• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůRodina v kontextu historického vývoje 4.
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Rodina v kontextu historického vývoje 4.

19. září 2018

Hana Radilová

–

1.3 Manželská láska

Od samotného vzniku křesťanství určovala nejvýrazněji normy správnosti a uspořádání mezilidských vztahů v evropské rodině církev. Na našem území vycházely až do rozpadu Rakouska – Uherska všechny právní úpravy přímo z církevního práva a náboženské doktríny katolické. Mnohem důležitější byla ale skutečnost, že církev po celá staletí, u nás i v dalších zemích Evropy, vytvářela a efektivně ovlivňovala především kvalitativní, obsahovou stránku chování a vztahů mezi lidmi.

Křesťanské pojetí rodinných vztahů bylo vždy založeno na předpokladu vzájemné lásky. Tato původní křesťanská láska byla však zcela odlišná od dnešního pojetí lásky. Byla chápána jako duchovní pouto, nikoli jako emocionálně erotický vztah. Jejím základem byl asymetrický vztah muže a ženy, kdy muž byl povinován láskou k ženě a zároveň byl odpovědný za její duševní i materiální blaho. Žena pak byla muži naprosto podřízena a byla mu povinována úctou. Hlavní kvalitou takto chápané manželské lásky bylo její trvání, její nepomíjejícnost – „dokud nás smrt nerozdělí“. Lidé, kteří uzavírali manželství, tak často činili bez jakékoli zamilovanosti. Láskou byl chápán samotný závazek, který na sebe manželé sňatkem brali a jejich odpovědnost za něj. Citové i erotické okouzlení se mohlo dostavit v průběhu manželství, ale také nemuselo. O volbě budoucího manžela či manželky většinou rozhodovali rodiče. Výběr vhodného partnera probíhal s ohledem na to, zda byl kandidát vhodný z hlediska zachování společenského postavení rodiny a jejího majetku. Tradiční rodina založená na takto křesťansky chápané lásce a manželství vznikající „z rozumu“ přispívala ke stabilitě ve společnosti.

Důležitou součástí manželské lásky byla vzájemná oddanost. Nešlo však tolik o oddanost osobě manžela či manželky jako spíš samotnému manželskému stavu. Člověk se sňatkem oddával nadosobní hodnotě vzájemnosti, ideji i realitě rodinného principu existence. Člověk, který vstoupil do manželství se přestával vnímat jako individuum a začal se víceméně chápat jako nedílná součást páru. Odevzdával vzniklému páru určitým způsobem svou identitu a získával novou, párovou totožnost.

Za zmínku také stojí role erotiky v manželství. Zatímco v ranném křesťanství měla erotika v manželském svazku své místo, byl později sex v manželství považován za přípustný pouze pokud byl vykonáván za účelem plození dětí. Důvody k vytlačení erotiky z manželství byly v podstatě dva. Jedním z nich byla potřeba církve ovládat člověka co nejvíce. U muže milujícího příliš svou ženu či naopak u ženy zamilované do svého muže hrozilo, že budou, pro svou vzájemnou lásku, zapomínat na lásku k Bohu. Církev v přílišné manželské lásce zkrátka spatřovala možný základ pro vznik velmi silné loajality, která mohla konkurovat loajalitě k církvi. Druhým důvodem, proč držet erotiku v manželství „na uzdě“, byla nutnost zajištění stability ve společnosti. Potencionální rozpad rodiny nebyl ekonomickou katastrofou jen pro zúčastněný pár a ostatní členy rodiny, ale znamenal podstatnou ztrátu i pro společnost. V době, kdy bylo nutné přežít v relativně velké materiální tísni, kdy se hospodařilo pečlivě s velmi omezenými zdroji, musela být rodina stabilním prvkem společnosti. Výše uvedenou sexuální zdrženlivostí pak byla rodina chráněna před vrtkavostí lidských citů, což jí právě tolik potřebnou stabilitu dodávalo. Vypuzení světské lásky z manželství se tedy udrželo ve společnosti tak dlouho, protože bylo po celý středověk všeobecně ekonomicky i sociálně funkční. Skutečnost, že byl manželský sex chápán jako něco nežádoucího, vedla však následně k vytvoření paralelního systému institucí nelegitimní lásky. Tím zároveň vznikl prostor pro rozvinutí jednoho ze základních principů fungování církevního řádu středověkého světa, a to mechanismu hříchu, pokání, rozhřešení a Božího odpuštění. S příchodem reformistů však došlo k rozbití celého paralelního systému a pro erotiku nezbylo v životě lidí místo. Tento stav samozřejmě nemohl trvat dlouho. Postupem času došlo k návratu sexu do manželství. V 17. století byl zahájen proces redefinice manželské lásky, který nakonec vedl k jejímu úplnému zesvětštění až do podoby, kterou známe dnes.

Pokračování

Předchozí část

...
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on whatsapp
Whatsapp
Share on vk
Vk
Share on email
Email
Share on print
Print

Sdílejte!

Související články

Jak české soudy rozhodují o výživném

Magdaléna Řeháková, Kateřina Kršňáková – SHRNUTÍ V této studii uvádíme základní statistik ...

Čtvrtstoletí se střídavou péčí v judikatuře Ústavního soudu

Mgr. Kateřina Kolářová Justová – Možnost střídavé péče jako jedna z forem péče o dítě byl ...

Přípustná retroaktivita ve věcech výživného dítěte

Mgr. Kateřina Kolářová Justová, Martin Hušek – Cílem tohoto příspěvku je zamyslet se nad ...

Péče, styk a přání dítěte

RNDr. Pavel Rusý – Na e-právu vyšel dne 20. 12. 2022 článek právničky Mgr. Lucie Hořeňovs ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Nenecháme se zastrašit

    21. dubna 2022

    Tohle musí Ursula Leyenová vědět

    31. ledna 2023

    Ochráníme naše děti před degradací a degenerací ...

    23. února 2023

    Spor o péči. Dceru odtrhli policisté od matky přím ...

    16. května 2023
  • Tatínkové na rodičovské dovolené

    2. června 2023

    Děti zažívající násilí v rodinách hledají pomoc ta ...

    1. června 2023

    Ústavní soud: Účast otce u porodu spadá do základn ...

    31. května 2023

    O tom, jak díky nám soud zrušil své rozhodnutí o z ...

    30. května 2023

Kalendář příspěvků

Červen 2023
Po Út St Čt Pá So Ne
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
« Kvě    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Bruno: Děti zažívající násilí v rodinách hledají pomoc také u ombudsmana
  • Bruno: Děti zažívající násilí v rodinách hledají pomoc také u ombudsmana
  • Lubomír Balvín: Děti zažívající násilí v rodinách hledají pomoc také u ombudsmana
  • Lubomír Balvín: O tom, jak díky nám soud zrušil své rozhodnutí o zákazu styku rodiče s dětmi
  • Lubomír Balvín: Učitelka češtiny, které hrozí šest roků vězení za „nesprávné“ názory na Ukrajinu: Politické procesy jsou zpět!

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (382)
  • Odborné články (338)
  • Vaše zkušenosti (212)
  • Fungování institucí (179)
  • Zahraniční zkušenosti (132)
  • Zákony, judikáty, vzory (153)
  • Výchova dětí (318)
  • Akce a aktivity (171)
  • Starší nezařazené (1 375)
  • Ostatní (17)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu