných nepřístojností i v budoucnu jsme ochotni přemýšlet o změně našeho postoje vůči Vám.
Přeložila Iva Švábíková
9. 7. 2014 at 21:56
Otevřený dopis vznikl zcela bez nás, my jsme jej pouze převzali a doplnili úvodem (psaným kurzivou).
9. 7. 2014 at 22:29
Děkuji Střídavce za informování o hnusných praktikách švédské společnosti IKEA. Vlasto, z článku je patrno, že otevřený dopis nepsala Střídavka, nýbrž Lukáš a Mária Pitlovi. A střídavá péče o děti v žádném případě není kontroverzní téma.
9. 7. 2014 at 23:49
Nerozumím tomu, proč se tedy na Ikeu obraceli s takovou žádostí vzhledem k dále uvedeným názorům na firmu. Jen proto, že dostali klubovou kartičku..?
No, vidím to jako jeden ze zdejších slabších článků, všechno bych sem nepřebírala.
9. 7. 2014 at 23:50
to THX: bohužel je 🙁
9. 7. 2014 at 23:52
A co mají teda za letáčky když ne Střídavku?
10. 7. 2014 at 21:50
řešíte kraviny, kdyby jste si radši vyřešili své životy, než takové blbosti … stejně si každý bude prosazovat co bude chtít a to že Ikea napsala tohle nebo udělala tohle nebude mít vliv na jejich marketing, naopak se zviditelní, ještě Vám poděkují, lidé to budou chtít vidět, pořídí si katalog a budou v tom hledat, tyto postoje a přitom si vyberou Ikea výrobky 🙂
11. 7. 2014 at 0:17
To Katka: Místní tady očividně svoje životy řeší a je naprosto správné, když se ozvou proti názoru, který vytváří prostředí nesouladné s jejich osobními hodnotami, obzvlášť když jsou konzervativní a dlouhými léty ověřené. Navíc negativní reklama je zpravidla špatná reklama. Firmy stála a stojí peníze, které by jinak vynaložily účelněji a proto se jí bojí. Třeba já si vybírám zboží i podle postoje firem k různým společenským tématům (teď nemám na mysli přímo střídavou péči, přestože ji beru také v úvahu) a vím, že zdaleka nejsem sám. Ostatně strach z negativní reklamy je taky důvod, proč Ikea nepropaguje homosexualitu v arabských zemích a Rusku.
13. 7. 2014 at 23:16
Jo skrz práva tady řeší místní svoje životy, tj. celé. Každý má jiný postoj k danému tématu a je třeba ho respektovat, pokud Ikea zaujímá jiný postoj, tak ji nechte být … jsou tam lidi, kteří mají své názory atd., i Vy tady máte své názory, tak nechte demokracii demokracií(jestli tomu to v našem státě mohu použít slovo demokracie)každý si může říkat co chce a dělat co chce…
14. 7. 2014 at 9:36
Každy si může říkat co chce a dělat co chce pokud tím neomezuje svobodu a práva druhého člověka.
Svoboda a práva člověka končí tam, kde začínají svoboda a práva někoho jiného.
14. 7. 2014 at 16:01
A Ikea neomezuje žádná práva a nevstupuje nikomu do práv ani neomezuje ničí svobodu, hmmm?