• Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
  • Články
    • Úvahy a komentáře
    • Odborné články
    • Vaše zkušenosti
    • Fungování institucí
    • Zahraniční zkušenosti
    • Zákony, judikáty, vzory
    • Výchova dětí
    • Akce a aktivity
    • Starší nezařazené
  • Právní poradny
  • Diskuse
  • Podpořte nás
  • Kontakt
DomůRodina v kontextu historického vývoje 8.
Předchozí v této kategorii Další v této kategorii

Rodina v kontextu historického vývoje 8.

17. října 2018

Hana Radilová

–

2.2 Manželství jako společenská smlouva

Naprosto zásadně se při proměně rodiny tradiční v rodinu moderní změnilo pojetí manželského svazku mezi mužem a ženou. Jak se pozvolna měnilo postavení jedince ve společnosti, získával člověk řadu svobod a práv, a to i v manželství. Již koncem 18. století bylo ve Francii manželství prohlášeno za civilní občanskou smlouvu, když bylo po Velké francouzské revoluci kanonické právo rodinné nahrazeno právem civilním. Muž sice zůstal hlavou rodiny, ale stát nemohl zasahovat do vnitřních záležitostí manželství. Postavení ženy se přiblížilo rovnoprávnosti. Zároveň se manželé mohli rozvést, a to v případě, že důvod jejich rozvodu byl uveden v zákoně. Ten přitom připouštěl i rozvod na základě souhlasné dohody obou stran. Takto radikálně odlišné pojetí manželství nemělo však šanci se ve společnosti prosadit ihned. Šířilo se postupně spolu s rozvojem kapitalismu a slábnoucím vlivem církve. K plnému přijetí nových principů došlo až ve 20. století. Například teprve v roce 1919 byla v Rakousku zrušena povinnost církevního sňatku.

V manželském svazku muže a ženy a v jejich vzájemném vztahu začalo postupně docházet ke změnám, a to v několika rovinách. Tu nejvíce patrnou jsem již uvedla. Z původně naprosto trvalého závazku se stala občanská smlouva. Každý si mohl svobodně zvolit, s kým chce do manželství vstoupit. Lidé mohli uzavírat sňatky na základě světské lásky, tedy citu a erotické přitažlivosti, která v manželství začala nahrazovat lásku spirituální. Zároveň bylo možné manželství ukončit rozvodem. Vztah tak zůstával stále otevřený možnosti nové volby.

Vztah muže a ženy se také začal posouvat od oboustranné oddanosti manželskému a rodinnému životu k nezávislosti jedinců. Lidé se přestávali vzdávat své osobní identity ve prospěch identity párové.

S tím souvisí i další změna. Od sebeobětování, které bylo v tradiční rodině vnímáno jako jednoznačně pozitivní hodnota, začal vývoj ve vztahu mezi mužem a ženou směřovat k jejich seberealizaci ve vztahu.

Poslední rovinou ve které došlo při sekularizaci manželské lásky ke změně, byla manželská erotika. Sex mezi manželi už nebyl striktně určen jen k plození dětí a sexuální zdrženlivost mohla být postupně nahrazena sexuálním sebeprojevem. Minimálně došlo k tomu, že manželská erotika začala být intimní záležitostí páru, nikoliv něčím, co měla společnost „regulovat“, jak tomu bylo dříve prostřednictvím církve.

K proměnám v těchto dimenzích vztahu mezi ženou a mužem nedocházelo současně. Měnily se pozvolna a nerovnoměrně, stejně jako život a uspořádání rodiny a celé
společnosti. Domnívám se, že v průběhu období moderní nukleární rodiny, od jeho počátku a až po jeho vrchol v polovině 20. století, šlo spíše o přechod od tradičních
hodnot a poměrů ve vztahu mezi mužem a ženou k modernímu či spíše již postmodernímu pojetí. Teprve v 2. polovině 20. století započaté tendence ve vztazích dospěly k hodnotám, které jsou zcela v protikladu k těm, které uznávala tradiční rodina.

Pokračování

Předchozí část

...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on VK
VK
Email this to someone
email
Print this page
Print

Sdílejte!

Související články

Někteří zamilovaní připomínají rozbitý zip

Kolektiv autorů – Každý zná potíže s rozbitým zipem. Chybí jeden nebo dva zoubky a zip už ...

Neexistuje ideální „porozvodové“ uspořádání

Prof. PhDr. Radek Ptáček, Ph.D., MBA – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá ...

Sociologické studie o formách péče o děti

Mgr. Petr Fučík, Ph.D. – Z panelové odborné diskuse na téma “střídavá péče”, ...

Rady starého skeptika budoucím manželům a otcům (5. část)

PhDr. Eduard Bakalář, CSc. – EPILOG Zdá se, že ženy mají ve své psychice jeden modul, kte ...

Okomentovat Zrušit odpověď na komentář

Oblíbené
Nejnovější
  • Pánové, sedejte si do dámských kupé

    13. září 2018

    Poradna: Výživné při střídavé péči

    2. března 2017

    Rozvodovost u nás a ve světě

    5. února 2013

    Podle Ústavního soudu není třeba zachovat péči, po ...

    6. ledna 2021
  • Předávání dětí při omezení pohybu

    1. března 2021

    Jak zvládnout změny nálad u puberťáka

    26. února 2021

    Tak dlouho se rodiče z Brněnska hádali o děti, až ...

    25. února 2021

    Proces

    24. února 2021

Kalendář příspěvků

Březen 2021
Po Út St Čt Pá So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« Úno    

Vyhledávání

Nejnovější komentáře

  • Střídavka: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Cupet: Předávání dětí při omezení pohybu
  • Dobrá máma: Tak dlouho se rodiče z Brněnska hádali o děti, až se syn pokusil o sebevraždu
  • Bruno: Zatčení
  • Bruno: Zatčení

Anketa Střídavky

Máte děti? Kdo o ně pečuje?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Rubriky na webu

  • Úvahy a komentáře (229)
  • Odborné články (248)
  • Vaše zkušenosti (167)
  • Fungování institucí (127)
  • Zahraniční zkušenosti (90)
  • Zákony, judikáty, vzory (103)
  • Výchova dětí (209)
  • Akce a aktivity (115)
  • Starší nezařazené (1 419)
  • Ostatní (5)
Copyright © 2018 Aleš Hodina info@stridavka.cz
  • Výživné
  • Tátové
  • Ospod
  • Soudci
  • Cochemská praxe
  • Dětská revoluce
  • Domácí násilí
  • Krajský soud v Plzni
  • Hodina změny
  • Prodej obrazu