• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskusní fórum
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůMěli by v mateřských školách pracovat muži?
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Měli by v mateřských školách pracovat muži?

8. července 2020

PhDr. Eva Labusová

–

Odpověď na tuto otázku zní jednoznačně – ano, měli! A to nejen jako školníci nebo údržbáři, ale především jako učitelé.

V Berlíně se k tomuto tématu nedávno dokonce konala odborná konference. Nutno říci, že její návštěvníci už povětšinou přítomnost mužských pedagogů ve školkách považovali za samozřejmost. V referátech tudíž zaznívalo, že pokud dnes v Evropě platí rovnost pohlaví na pracovním trhu, organizačně v cestě nic nestojí, a muži se o místa učitelů i ředitelů školek mohou ucházet. Teorie je ovšem snazší než praxe. Prakticky se mužští pedagogové ve školkách ve větším zastoupení vyskytují jen v některých, zejména skandinávských, zemích. Jinde Evropě je zatím nutné překonávat předsudky, díky nimž je školství – předškolní, základní i střední – dlouhodobě silně přefeminizované.

Už jste někdy narazili na mužského pedagoga v české mateřské škole?

Pokud ano, měli jste velké štěstí, moc jich totiž není. Pro srovnání: V Německu tvoří podíl mužů v pedagogických sborech mateřských škol 3,8%. V Rakousku 1,4%. V České republice jich je tak málo, že by pro spočítání možná stačily prsty končetin. Přitom podle evropských doporučení by ve školkách bylo žádoucích aspoň 20% mužských pedagogů!

Proč je mužů ve školkách zapotřebí?

Připomeňme si krátce, v čem je rozdíl, zda o děti pečují ženy nebo muži a co je konkrétně jinak, pokud se mužský pedagog vyskytne na nejnižším stupni institucionální péče.

Profesor pedagogiky Holger Brandes z Evangelické vysoké školy v Drážďanech se svým týmem se podobnými otázkami po dobu několika let zabýval v rámci výzkumu. Na konferenci dal k úvaze mimo jiné následující tvrzení: „Na muže ve školkách je vhodné hledět neutrálně, tedy ani jako na spasitele, ani jako na katastrofu. I u nich je rozhodující dosažené vzdělání a odborná připravenost na výkon této profese, a vedle toho samozřejmě i lidské kvality.“

Vedle toho však výzkum prozradil i následující zajímavost: Jak prokázala šetření, obě pohlaví se v pedagogické roli k dětem chovají až překvapivě v souladu s genderovými stereotypy, což se projevuje zejména při hře. Holčičkám jsou nabízeny hry orientované na vztahy a příběhy, chlapečkům spíše na předměty zaměřené kutění nebo sport. S dívenkami se více kreslí a čtou se pohádky, s chlapci se tráví více času u stavebnic a soutěžení.

Brandes zároveň naznačil, že učitelky a učitelé sami nedokáží vždy zcela překročit svůj stín a nechávají se unést právě tím způsobem hry, který jim samotným vyhovuje z hlediska jejich pohlaví. Učitele více baví „chlapecká zábava“ a učitelky zase ta „dívčí“. A ač je samozřejmě součástí profesionality zachovávat v tomto směru neutralitu, emocionální angažovanost bývá silnější než ta čistě profesní.

Z čehož vyplývá, že chlapcům se v přítomnosti čistě ženského pedagogického personálu mnohého potřebného nedostává. Muži – učitelé mají obecně více pochopení pro chlapecké potřeby, jako třeba hrát si divočeji a hlučněji, víc se pohybovat, soupeřit, jít občas ke hranici svých možností. Ženy – učitelky naopak s tímto mohou mít problém a chlapce zbytečně okřikovat a omezovat.

Aniž se chtěl výzkum dopouštět hrubých generalizací, na zmíněné trendy poukázal a vlastně potvrdil, co se dříve projevilo i v jiných šetřeních: Věda se na příklad snažila prokázat, že pohlaví rodičů jsou při výchově vzájemně zaměnitelná. Důkladnější empirické studie ale potvrdily spíše jedinečnost rolí, kterou matky a otcové v životě svých dětí hrají. Děti, které vyrůstají pouze s jedním rodičem, mívají častější problém s přijímáním a chápáním komplementarity dvou pohlaví.

Děti okolo sebe potřebují dospělé ženy i muže

Také v mateřské školce jim svědčí, když mohou zažívat chování a projevy pedagogů mužů i žen, zažívat různost ženského a mužského přístupu, od každého si vzít něco, mít možnost identifikace s oběma. Problém je o to palčivější, oč častěji muži chybějí také jako manželé a otcové v rodinách.

Jak muže do školek přilákat?

Nejlépe tím, že přestaneme znevažovat ty, kteří se o tuto profesi ucházejí nebo ji už vykonávají. To je v České republice bohužel běžný stav. Když některý muž ve školce pracuje, čelí (podobně jako třeba otec na rodičovské dovolené) podezřívavým pohledům svého okolí. Problém je i v tom, že školský systém obecně mužům nenabízí ani patřičné finanční ocenění.

Česko, nech se inspirovat!

Němci, také v rámci výše zmíněné konference, našli ještě jeden způsob, jak profesi mužských učitelů v mateřských školkách přiblížit veřejnosti, a to v rámci výstavy jejich uměleckých fotoportrétů. Fotograf Uwe Arens umělecky zachytil 11 z celkem 16 705 mužů, kteří v německých mateřských školkách pracují. Z těch pak připravil putovní výstavu nazvanou „Obličeje za čísly“. A zapůsobila i na konferenci, o čemž nejlépe svědčila účast: Podíl mužských účastníků, ač šlo o setkání nad pedagogickým tématem, tentokrát činil téměř 50%.

 

Vyšlo v časopise Rodiče, únor 2015, převzato ze stránky EvaLabusova.cz

Sdílejte!

Související články

Rodičovství před a po rozchodu – část 28.

Sylva Höhne a kol. – Literatura   AUGUSTIJN, Lara, 2021. The relation between joint ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 27.

Sylva Höhne a kol. – Doporučení pro rodinnou politiku   Zjištění z výzkumného projek ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 26.

Sylva Höhne a kol. – Shrnutí Hlavním cílem této studie bylo popsat okolnosti spojené s ro ...

Rodičovství před a po rozchodu – část 25.

Sylva Höhne a kol. – 10.2 Zpětné celkové hodnocení rozchodu a porozchodového období Jak n ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Marek Štilec a Barbora Plachá: Bránění v kontaktu ...

    6. listopadu 2023

    Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Dítě jako rukojmí systému?

    18. března 2025

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023
  • Případ Bertík. Kde je pravda?

    19. května 2025

    Jak se starat o jizvy

    16. května 2025

    Zabily novofeministické požadavky muže?

    15. května 2025

    Hledáme právníka či právničku pro oblast ochrany p ...

    14. května 2025

Kalendář příspěvků

Květen 2025
Po Út St Čt Pá So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« Dub    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Josef: Případ Bertík. Kde je pravda?
  • Adam: „I sama žalobkyně aktivně na internetu vystupuje a napomáhá medializaci celého případu.“
  • Petr Petr: Bertík jako zdroj příjmů
  • Jan Fiala: Zabily novofeministické požadavky muže?
  • Jan Fiala: Zabily novofeministické požadavky muže?

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Akce a aktivity (188)
  • Fungování institucí (224)
  • Odborné články (391)
  • Ostatní (20)
  • Starší nezařazené (1 211)
  • Úvahy a komentáře (496)
  • Vaše zkušenosti (263)
  • Výchova dětí (409)
  • Zahraniční zkušenosti (163)
  • Zákony, judikáty, vzory (166)
Copyright © 2024 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Hodina změny
  • OSPOD Podbořany
  • Prodej obrazu