• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůPéče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 5.

12. dubna 2016

Aíša Rafik

Judikatura v Pákistánu

Cassandra Balčinová27 po pečlivém studiu judikatury v Pákistánu s ohledem na rodinné zákony uvádí, že “výzkum pákistánské judikatury ukazuje, že soudy spíše upřednostňovaly individuální posuzování faktů než striktní uplatňování zásad zavedené muslimské právní vědy.”28 V jednom z případů byl popsán nezletilý, který dosáhl věku 17 let a žil se svou matkou od narození. Nezletilý byl přítomen u soudu a uvedl, že studuje a matka se o něj dobře stará. S ohledem na věk nezletilého jeho přání nemohlo být přehlíženo. Soud zamítnul návrh otce na svěření nezletilého a matčina péče byla za těchto okolností potvrzena jako správná a odůvodněná.29

Prospěch nezletilých je nejpodstatnějším faktorem ve věcech rozhodování o péči a osobní práva jsou podřízena tomuto kritériu. Otec je sice přirozeným poručníkem, přesto jeho právo bylo také podřízeno prospěchu nezletilého. Prvořadým, zásadním a nejdůležitějším faktorem je vždy prospěch nezletilých, lépe řečeno je jediným kritériem, které se musí prosadit.30

Cassandra Balčinová dodává, že rozbor dostupné pákistánské judikatury v oblasti péče o dítě a poručnictví ukazuje čtyři základní faktory mající vliv.

  1. Za prvé, justice nemůže, stejně jako všichni ostatní jednotlivci a instituce, vybočovat ze společenských norem a politických tlaků.
  2. Za druhé, při rozhodování takových případů soudy aplikují kombinace muslimského osobního práva a různých zákonných předpisů.
  3. Třetím faktorem je koloniální dědictví v právních předpisech, stejně jako formování obecných justičních trendů v období před rozdělením Indie.
  4. Za čtvrté jde o římské pojetí justice, spravedlnosti a dobrého svědomí, jak bylo zavedeno tehdejším indickým soudnictvím.

Balčinová nezmínila náboženské normy, prorocké tradice a opatrovnické případy, o nichž rozhodovali prorokovi společníci a muslimští právníci 4. a 5. století, a stejně tak neodkazuje na dopad těchto precedentů v současné pákistánské judikatuře. Na judikaturu pákistánských soudů mají podle Balčinové vliv takové faktory jako společenské normy, politické tlaky, rodinné zákony, koloniální dědictví a římské pojetí justice, spravedlnosti a dobrého svědomí.

Cassandra Balčinová dále uvádí, že “soudy v Pákistánu již porušily zavedenou muslimskou právní vědu a občas překročily výslovná ustanovení zákona.“ Výše jsme viděli, že široký princip “prospěch nezletilého je prvořadým kritériem” byl prosazován klasickými muslimskými právníky a pákistánské soudy se dnes vrátily k tomuto principu. Kromě toho, pečlivé studium rozhodnutí proroka Mohameda (nechť je mír při něm) v jím posuzovaných případech ukazují, že nejvíce se braly na zřetel prospěch, blahobyt, výchova, vzdělávání, ochrana a zájem dětí.

27 Cassandra Balčinová (v anglickém přepisu Balchin), dříve novinářka působící v Pákistánu, byla od začátku 90. let spojována se sítí Ženy žijící podle muslimského práva (Women Living Under Muslim Laws). Její výzkum a dílo se soustředily na muslimské rodinné právo, přípravu legislativní reformy a později na kritiku mezinárodní rozvojové pomoci a náboženské praxe.

28 Cassandra Balchin, Příručka k rodinnému právu v Pákistánu (A Handbook on Family Laws in Pakistan), Láhaur, Shirkatgah, 1994, str.164

29 Právní měsíčník (MLD) 1950, 1994

30 Sbírka zákonů Pákistánu (Pakistan Legal Decisions), 1994, Nejvyšší soud Svobodného státu Džammú a Kašmír (SC AJK) 1

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Dětí se rodí stále méně, a tak se opuštěnými „vesnicemi duchů” postupně začíná prohánět divoká zvěř

Cal Flynová – Dlouhá léta se zdálo, že přelidnění Země bude nejzávažnější krizí naší doby ...

Netušené změny, které mohou zamávat s čaroději v opatrovnickém soudnictví

PhDr. Jozef Tinka, PhD. – Ministryně spravedlnosti (Slovenské republiky – pozn. pře ...

Jak smazat vymazání rodiče

PhDr. Jozef Tinka, PhD. – Zůstat bez svého dítěte je pro mnohé jako ochrnout. Člověk vním ...

Žádné rodiny, žádné děti – žádná budoucnost

Rod Dreher – V časopise New York otiskli fascinující článek o hluboké „genderové propasti ...

Jedna reakce na “Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 5.”

  1. Odpovědět
    Tulen
    12. 4. 2016 at 10:49

    Zvlast tohle je usmevne:”soudy v Pákistánu již porušily…..a občas překročily výslovná ustanovení zákona.“

    “prospěch nezletilého je prvořadým kritériem”- A ten prospech budeme vykladat my (ja), jak to nejlepe citime.

    Tohle ukazuje na podobnost situace v opatrovnicke justici vsude na svete. O zakony ani tak moc nejde, co je dulezite je ta situace kolem, atmosfera ve spolecnosti. SP se zacina darit tam, kde se konkretni pracovnice ospod, konkretni soudkyne na prikladech ze sveho okoli presvedci, ze neprijit ani o jednoho rodice v zajmu deti je.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • Zaveďme kvóty úplně na všechno!

    15. dubna 2021

    Mezinárodní příslušnost soudů, řízení v zahraničí ...

    14. dubna 2021

    Něco málo k úskalí výlučné péče o děti a primární ...

    13. dubna 2021

    O complianci nad jednou stížností

    12. dubna 2021

Kalendář příspěvků

Duben 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
« Bře    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Tomáš Jadlovský: Chci se přestěhovat s dítětem do zahraničí
  • svobodný občan: Otec nevrátil děti, soud mu je není schopen vzít
  • svobodný občan: Chci se přestěhovat s dítětem do zahraničí
  • svobodný občan: Model, kdy matka je s dětmi doma a otec pracuje, je ve fungující rodině normální a nelze z něj dovozovat nezájem otce o dceru
  • Táta Parťák: Jak přesvědčit dítě, že má jíst ovoce a zeleninu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (237)
  • Odborné články (252)
  • Vaše zkušenosti (169)
  • Fungování institucí (131)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (108)
  • Výchova dětí (213)
  • Akce a aktivity (118)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu