Mgr. Tomáš Jadlovský, Ph.D.
–
Odpověď, která nás nejvíce uspokojila
Nejpropracovanější odpověď přišla od hnutí SPD. To se k hlavní otázce vyjádřilo nejpříznivěji ze všech, když střídavou výchovu považuje za vhodný model. Bohužel ani v této odpovědi není úplně jasné, jak jinak chce SPD metodicky působit na soudce, než legislativní úpravou. Sympatická je snaha trestat diskriminační chování soudců, i když opět zůstává v teoretické rovině. Další dvě odpovědi jsou uspokojivé. Je zřejmé, že Istanbulská úmluva hnutí leží v žaludku.
1) SPD v oblasti porozvodové péče vždy preferuje nejlepší zájem dítěte. Jeho součástí je zcela jistě právo na pravidelný, kontinuální a časově srovnatelný kontakt dítěte s oběma rodiči. Pokud to životní podmínky dítěte a rodičů umožňují – prioritní je, aby dítě mohlo bez problémů navštěvovat stále jednu a tutéž „svoji“ školu – je střídavá péče vhodným modelem. Ale jsme rezervovaní k legislativnímu zakotvení jejího primátu, protože individuální osudy dětí a rodin jsou rozdílné a specifické a soud, pokud se předtím rodiče na podobě péče nedohodnou, což je nejvhodnější, musí vzít při rozhodování všechny relevantní okolnosti. Ale plně souhlasíme s tím, že povinností ministerstva spravedlnosti i soudcovských stavovských organizací je metodicky působit na soudce v tom smyslu, že nesmí preferovat při rozhodování automaticky matky, ale právo dítěte na výchovu a péči od obou rodičů a že tím se mají řídit především. Stejné metodické působení musí směřovat i na (rodinné) advokáty a pochopitelně na orgány sociálně-právní ochrany dětí v rámci místních orgánů veřejné správy, které mohou ve sporných případech, kde neexistuje dohoda rodičů, sehrát důležitou roli. Podobně důležitá je i oblast předsoudní mediace a otázka řešení situací, kdy jeden z rodičů druhému rodiči kontakt s dítětem neumožňuje a porušuje tak soudní rozhodnutí. Tam musí nastoupit mnohem tvrdší sankce než dnes, stejně tak jako v případech, kdy je při přezkumu rozhodnutí soudu zjištěn nezákonný či diskriminační přístup soudce k jednomu z rodičů.
2) S tímto konceptem, a s návrhem důchodové reformy ze strany ministryně Maláčové nesouhlasíme a máme připraven vlastní, alternativní návrh. Co se týče zohlednění výchovy dětí v rámci důchodového systému, preferujeme jednak tu cestu, aby doba, kdy kterýkoli z rodičů pečuje o dítě do 6 let věku a zároveň v tom čase neodvádí sociální pojištění, byla tomuto rodiči započítávána jako tzv. náhradní doba pojištění do povinné 35-leté doby odvádění tohoto pojištění pro vznik nároku na starobní důchod. A současně navrhujeme výrazné finanční zvýhodnění pracujících rodičů v daňové oblasti. Již v tomto volebním období jsme předložili dvě novely zákona o dani z příjmu, kde navrhujeme výrazné zvýšení daňových slev na poplatníka a hlavně významné zvýšení daňových zvýhodnění na nezaopatřené děti pro jejich rodiče. Tato reforma by např. rodičům tří vyživovaných dětí přinesla zvýšení čistých příjmů o více než 100.000 korun ročně. A připravujeme též reformu podoby povinných pojistných sociálních odvodů, kde chceme zvýhodnit pracující rodiče vychovávající řádně děti, tedy budoucí plátce daní a odvodů, kteří tímto způsobem zásadně přispívají k budoucí udržitelnosti a stabilitě našeho důchodového systému. V tomto kontextu je i velmi podstatné odmítnout zásahy Evropské unie do našeho systému péče o děti, do podoby mateřské a rodičovské dovolené, o což se snaží Směrnice EU nazvaná „Work Life Balance“. Musí zde zůstat zachována legislativní suverenita České republiky a právo rodin na volbu toho, jak si uspořádají svůj rodinný život a způsob výchovy děti při rovnoprávném a nediskriminačním postavení obou rodičů.
3) SPD naprosto odmítá ratifikaci Istanbulské úmluvy Parlamentem a prezidentem České republiky. Dokonce jsme v roce 2019 ve Sněmovně navrhli, aby česká vláda vzala zpět podpis svého zástupce pod touto mezinárodní smlouvou a ratifikační proces by tak byl ukončen jednou provždy. Bohužel, pro tento návrh se nenašla ve Sněmovně většina. Jde samozřejmě o nástroj diskriminace hlavně vůči mužům, ale důvodů, proč musíme tento nebezpečný dokument odmítnout, je více:
- Jde o další dalekosáhlou závaznou a nepřijatelnou nadnárodní právní regulaci.
- Úmluva znamená průlom do českého právního systému a společenských tradic.
- Úmluva přináší riziko sankcí pro české občany od mezinárodních soudů (Evropský soud pro lidská práva).
- Dokument má ambici násilně zasahovat do společnosti a měnit ji, včetně tradičních mezilidských vztahů.
- Úmluva vnáší do právního řádu, kde má panovat rovnost subjektů práva, povinnost zohledňovat ve všech případech tzv. genderové hledisko.
- Nepominutelným negativem dokumentu je i povinnost smluvních stran vytvořit – a z veřejných peněz financovat – „genderistickou“ kampaň (indoktrinaci), prováděnou tzv. neziskovými organizacemi se zahraničním napojením.
- Úmluva by povzbudila šíření atmosféry udavačství a strachu. Úmluva by hrozila prolomením lékařské a advokátní mlčenlivosti. Zásadním nebezpečím dokumentu je tlak na změnu tradičních kulturních a sociálních vzorců, sociální inženýrství a snaha o vymýcení národních a společenských tradic.
- Dokument znamená i nebezpečnou a nepřijatelnou ingerenci do vzdělávacích osnov.
- Přijetím úmluvy by hrozil nepřijatelný průlom do trestního práva v podobě oslabení důkazní praxe a rozšíření počtu trestných činů, kde může být sankcí odebrání rodičovských práv, tzn., že se jedná i o jasný útok na tradiční rodinu.
- Úmluva ohrožuje ústavní právo na svobodu svědomí a vyznání.
Střídavka nechce působit jako volební agitátor a nechá posouzení otázek a odpovědí a jejich absencí na čtenářích. Zároveň ale doporučuje se voleb zúčastnit, protože je zřejmé, že jinak by tím jen posilovaly strany, kterým současný morální marasmus vyhovuje.
11. 9. 2021 at 11:03
Čte se to hezky, pokud by poněkud přidali v ochraně práva dětí na oba rodiče, zejména postihování rodiče, který nejen porušuje soudní rozhodnutí nebo zamezuje kontaktu, ale i pokud jej svévolně omezuje bez soudního rozhodnutí.
Dobré je, že převzali myšlenku diferenciace pojistného pro rodiče pečující o děti. Pokud by doplnili o vyšší výměru důchodů pro rodiče dětí a sdílení vyměřovacích základů manželi, pak téměř ideální důchodová reforma průběžného pilíře.
V porovnání s programy jiných stran jsou v této oblasti asi nejlepší. Otázka je, zda bude vůle a síla to i prosadit. Jako protiváha těm ostatním multikulti genderovým a imigračním stranám, případně populistické plutokracii je zde určitě potřeba.