Keno Online

  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůTři roky diskuse o nezákonném určování výživného ( ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Tři roky diskuse o nezákonném určování výživného (pokračování)

17. února 2022

Adikia.cz

–

V roce 2018 Ministerstvo libovůle zveřejnilo dokument „Analýza využívání tzv. doporučující tabulky k určování výživného“ s cílem získat zpětnou vazbu od odborné i jinak zainteresované veřejnosti ke zvažovaným úpravám doporučující tabulky k určování výživného. Uzávěra této výzvy byla dne 31. srpna 2021. Na tuto výzvu naše sdružení reagovalo a pravidelné čtenáři jistě nepřekvapí, že se nám nedostalo naprosto žádné odpovědi.

První část článku zde. Článek obsahuje odkaz na plné znění dokumentu Analýza využívání tzv. doporučujících tabulek na určování výživného z pera Ministerstva libovůle.

Protože se redakci Adikie doneslo, že se cosi dělo kolem veřejné výzvy Ministerstva libovůle k Analýze využívání tzv. doporučující tabulky k určování výživného, nezbylo nám, než si k tomu vyžádat informace. Informace byly poskytnuty v zákonné lhůtě a obratem je přinášíme naším čtenářům.

 

Na základě zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím žádám o sdělení následujících informací:

1. Zaslání všech připomínek a návrhů, které byly k uvedené výzvě Ministerstvu spravedlnosti doručeny, případně kde jsou tyto připomínky a návrhy veřejně dostupné.

Ministerstvo spravedlnosti ČR obdrželo k uvedenému analytickému materiálu celkem 16 připomínek či podnětů z řad veřejnosti. Všechny tyto dokumenty vznikly bez použití veřejných prostředků a byly Ministerstvu spravedlnosti ČR předány osobami, jež nejsou povinnými subjekty dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ“), a tyto osoby nesdělily, že s poskytnutím informace souhlasí [srov. § 11 odst. 2 písm. a) InfZ]. Z téhož důvodu nejsou tyto dokumenty nikde zveřejněny.

2. Navázalo Ministerstvo spravedlnosti nějaký kontakt či další spolupráci s osobami, které zaslaly připomínky a náměty k uvedené výzvě, případně o které osoby se jednalo, podle jakého klíče byly vybrány a kdo je vybíral?

Ano, v návaznosti na zaslané připomínky Ministerstvo spravedlnosti ČR iniciovalo dvě jednání s autory těchto připomínek. Účelem těchto jednání bylo dále podrobněji ozřejmit obsah jednotlivých připomínek a diskutovat o uplatněných podnětech. První jednání se uskutečnilo dne 14. 10. 2021 se zástupkyní WOMEN FOR WOMEN, o.p.s. Další jednání se uskutečnilo dne 22. 10. 2021 se zástupci LIBERI, odborová organizace a Unie otců – otcové za práva dětí, z. s. Klíčem k oslovení příslušných subjektů byl především obsah zaslaných připomínek, přínosnost a přidaná hodnota uplatněných poznatků a připomínek pro účely dalšího dopracování analýzy a návrhu nových tabulek výživného. Šlo nám rovněž o to, aby dostatečnou příležitost k vyjádření měli zástupci jednotlivých zájmových sdružení, která zastupují jednotlivé aktéry participující na řešení problematiky výživného.

3. Kdo bude rozhodovat o tom, které připomínky a návrhy budou či nebudou do uvedeného dokumentu zapracovány?

Za řešení projektu týkajícího se přípravy nových tabulek výživného je primárně odpovědný Mgr. Jakub Sosna, vedoucí oddělení civilního práva hmotného, jehož oddělení na tomto projektu pracuje. Toto oddělení by mělo posléze předložit k dalšímu internímu schválení návrh tohoto materiálu, který vezme v potaz také připomínky uplatněné v rámci veřejné konzultace. S konečnou platností však o konečné podobě materiálu rozhodne vedení ministerstva.

4. Kdy bude zveřejněna finální podoba uvedeného dokumentu?

Předběžně předpokládáme, že by se tak v případě schválení vedením ministerstva mělo stát v průběhu jarních měsíců.

5. Jaké bude následné využití uvedeného dokumentu?

Aktualizovaná verze tabulky by měla sloužit primárně veřejnosti, jež by si s její pomocí mohla sama určit orientační výši výživného. Nadále se předpokládá, že tabulka zůstane pouze doporučenou pomůckou, která z povahy věci není schopna nahradit potřebu zohledňovat individuální zvláštnosti každého případu. Nedohodnou-li se o výši výživného rodiče dítěte, musí tuto úvahu provést nezávislý soud v příslušném řízení.

Požadované informace poskytl Mgr. Jaroslav Rozsypal, vedoucí oddělení styku s veřejností (agenda svobodného přístupu k informacím), sekce státního tajemníka, Ministerstvo spravedlnosti

 

Převzato z webu Adikia

Sdílejte!

Související články

Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně

Veřejný ochránce práv – Včera se děti dočkaly a oficiálně se můžou obracet na dětského om ...

Závěry 29. semináře o plnění Úmluvy o právech dítěte v České republice

Česká sekce Defence for Children International – Závěry semináře pořádaného 17. 6. 2025 p ...

Už začátkem prázdnin začne dětský ombudsman pracovat po boku svého staršího „sourozence“, zatím v zastoupení

Veřejný ochránce práv – Práva a hlas dětí v Česku od 1. července posílí nová instituce – ...

