Keno Online

  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůPéče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 5.

12. dubna 2016

Aíša Rafik

Judikatura v Pákistánu

Cassandra Balčinová27 po pečlivém studiu judikatury v Pákistánu s ohledem na rodinné zákony uvádí, že „výzkum pákistánské judikatury ukazuje, že soudy spíše upřednostňovaly individuální posuzování faktů než striktní uplatňování zásad zavedené muslimské právní vědy.“28 V jednom z případů byl popsán nezletilý, který dosáhl věku 17 let a žil se svou matkou od narození. Nezletilý byl přítomen u soudu a uvedl, že studuje a matka se o něj dobře stará. S ohledem na věk nezletilého jeho přání nemohlo být přehlíženo. Soud zamítnul návrh otce na svěření nezletilého a matčina péče byla za těchto okolností potvrzena jako správná a odůvodněná.29

Prospěch nezletilých je nejpodstatnějším faktorem ve věcech rozhodování o péči a osobní práva jsou podřízena tomuto kritériu. Otec je sice přirozeným poručníkem, přesto jeho právo bylo také podřízeno prospěchu nezletilého. Prvořadým, zásadním a nejdůležitějším faktorem je vždy prospěch nezletilých, lépe řečeno je jediným kritériem, které se musí prosadit.30

Cassandra Balčinová dodává, že rozbor dostupné pákistánské judikatury v oblasti péče o dítě a poručnictví ukazuje čtyři základní faktory mající vliv.

  1. Za prvé, justice nemůže, stejně jako všichni ostatní jednotlivci a instituce, vybočovat ze společenských norem a politických tlaků.
  2. Za druhé, při rozhodování takových případů soudy aplikují kombinace muslimského osobního práva a různých zákonných předpisů.
  3. Třetím faktorem je koloniální dědictví v právních předpisech, stejně jako formování obecných justičních trendů v období před rozdělením Indie.
  4. Za čtvrté jde o římské pojetí justice, spravedlnosti a dobrého svědomí, jak bylo zavedeno tehdejším indickým soudnictvím.

Balčinová nezmínila náboženské normy, prorocké tradice a opatrovnické případy, o nichž rozhodovali prorokovi společníci a muslimští právníci 4. a 5. století, a stejně tak neodkazuje na dopad těchto precedentů v současné pákistánské judikatuře. Na judikaturu pákistánských soudů mají podle Balčinové vliv takové faktory jako společenské normy, politické tlaky, rodinné zákony, koloniální dědictví a římské pojetí justice, spravedlnosti a dobrého svědomí.

Cassandra Balčinová dále uvádí, že „soudy v Pákistánu již porušily zavedenou muslimskou právní vědu a občas překročily výslovná ustanovení zákona.“ Výše jsme viděli, že široký princip „prospěch nezletilého je prvořadým kritériem“ byl prosazován klasickými muslimskými právníky a pákistánské soudy se dnes vrátily k tomuto principu. Kromě toho, pečlivé studium rozhodnutí proroka Mohameda (nechť je mír při něm) v jím posuzovaných případech ukazují, že nejvíce se braly na zřetel prospěch, blahobyt, výchova, vzdělávání, ochrana a zájem dětí.

27 Cassandra Balčinová (v anglickém přepisu Balchin), dříve novinářka působící v Pákistánu, byla od začátku 90. let spojována se sítí Ženy žijící podle muslimského práva (Women Living Under Muslim Laws). Její výzkum a dílo se soustředily na muslimské rodinné právo, přípravu legislativní reformy a později na kritiku mezinárodní rozvojové pomoci a náboženské praxe.

28 Cassandra Balchin, Příručka k rodinnému právu v Pákistánu (A Handbook on Family Laws in Pakistan), Láhaur, Shirkatgah, 1994, str.164

29 Právní měsíčník (MLD) 1950, 1994

30 Sbírka zákonů Pákistánu (Pakistan Legal Decisions), 1994, Nejvyšší soud Svobodného státu Džammú a Kašmír (SC AJK) 1

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

Sdílejte!

Související články

Feministky prosí muže, aby se vrátili, ale stále je za všechno obviňují

Brandon Smith – Pokud jde o rozdělení rolí mezi pohlavími, jedno pravidlo platí už po gen ...

Sociálky na Slovensku by už s dětmi neměly chodit k soudu

PhDr. Jozef Tinka, PhD. – Děti před soudem na Slovensku čeká zásadní změna – mají m ...

Izrael: Vše pro národ. Včetně umělých potratů

Hnutí Pro život ČR, z.s. – Izrael je zemí čtyř náboženství: křesťanství, judaismu, islámu ...

Vznikají velké koalice obránců života, rodiny a svobody

Institut pro právní kulturu Ordo Iuris – Drazí přátelé, blíží se konec roku a nad světem ...

Jedna reakce na “Péče o dítě v klasickém islámském právu a zákonech současného muslimského světa – část 5.”

  1. Odpovědět
    Tulen
    12. 4. 2016 at 10:49

    Zvlast tohle je usmevne:“soudy v Pákistánu již porušily…..a občas překročily výslovná ustanovení zákona.“

    „prospěch nezletilého je prvořadým kritériem“- A ten prospech budeme vykladat my (ja), jak to nejlepe citime.

    Tohle ukazuje na podobnost situace v opatrovnicke justici vsude na svete. O zakony ani tak moc nejde, co je dulezite je ta situace kolem, atmosfera ve spolecnosti. SP se zacina darit tam, kde se konkretni pracovnice ospod, konkretni soudkyne na prikladech ze sveho okoli presvedci, ze neprijit ani o jednoho rodice v zajmu deti je.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    17. července 2025

    Je tzv. domácí násilí mezi rodiči kontraindikací s ...

    16. července 2025

    Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    15. července 2025

    Ústavní soud: Existenci souvislosti mezi řádným p ...

    14. července 2025

Kalendář příspěvků

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Petr Petr: Ústavní soud: Střídavá péče může být rozložena asymetricky
  • ForU: Ústavní soud: Zákon umožňuje upravit vzájemné vztahy tak, aby citová vazba zůstala u každého zachována
  • Jan Fiala: Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transponovatelné do českého právního prostředí? – 4.
  • Tomas: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně
  • Jan Fiala: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (189)
  • Fungování institucí (229)
  • Odborné články (402)
  • Ostatní (21)
  • Starší nezařazené (1 194)
  • Úvahy a komentáře (512)
  • Vaše zkušenosti (268)
  • Výchova dětí (417)
  • Zahraniční zkušenosti (169)
  • Zákony, judikáty, vzory (173)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu