JáRodič.cz
–
Nebezpečí nákazy koronavirem se týká nás všech a strach není dobrým rádcem. Děti jsou k aktuálnímu dění vnímavé, byť v jejich světě řada věcí vypadá jinak. Jak s nimi o aktuální situaci mluvit, jak současná situace může nebo má ovlivňovat čas, který spolu trávíte?
1. Zvyšte pocit bezpečí dítěte. Ujistěte ho, že se nemusí bát. Zorganizujte se a zklidněte sami sebe.
Obejměte ho. Řekněte mu, že ho máte ráda/rád. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte ani dítě. Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před ním vystupujeme si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je vaším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z vás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci – dítě vnímá i to, co vy ani nezaznamenáte. Nemluvte nad hlavami dětí o věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají.
2. Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit.
Tím, že si sepíšete o čem se budete bavit, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by vaše dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.
3. Zjišťujte, co o koronaviru dítě ví a na co se chce zeptat.
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole. Zjistěte, co si o něm myslí a jak se o něm baví s kamarády a ostatními. Nechte si odvyprávět, kde získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Pro odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.
4. Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli, a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života.
5. Vysvětlujte mu fakta – co ten koronavirus je a jak se můžeme chránit.
Dle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy. Buďte názorní. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce. Nesahat si do úst a do nosu. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat.
6. Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán. Pomůže to dítěti i vám samotným.
I o prázdninách je důležitý řád – vneste do vašich nově nabytých „prázdninových“ dní řád, vysvětlete dítěti, že je potřeba i plnit povinnosti. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů.
7. Nevoďte děti do nových velkých kolektivů.
I zde platí, že méně je více. Vězte, že čím větší koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.
8. Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení, jako např. že musíte pracovat z domova.
Zároveň i dítě může plnit školní povinnosti z domova. Komunikujte v této oblasti se školou.
9. Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády.
Nechte je, ať si s kamarády zavolají, sdělí si své pocity. Se členy rodiny a kamarády můžete udržovat kontakty osobně, přes skype či skupiny na sociálních sítích.
10. Nezapomeňte, že pohyb, dobrá nálada a přísun vitamínů je důležitý.
Proto choďte s dětmi ven, nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl. Dodržujte přísun vitamínů, dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu – přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.
Převzato z webu JáRodič.cz
Okomentovat