Příběh naší podporovatelky: Superdávka

Aliance pro rodinu, z.s. – Minulý týden řešil Senát tzv. superdávku, o které jsem Vám pře ...

5 Responses to “Tři roky diskuse o nezákonném určování výživného (pokračování)”

  1. Odpovědět
    Daniel Sedlák
    17. 2. 2022 at 13:31

    Vaše připomínky šly přímo proti podstatě řešeného problému, tedy jak upravit (z vašeho pohledu) nezákonné stanovování výživného. Zjevně MSp nemělo ambici zcela překopat stávající (z vašeho pohledu) nevyhovující systém. To podle mě byly důvody, proč s vámi vůbec nejednali, protože vaše návrhy směřovaly spíše ke změně (vytvoření) zákona, nikoliv k metodické pomůcce.
    Ačkoliv jsem rovněž přesvědčen, že aktuální systém stanovování výživného je vadný a to zásadně, přesto nesdílím váš názor, že odporuje textu čl. 4 Listiny „Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích“ – povinnost je ukládána na základě zákona, pouze je ponechán prostor pro úvahu soudu. V tom problém nevidím, problém vidím v tom, že je porušován ten zbytek odstavce 1, a to „a jen při zachování základních práv a svobod“. Zde je jádro problému, kdy výživné je stanovováno se zásahy do ústavních práv povinných, aniž by to sledovalo ochranu ústavního práva dítěte na životní úroveň nezbytnou pro jeho vývoj.

    • Odpovědět
      Anonym
      17. 2. 2022 at 16:54

      Nic proti určitému prostoru pro úvahu soudu, ale neomezený prostor prostě není „v mezích zákona.“ Neomezený prostor znamená nulový prostor pro „zachování základních práv a svobod“ na straně druhé – u „povinného.“

      • Odpovědět
        Daniel Sedlák
        17. 2. 2022 at 19:23

        Prostor je omezený ústavním právem a občanským zákoníkem. Není potřeba nový zákon, je potřeba, aby soudci respektovali toto omezení prostoru pro jejich volnou úvahu, a to včetně soudců Ústavního soudu.

  2. Odpovědět
    tulen
    18. 2. 2022 at 11:15

    2Daniel: “ ..a to včetně soudců Ústavního soudu….“

    No a tohle je ten zasadni problem. Jak se US stavi (nejen) k problematice vyzivneho, ale HLAVNE k problematice SP, kdy vydava dlouhodobe protichudna rozhodnuti v pripadech podobnych jako vejce vejci, ustavni stiznosti zamita u pripadu jako by z oka vypadly uspesne napadenym.. Z toho pak plyne aplikovana libovule a diametralne odlisne pristupy soudu obecnych, zalozene obecne na miste, i na osobe konkretniho soudce. Ryba zde smrdi od hlavy 🙁
    Proto asi ta snaha o blizsi zakonou specifikaci, aby libovule nemohla byt tak velka. Bohuzel k tomu zatim neni vule.

    • Odpovědět
      Daniel Sedlák
      18. 2. 2022 at 12:17

      On problém je u Ústavního soudu i v tom, že ignoruje ústavní práva, ohledně výživného zcela ignoruje právo na volbu zaměstnání, právo na vlastnění a pokojné užívání majetku, právo na rodinný život, právo na rodičovskou výchovu a péči. Pokud by ÚS nastavil obecným soudům tyto limity, že tam už nesmí, pak by výživné mohlo fungovat o něco lépe. Jediný záchvěv zohlednění ústavních práv bylo tvrzení, že pokud by výživné vyměřené z dosahovaného přijmu nepostačovalo na zajištění odůvodnění potřeb dítěte, tak by povinný musel prodat něco ze svého majetku. Pak měli záchvěv kolize výživného s právem na péči, když přiznali rodiči právo na určení životní úrovně dítěte a úspor, se kterými má vstupovat do dospělosti, ale tohle přiznali pouze extrémně příjmově silnému povinnému. Ale totéž právo mají i chudí povinní.
      Naopak usnesení, kde odsouhlasili vyměření jednorázového výživného z prodeje pole ve výši 10 %, to jsem nepochopil dodnes, že něco takového mohlo Ústavním soudem projít, v situaci, kdy běžné výživné bylo přiměřené.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    8. července 2025

    Ústavní soud: Zákon umožňuje upravit vzájemné vzta ...

    7. července 2025

    Cestujeme s dětmi aneb Jak předcházet kinetóze

    4. července 2025

    Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transpon ...

    3. července 2025

Kalendář příspěvků

Červenec 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
« Čvn    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • ForU: Ústavní soud: Zákon umožňuje upravit vzájemné vztahy tak, aby citová vazba zůstala u každého zachována
  • Jan Fiala: Rozvod bez soudce – je francouzské řešení transponovatelné do českého právního prostředí? – 4.
  • Tomas: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně
  • Jan Fiala: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně
  • Lubomír Balvín: Od včerejšího dne najdou děti právní ochranu pod křídly dětského ombudsmana, hlídacím psem lidských práv se stává národní lidskoprávní instituce (NHRI) – vše pod jednou střechou v Brně

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (189)
  • Fungování institucí (229)
  • Odborné články (398)
  • Ostatní (21)
  • Starší nezařazené (1 194)
  • Úvahy a komentáře (512)
  • Vaše zkušenosti (268)
  • Výchova dětí (416)
  • Zahraniční zkušenosti (168)
  • Zákony, judikáty, vzory (172)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu