• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůFeminismus: ideologie směřující k totalitarismu (8 ...
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Feminismus: ideologie směřující k totalitarismu (8)

2. ledna 2014

Jindřich Brož

Mýtus přirozenosti

Termín “mýtus přirozenosti”, který nejlépe charakterizuje základní stavební kámen celého feministického hnutí, jsem si vypůjčil od přední české feministky Evy Hauserové.

Aby feministky mohly se svými argumenty ospravedlňujícími feminismus uspět (vědouce, že za normálních okolností by neuspěly), pokusily se zrelativizovat to nejzákladnější – přirozenost. A to především přirozenost ve vztahu k vývoji kultury a společnosti. U feministek termín “přirozený” či “přirozenost” v podstatě neexistuje. Vše, co u ženy – tedy u toho, co znamená “být ženou” – chápeme jako přirozené, podle feministek přirozené není; je to pouze uměle vytvořená idea přirozenosti, která je podmíněna kulturními stereotypy.

Feministky nevěří, že odlišná biologická stavba těla ženy, a tím i jiná specializace v rámci lidského rodu, ovlivňuje plnění její pohlavní i kulturní role v rámci kultury a společnosti. Biologická odlišnost podle nich vůbec není důležitá (alespoň v rámci plnění kulturní role) a pohlavní role je pouze společenskou a kulturní kategorií. To podle feministek zapříčiňuje, že názory typu “muži jsou aktivní a ženy pasivní” nebo “muži chodí do práce a ženy zůstávají doma” nás ve společnosti připoutávají k mužským a ženským rolím; ty se během času spojí s mužskostí a ženskostí a zdají se být “přirozené”.

Jak jsme si však ukázali v první kapitole, pohlavní dimorfismus je u člověka velmi výrazný. Ženy jsou opravdu více vázány na rodinu a děti, o tom nemůže být pochyb, a muži jsou zase aktivnější mimo “hnízdo”. To je přirozený, evolucí vzniklý stav. Nelze tvrdit, že jde o stav nepřirozený, protože kdyby tomu tak bylo, neměl by z hlediska evoluce lidského rodu dlouhého trvání.

Relativizace “přirozenosti” však nezůstala pouze u společenských rolí. Feminismus se pokouší zrelativizovat i přirozenost vývoje celé lidské společnosti. Feministky uvádějí pro podpoření tohoto názoru jeden zajímavý příklad: představme si, že všechny knihy, filmy a obrazy, všechnu filosofii a náboženství vymyslily, napsaly a namalovaly kupříkladu Eskymačky; to by znamenalo, že celkové pojetí světa by bylo diametrálně odlišné od našeho současného vnímání, ale bylo by považováno za “přirozenou” normu. Ten, kdo by se pokusil prosazovat to vnímání světa, které je typické pro naši společnost, by se vlastně postavil mimo zažité normy a byl by považován za nenormálního. A přesně v této situaci se údajně nalézají feministky uvnitř světa stojícího na patriarchálním základě. To, co se považuje za normální, je stanoveno muži a ženy musí o své místo bojovat.

To zní velice hezky, ale feministky přehlédly jednu podstatnou skutečnost: všechny knihy, filmy a obrazy, všechnu filosofii a náboženství nevymyslily, nenapsaly a nenamalovaly Eskymačky. Uvedený názor však není tak irelevantní, jak by se mohlo na první pohled zdát (nehledě ovšem na skutečnost, že neplatí ani pro vztah k mužům – ale budiž). Kdybychom jej totiž dovedli do důsledků, mohli by si kupříkladu zloději stěžovat, že je společnost nenechá krást, ačkoli oni se na krádež dívají jinak, že normy jsou určovány pouze lidmi, kteří nekradou, a dožadovali by se změny zákonů. Může se to zdát poněkud přehnané, ale není. Šlo by pouze o logické vyústění situace, která by vznikla v případě, že by se zrelativizovaly normy a hodnoty společnosti. Kdybychom přijali vůdčí myšlenku feministek, nesporně by taková situace mohla časem nastat.

Snahou feministek tedy je v podstatě od základu popřít model společnosti, popřít její přirozený vývoj, nahradit přirozené normy normami novými, feministickými, a tak si otevřít pole působnosti, neboť kde neexistují přirozené normy nebo kde jsou nahrazeny novými, “spravedlivějšími”, je vše dovoleno – alespoň těm, kdo tyto “spravedlivější” normy vytvářejí.

POKRAČOVÁNÍ

PŘEDCHOZÍ ČÁST

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Někteří zamilovaní připomínají rozbitý zip

Kolektiv autorů – Každý zná potíže s rozbitým zipem. Chybí jeden nebo dva zoubky a zip už ...

Neexistuje ideální „porozvodové“ uspořádání

Prof. PhDr. Radek Ptáček, Ph.D., MBA – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá ...

Sociologické studie o formách péče o děti

Mgr. Petr Fučík, Ph.D. – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá péče”, ...

Rady starého skeptika budoucím manželům a otcům (5. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – EPILOG Zdá se, že ženy mají ve své psychice jeden modul, kte ...

5 Responses to “Feminismus: ideologie směřující k totalitarismu (8)”

  1. Odpovědět
    Samojed
    2. 1. 2014 at 9:12

    Řekl bych, že ty divé ženy zajímá a táhne boj samotný, že je to živí a baví. Musí vědět, že než by se jejich blouznění naplnilo, pokud vůbec, z nich samotných bude práchnivina, popel a čoud. To, že jde o boj samotný mnohem více než o cíle, kterých se má dosáhnut, nutně vede k nárůstu požadavků, za které se “bojuje”. Pokud se shodneme na tom, že hlavní nebezpečí je zde, pak v první řadě je třeba vymyslet, jak je odstřihnout od zdrojů. Ať si bojují, ale ze své peněženky. Co myslíte, o co by se rvaly především?

  2. Odpovědět
    THX
    2. 1. 2014 at 12:19

    Feminismus totalitu již zavedl na opatrovnických soudech. Tam žádné právo respektováno není. Platí tam jen totalitní pravidlo – matka má vždy pravdu a rozhodutí soudu musí být v její prospěch. A ženy toto dobře vědí. Proto iniciují tolik rozvodů, od kterých si slibují totální moc nad dětmi a také moc nad jejich otcem – ona rozhoduje, kdy mu “půjči” děti a ona dosáhne nepřiměřených finančních toků od otce svých dětí do své peněženky. Ony to vědí a tak toho zneužívají ….Je třeba udělat pořádek na soudech a OSPODech.

  3. Odpovědět
    feministka
    2. 1. 2014 at 15:55

    A proč tedy většina voličů stále volí starou prognosticko-havlovskou partu, TOP09, ČSSD, KSČM,… dohromady 139 poslanců)? Ta žádnou změnu nechce. Spíše se zdá, že většina národa je spokojena se stavem věcí!

  4. Odpovědět
    zlatokopky
    2. 1. 2014 at 21:20

    Ďalšou ťažko diskriminovanou skupinou sú rozvedení muži (ich manželky boli napr. feministky, zlatokopky) a zmeniť stav možno, len ak sa postoj žien i mužov zmení od základov…

  5. Odpovědět
    THX
    5. 1. 2014 at 14:08

    Čtěte stránky http://www.elyna.wz.cz/tam možná pochopíte psychopatické chování matky vaších dětí. Proč v tom jak vám ublížit skrze děti jde přes mrtvoly a nezná soucit a svědomí.

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by ...

    4. března 2021

    Největší aktuální problém českého školství? Gender ...

    3. března 2021

    Ústavní soud: Povinnost soudu seznámit účastníky s ...

    2. března 2021

    Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • siux: OSPOD navrhl odebrání dítěte z péče matky, aniž by pro to existovaly závažné důvody
  • Jiří Zouhar: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Daniel Sedlák: Největší aktuální problém českého školství? Genderová nerovnost!
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Střídavka: Předávání dětí při omezení pohybu

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (230)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (128)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (104)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu